پزشکی و سلامت

مکمل‌های غذایی حاوی امگا ۳ باعث کاهش پرخاشگری می‌شوند

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی حاوی امگا ۳ که به صورت رایج و ارزان در دسترس قرار دارند می‌توانند به طور قابل توجهی میزان پرخاشگری را در افراد کاهش دهند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ اگر چه مکمل‌های حاوی روغن ماهی و امگا ۳ تاثیر بسیار زیادی روی سلامت قلب دارند. اما طبق مطالعه جدید روی کاهش پرخاشگری نیز موثر هستند. این پژوهشگران معتقدند اکنون این مکمل‌ها می‌توانند به صورت رایج در مکان‌های مختلف از قبیل زمین بازی تا زندان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

در حال حاضر اعمال پرخاشگرانه شامل خشونت کلامی فیزیکی و قلدری به صورت آشکار و خرابکاری، آسیب به اموال دیگران، سرقت و آتش افروزی به شکل پنهان است. در صورتی که رفتارهای پرخاشگران کاهش پیدا کند شرایط جامعه نیز بهتر خواهد شد. نتایج این مطالعه می‌تواند روشی مطمئن برای این کار باشد. محققان در دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه خود مصرف مقادیر زیاد ماهی به عنوان منبع غنی امگا ۳ و در نهایت کاهش اعمال پرخاشگری را به اثبات رساندند. در این مطالعه تاثیر مکمل‌های امگا ۳ نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در گذشته نیز مطالعاتی مبنی بر اثرات احتمالی مکمل‌های امگا ۳ روی رفتارهای پرخاشگرانه انجام گرفته بود. در این مطالعات به این موضوع اشاره شد که رفتارهای خشونت آمیز اساس شناختی و عصبی شیمیایی دارند.

با توجه به نقش مهم امگا ۳ در ساختار و عملکرد مغز نقش گسترده آن در جنبه‌های مختلف زیست شناسی عصبی، استفاده از این مکمل‌ها می‌تواند با تنظیم مکانیزم‌های مغزی، به کاهش اختلالات ایجاد شده در افراد دچار پرخاشگری کمک کند. در حال حاضر امگا ۳ در برخی فعالیت‌های مغزی از قبیل بیان ژن و تنظیم ناقل‌های عصبی و همچنین کاهش التهابات مغزی نقش موثری دارد. پژوهشگران در این مطالعه متوجه شدند امگا ۳ می‌تواند هر دو پرخاشگری کنشی و پرخاشگری واکنشی را کاهش دهد. این دو پرخاشگری از نوع پاسخ بلادرنگ و یا از نوع برنامه‌ریزی شده هستند.

https://stnews.ir/short/NDbJe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت