علمی، پژوهشی و فناوری ,علمی، پژوهشی و فناوری

نیازهای فناورانه جدید در سامانه جان بارگذاری می‌شوند

به گفته معاون فناوری وزارت علوم، یکی از ویژگی‌های جدی سامانه جان نیازهای فناورانه است و مجموعه‌ها یا افراد می‌توانند آن‌ها را در این سامانه بارگذاری کنند.

سجاد محمدعلی‌نژاد، در مراسم رونمایی از زیست‌بوم جان«سامانه جریان اقتصادی نوین»، گفت: شاید یکی از مصادیق عینی مشارکت مردم در تولید شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک فناوری باشند‌. تبدیل دانش به فناوری و نهایتا محصول که وارد بازار می‌شود و یک جریان اقتصادی پایدار ایجاد می‌شود.وی افزود: در اقتصاد مقاومتی هم به دنبال جریان اقتصادی مبتنی بر فناوری و دانش هستیم. در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان چند عنصر کلیدی است که ظرفیت‌هایی باید ایجاد شود مثل استقرار شرکت در پارک‌ها، نوع واگذاری اراضی و غیره که ایجاد شده است.

 محمدعلی‌نژاد عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی شرکت‌های دانش‌بنیان این بود که چون غالبا جزو دسته‌بندی خُرد و متوسط محسوب می‌شوند، عرصه‌ای را می‌خواستیم که کاملا سیستمی ارتباط بین دستگاه‌ها و این شرکت‌ها و مردم و مجموعه‌های مختلف که تحت یک نظامی با محصولات فناورانه و دانش‌بنیان آشنای پیدا کنند.وی در ادامه گفت: سامانه جان این کار جدی را انجام می‌دهد که امکان عرضه و فروش را به این شرکت‌ها می‌دهد که نیازهای کشور را نیز برطرف کند. هر مجموعه‌ای می‌تواند محصولات مختلف را مقایسه و انتخاب کند.


محمدعلی‌نژاد اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جدی این سامانه نیازهای فناورانه است. یعنی اگر مجموعه یا شخصی یک نیاز جدید داشت می‌تواند در سامانه بارگذاری کند، شرایطی فراهم می‌شود که با شرکت‌هایی که خروجی‌های مشخص دارند، ارتباط بگیرد و صلاحیت آن را بر اساس همین خروجی‌ها پیدا کند.وی گفت: بر اساس دستور وزیر علوم با همکاری وزارت صمت، کلیه وارداتی که در کشور بود، کل نیازهای واردات دریافت شد و یک گام بعد از رونمایی، آماده سازی سامانه است برای این که محصولات فناورانه در آنجا قرار بگیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌بینند که چه محصولاتی وجود دارد. می‌توانند حتی بازارها را شناسایی کنند و بر طرف کردن نیازهای کشور که ارزبر است را در اولویت قرار دهند.

معاون فناوری وزیر علوم عنوان کرد: بر اساس این نیاز و برای این که یک مجموعه سامانه‌های یکپارچه‌ای از نیاز اتفاق بیفتد و حتی دارایی‌های فکری وجود داشته باشد، در کنار سامانه نان سامانه جان طراحی شد که یکی از باکیفیت‌ترین و نظام‌مندترین سامانه‌ها است.

وی افزود: در کشور 12500واحد فناور مستقر در 56 پارک فناوری هستند. بخشی در مراحل پیش رشدی هستند و بخشی دارند تولید محصول می‌کنند و هنوز وارد بازار نشدند که می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.محمدعلی‌نژاد اظهار کرد: گردش‌های اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از 40 هزار میلیاردتومان است قطعا با استفاده از این سامانه گردش اقتصادی بیشتر خواهد بود. پس مثل یک نمایشگاه دائمی هم برای عرضه محصولات است و هم شرایط فروش را مهیا و هم نیازهای فناورانه را مشخص می‌کند.


وی افزود: چند ماه پیش طبق تفاهمنامه با وزارت صمت سامانه جان به سامانه توانیران متصل شود. در سامانه توانیران دستگاه‌ها باید پروژه خود را بارگذاری کنند و در صورتی که یک بخشی از پرروژه یا محصولی مورد نیاز باشد که باید وارد شود تخصیص ارز بر اساس آن صورت خواهد گرفت. یعنی برای تخصیص ارز اول باید پروژه‌ها بارگزاری و مشخص شود تولید داخل این محصول وجود ندارد.

محمدعلی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: با اتصال این دو سامانه، از این پس محصولات با ضریب نفوذ ساخت داخل بالا و حجم تولید به اندازه‌ای که درصدی از نیاز کشور را برطرف کند، امکان واردات آن وجود نخواهد داشت و باید از داخل این نیازها را تولید کنند.

https://stnews.ir/short/V55lV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: