واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

با تلاش محققان یک شرکت دانش‌بنیان؛

موفقیت محققان در کسب دانش و تولید کربن فعال ویژه استخراج طلا و کاربردهای پتروشیمی با صرفه اقتصادی بالا

هومن بخشی موسس و عضو هیئت مدیره شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند از موفقیت این شرکت در دستیابی به فناوری تولید کربن فعال سخت با تخلخل بالا ویژه استخراج طلا و کاربردهای پتروشیمی خبرداد و گفت: نیاز کشور به این نوع کربن فعال سالانه حدود 2 هزار تن و با ارزبری حد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، هومن بخشی موسس و عضو هیئت مدیره شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری تصریح کرد: شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند در حوزه صنایع شیمیایی فعالیت دارد و این فعالیت شامل یک واحد تولیدی در حوزه محصولات پاک کننده و یک واحد تحقیقاتی که در حوزه نانو فناوری در حال فعالیت است.  

هومن بخشی که دانش آموخته دکتری مدیریت انتقال تکنولوژی و کارشناسی ارشد مهندسی نانوفناوری است در ادامه اظهار داشت: نانوساختارهای مختلفی تاکنون با تلاش محققان این شرکت تولید شده که از جمله آنها می‌توان به نانو ذرات اکسید روی، نانو ذرات نقره، نانوذرات کربنات کلسیم و سیلیسیوم دی اکسید اشاره کرد.

این دکترای مدیریت تکنولوژی ادامه داد: اما محصولی که در هجدهمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی ارائه دادیم و گل سر سبد محصولات این شرکت هم محسوب می‌شود «کربن فعال» می‌باشد کربن فعال این شرکت دارای سختی بالا و سطح ویژه زیاد است که برای استخراج طلا از سنگ معدن مورد نیاز کشور است.  

وی با اشاره به این که کربن فعال در کشور در مقادیر زیادی تولید می‌شود و شرکت‌های مختلفی در این حوزه ورود کرده و کربن فعال تولید می‌کنند؛ تصریح کرد: کاربرد اصلی آن برای تصفیه آب و همینطور تصفیه هوا است یعنی کربن فعال تولید داخلی را برای استخراج طلا نمی‌توان استفاده کرد چرا که سطح ویژه پایینی دارند در نتیجه مقدار جذب آن پایین می‌باشد علاوه بر این از سختی کافی برخوردار نیستند و به راحتی  پودر می‌شوند و ذرات ارزشمند طلا در داخل این پودرها قرار گرفته و هدر می‌رود به همین دلیل تمام معادن طلا در کشور و همچنین پتروشیمی‌ها کربن فعال را به طور 100 درصد از خارج وارد می‌کنند.  

موسس و عضو هیئت مدیره شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند با بیان اینکه ما توانستیم کربن فعال با سختی سطح ویژه بالا تولید کنیم؛ تصریح کرد: تست‌های این محصول در آزمایشگاه‌های معتبر نظیر آزمایشگاه رازی انجام شده و نتایج نشان داد این محصول در تمام فاکتورها با نمونه‌های معتبر خارجی برابری می‌کند حتی در بعضی فاکتورها عملکرد بهتری هم نشان داده است. 

 وی افزود: کربن فعال شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند در سه معدن طلای کشور مورد آزمایش قرار گرفته و تا به امروز دو معدن از این معادن کاربرد این نمونه را تایید کرده‌اند و معدن سوم هم در حال انجام مراحل استفاده و آزمایش است. 

بخشی در خصوص اینکه این محصول از نظر تولید در چه مرحله‌ای قرار دارد؛ گفت: ما این محصول را در فاز پایلوت نیمه صنعتی کوچک تولید کردیم و در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه‌گذار برای تولید در مقیاس نیمه صنعتی بزرگ با ظرفیت 50 تن در سال هستیم. در صورت موفقیت‌آمیز بودن فاز پایلوت نیمه صنعتی بزرگ، فاز صنعتی با ظرفیت 1000 تن در سال در برنامه قرار دارد.  

وی در خصوص نیاز معادن طلا و پتروشیمی‌ها و در کل نیاز کشور به این محصول گفت: آمار دقیقی نداریم اما معادن طلا حدود 200 تا 300 تن در سال کربن فعال استفاده می‌نمایند همچنین پتروشیمی‌ها سالانه در حدود 500 تا 700 تن کربن فعال استقاده می‌کنند یعنی مجموعا سالانه  حدود هزار تن کربن فعال مورد نیاز معادن طلا و پتروشیمی‌ها هست اما سالانه حدود 2هزار تن  این نوع کربن فعال وارد کشور می‌شود که مابقی در صنایع مختلف کاربرد دارد.  

بخشی در خصوص این که برای تامین همه نیاز کشور برنامه‌ای دارید یا نه و  در طی چه بازه زمانی می‌تواند محقق شود؛ گفت:  برنامه‌ریزی از فاز نیمه صنعتی بزرگ به فاز صنعتی یعنی برای تولید از 50 تن در سال به یک هزار تن در سال را داریم و برآورده هم به این صورت است که این مرحله 8 تا 10 ماه به طول بینجامد علاوه براین طبق برنامه توسعه در 5 سال دوم طراحی و اجرای فاز دوم صنعتی در مقیاس 3 هزار تن اجرا خواهد شد و به صادرات بخشی از تولید به کشورهای همسایه برای کاربردهای معدنی و پتروشیمیایی پرداخته خواهد شد. 

 وی در خصوص ارز‌بری فعلی کربن فعال با در نظر گرفتن 2 هزار تن واردات سالانه؛ گفت: عدد دقیقی نداریم اما بطور میانگین هرتن کربن فعال حدود 2 هزار دلار ارزبری دارد یعنی سالانه حدود 4 میلیارد دلار ارز برای واردات این نوع کربن فعال از کشور خارج می‌شود.

موسس و عضو هیئت مدیره شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند در ادامه به صرفه و توجیه اقتصادی این کربن فعال برای مصرف کنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: قیمت نمونه خارجی تا به دست مصرف کننده ایرانی برسد هر تن حدود 300 میلیون تومان است اما قیمت هر تن کربن فعال داخلی ما حدود 180 میلیون تومان هزینه دارد برای همین این محصول با اقبال و استقبال روبرو خواهد شد. 

این کارشناسی ارشد مهندسی نانو فناوری  و برنده مدال طلای المپیاد‌ جهانی در سال 2018 در پایان یادآور شد: این طرح توانسته جایزه اول جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را در قسمت کسب و کار به دست آورد. 

موفقیت محققان در  کسب دانش و  تولید کربن فعال ویژه استخراج طلا و کاربردهای پتروشیمی با صرفه اقتصادی بالا
موفقیت محققان در  کسب دانش و  تولید کربن فعال ویژه استخراج طلا و کاربردهای پتروشیمی با صرفه اقتصادی بالا

شرکت نانو گستر کیمیاگران آروند از استان خراسان رضوی با ایده تولید کربن فعال سخت با تخلخل بالا ویژه استخراج طلا و کاربردهای پتروشیمی بعنوان برگزیده دوم در بخش طراحان کسب و کار هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی معرفی و ۱۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی را به دست آورد. انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/V9Oj4
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت