پزشکی و سلامت

معرفی جدیدترین روش های تشخیص و درمان سرطان

پیشرفت های علمی در درمان سرطان طی دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و منجر به کشف روش های درمانی مختلف برای تشخیص و درمان موثر آن شده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این دستاوردها نشان دهنده امیدهای تازه ای برای بیماران سرطانی است و به این معنی است که علم و فناوری می تواند به طور موثری در مبارزه با این بیماری نقش ایفا کند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا جدیدترین روش های امیدبخش برای تشخیص و درمان انواع سرطان را با هم مرور کنیم.

تشخیص زودهنگام سرطان مغز با یک آزمایش جدید

محققان به تازگی یک تکنیک آزمایشی جدید با یک دستگاه مخصوص و مقرون‌به‌صرفه برای تشخیص زودهنگام یک نوع کشنده سرطان مغز (گلیوبلاستوما) طراحی کرده‌اند.

محققان دانشگاه نوتردام با این روش اکنون می‌توانند نشانه‌های گلیوبلاستوما را در مدت یک ساعت تشخیص دهند.

در عین حال استفاده از این دستگاه آسان است و تنها به یک نمونه خون کوچک (حدود 100 میکرولیتر خون) نیاز دارد.

اگر این دستگاه به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند راه را برای تشخیص زودهنگام هموار کند و بیماران شانس بیشتری برای بقا داشته باشند.

محققان امیدوار هستند که در آینده این فناوری بتواند برای شناسایی نشانگرهای زیستی سایر بیماری‌ها مانند سرطان پانکراس، بیماری‌های قلبی-عروقی، زوال عقل و صرع استفاده شود.

آغاز آزمایش بالینی واکسن سرطان ریه

آزمایش بالینی اولین واکسن سرطان ریه مبتنی بر mRNA در انگلستان پس از طی مراحل مختلف تحقیقاتی آغاز شده است.این واکسن، از همان فناوری استفاده شده در واکسن‌های کووید19 بهره می‌برد.

به گفته محققان این واکسن جدید با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و مبارزه با سلول‌های سرطانی ریه ساخته شده است.

این واکسن با استفاده از RNA پیام‌رسان به سیستم ایمنی بیمار کمک می‌کند تا نشانگرهای تومور مرتبط با NSCLC را شناسایی کند و به سلول‌های سرطانی حمله کند.

این واکسن آزمایشی ایمنی درمانی برای تقویت پاسخ‌های ایمنی هدفمند علیه سلول‌های سرطانی طراحی شده است.

به این ترتیب، با تزریق این واکسن خطر آسیب به سلول‌های سالم و غیر سرطانی به حداقل می‌رسد، در حالی که در شیمی‌درمانی، هر دو نوع سلول ممکن است آسیب ببینند.

توقف رشد سرطان پوست با یک روش جدید

یک گروه بین‌المللی از محققان با استفاده از مواد مغذی برای فعال کردن مجدد مسیرهای متابولیک غیرفعال در سلول‌های سرطانی،‌ روش جدیدی را برای درمان سرطان ایجاد کرده‌اند.

این گروه تحقیقاتی از یک اسید آمینه که به‌طور گسترده در دسترس است و تیروزین نام دارد و به شکل نانودارو به بدن تحویل داده می‌شود، برای تغییر متابولیسم ملانوم که شکل شدید سرطان پوست است، استفاده و در نتیجه رشد سرطان را مهار کردند.

این رویکرد جدید می‌تواند با درمان‌های فعلی برای درمان بهتر ملانوم ترکیب شود. این تکنیک پتانسیل درمان انواع سرطان‌های دیگر را نیز دارد.

محققان این درمان نوآورانه را بر روی موش‌ها و سلول‌های ملانوم مشتق از انسان در آزمایشگاه آزمایش کردند و فهمیدند که نانومیسل‌های تیروزین مسیرهای متابولیک غیرفعال را دوباره فعال می‌کنند، سنتز ملانین را تحریک و رشد تومور را مهار می‌کنند.

به گفته یکی از اعضای تیم تحقیق این بررسی ها نشان می‌دهد که سرطان را می‌توان با فعال کردن مجدد مسیرهای متابولیکی که غیرفعال هستند، متوقف کرد.

این کار را می‌توان با استفاده از مواد مغذی ساده مانند اسیدهای آمینه، قندها و ویتامین‌ها، که بی‌خطر و در دسترس هستند و به خوبی توسط بدن تحمل می‌شوند، انجام داد.

پیشرفت های علمی در درمان سرطان طی دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است

ابداع جایگزینی کم ضررتر برای شیمی درمانی

محققان دانشکدۀ پزشکی یونگ لو لین از دانشگاه ملی سنگاپور ، یک روش پیشگامانه برای درمان سرطان ابداع کرده‌اند. این روش جدید جایگزینی دقیق‌تر، قوی‌تر و کم ضررتر از شیمی‌درمانی معمولی است.

این روش نه تنها اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد، بلکه باعث کاهش قابل توجه دوز داروهای مورد نیاز برای درمان سرطان نیز می‌شود.

پیش‌داروها، مولکول‌های غیرفعالی هستند که با استفاده از شرایط منحصربه‌فرد تومور، مانند اکسیژن کم یا اسیدیتۀ بالا، به داروهای فعال در بدن تبدیل می‌شوند تا دارو را دقیقاً در محل سرطان فعال کنند و آسیب به بافت‌های سالم را به حداقل برسانند.

با وجود این، استراتژی‌های پیش‌داروی فعلی ویژگی‌های محدودی دارند و اغلب وابسته به حامل‌های ماکرومولکولی هستند، که هم توزیع و هم پاکسازی دارو را پیچیده می‌کند.

برای غلبه بر این محدودیت‌ها، محققان دانشکدۀ پزشکی NUS یک روش تحویل پیش‌دارو را توسعه دادند، که از یک سویۀ لاکتوباسیلوس معمولی استفاده می‌کند و به‌طور خاص از طریق یک مولکول سطحی به نام هپاران سولفات به سلول‌های سرطانی متصل می‌شود.

این باکتری‌های مهندسی‌شده حامل پیش‌دارویی هستند که در محل تومور تبدیل به داروی شیمی درمانی SN-38 می‌شوند.

در نمونه‌های پیش‌بالینی سرطان نازوفارنکس، باکتری‌های مهندسی‌شده به‌طور خاص در تومور مستقر شدند و داروی شیمی درمانی را به صورت مستقیم در محل سرطان آزاد کردند و رشد تومور را تا 67 درصد کاهش و اثربخشی داروی شیمی درمانی را تا 54 درصد افزایش دادند.

تشخیص زودهنگام 19 نوع سرطان با یک کشف جدید
دانشمندان دانشگاه آکسفورد موفق به شناسایی ۶۱۸ پروتئین شده‌اند که مرتبط با ۱۹ نوع سرطان هستند و می‌توانند تا هفت سال قبل از تشخیص بیماری و بروز علائم، شناسایی شوند.

محققان کشف کردند که این پروتئین‌ها ممکن است در مراحل اولیۀ سرطان نقش داشته باشند، یعنی به شکل دقیق در همان‌جایی که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

آنها بر این باورند که برخی از این پروتئین‌ها می‌توانند برای تشخیص سرطان، بسیار زودتر از آنچه که در حال حاضر امکان‌پذیر است، استفاده شوند. در آینده، این کشف می‌تواند به درمان بیماری در مراحل بسیار زودتر یا جلوگیری از آن کمک کند.

محققان البته تأکید کردند که باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا نقش دقیق این پروتئین‌ها را در توسعۀ سرطان کشف کنند و متوجه شوند که کدام یک از پروتئین‌ها، قابل اطمینان‌ترین نوع پروتئین برای آزمایش هستند.

همچنین اینکه چه آزمایش‌هایی می‌تواند برای تشخیص پروتئین‌های موجود در سرطان انجام شود و اینکه کدام داروها می‌توانند این پروتئین‌ها را هدف قرار دهند.

https://stnews.ir/short/4X3ky
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: