پزشکی و سلامت

هشدار به زائران اربعین درباره شیوع سرخک در عراق/واکسیناسیون ضروری است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به شیوع بیماری سرخک در عراق به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین دارند، تاکید کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : حسین فرشیدی خاطرنشان کرد: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

وی افزود: دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روزمتفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثوراتپوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمتاندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل ازبروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری ازطریق تنفسی قابل انتقال است.

بیماری سرخک بسیار مسری است

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به‌موقع است.

فرشیدی گفت: در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از اینرو شاهد همه‌گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد همه‌گیری‌ بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است و براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرد: قبل از سفر، از کامل بودنسابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خوداطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتنکارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانیمراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیونکودکان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حین سفر تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر یا بازگشت به کشور، به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

https://stnews.ir/short/VwJ38
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: