پزشکی و سلامت

دستاوردهای جدید پژوهشگران سمنانی:

موسیقی درمانی و طب فشاری، راهکاری برای کاهش درد کودکان حین فرایند رگ گیری

محققان و پژوهشگران استان سمنان از انجام یک پژوهش علمی برای کاهش درد کودکان حین رگ گیری خبری دادند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان سمنان، دکتر حسن بابامحمدی ضمن تشریح اهداف این پژوهش، درد حین تزریقات در سنین کودکی را درد شایع  در تمامی سنین کودکی دانست که بیش از 90% کودکان بستری در بیمارستان رویه­ های تهاجمی دردناک مثل رگ­گیری را تجربه می­کنند. 

وی گفت :باتوجه به عوارض درمان دارویی تسکین درد، امروزه به روش­های غیردارویی و طب مکمل توجه شده و این مطالعه با هدف مقایسه طب فشاری و موسیقی­ بر شدت درد ناشی از رگ­گیری کودکان انجام شد. 

این پژوهشگر بیان کرد: مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بر روی 180 کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران انجام شد و کودکان به صورت تصادفی در یکی از سه گروه طب فشاری، موسیقی­ و کنترل قرار گرفتند. 

وی یادآور شد :منظور از طب فشاری در این پژوهش فشار نقطه هوگو می­باشد و 

نقطه هوگو، مهم­ترین نقطه ضددرد بدن است که در وسط نیمساز زاویه بین متاکارپ اول و دوم دست قرار دارد.

 دکتر بابامحمدی ادامه می‌دهد: موقعیت این نقطه در جایی است که جریان انرژی به سطح پوست نزدیک­تر بوده و می­تواند به آسانی با فشار، سوزن یا سرمای شدید تحریک شود و نقطه مورد نظر در دست کودک (دست مخالف سمت آنژیوکت)، توسط یک پرستار آموزش دیده به مدت 3 دقیقه قبل از رگ­گیری و تا پایان رگ­گیری به وسیله قسمت نرمه انگشت شست و اشاره فشار متوسطی داده می­شد؛به این صورت که 1 دقیقه فشار چرخشی در خلاف جهت عقربه­های ساعت وارد می­شد و پس از 30 ثانیه وقفه، این کار مجددا تکرار می­شد (در مجموع 3 دوره فشار چرخشی1دقیقه­ای و 3 دوره وقفه30 ثانیه­ای را شامل می­شد). ماساژ این نقطه می­تواند کشش عضلانی در تمام بدن را از بین ببرد و برای بهبود جریان خون و انرژی حیاتی در کل بدن مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر بابامحمدی در خصوص نقش موسقی در کاهش درد کودکان حین فرایند رگ گیری، گفت :منظور از موسیقی در این پژوهش نیز یک آهنگ بدون کلام کودکانه شاد و منطبق با فرهنگ ایران است که برای کودکان حین رگ‌گیری پخش می‌شد. به این صورت که 5 دقيقه آهنگ شاد بی­کلام از 3 دقيقه قبل از رگ­گيري تا اتمام رگ‌گیری از طریق هدفون برای کودک پخش می‌شد.

وی ادامه داد: مداخلات به مدت 5 دقیقه، یعنی از 3 دقیقه قبل از رگ­گیری تا پایان رگ­گیری به صورت پخش موسیقی با هدفون و طب فشاری نقطه هوگو اعمال شد. رگ­گیری در شرایط یکسان و با آنژیوکت شماره24 انجام شد و جهت سنجش شدت درد از مقیاس اوچر استفاده شد.

این پژوهشگر ادامه داد:نتایج نشان داد هر دو روش موسیقی­ و طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ­گیری در کودکان موثر هستند و با توجه به تاثیر بیشتر موسیقی­ نسبت به طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ­گیری، می­توان استفاده از این روش را در هنگام رگ­گیری در کودکان پیشنهاد نمود.

https://stnews.ir/short/eolBW
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: