پزشکی و سلامت

پای مسن‌ترین وزیر پیشنهادی بهداشت به پاستور می‌رسد؟

درحالی مسعود پزشکیان رئیس جمهور، محمدرضا ظفرقندی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورارت بهداشت به مجلس معرفی کرده است که سابقه وی، طرفداران و مخالفان سرسختی دارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : چند روز قبل لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای معرفی به مجلس شورای اسلامی به منظور گرفتن رای اعتماد توسط پزشکیان اعلام شد. در این میان برخی از ترکیب و تنوع وزرا استقبال کرده و برخی دیگر این روند را نادرست اعلام کردند.یکی از این ۱۹ وزیر پیشنهادی، محمدرضا ظفرقندی است که به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده است. او متولد سال ۱۳۳۷ و پس از همتی ۶۷ ساله، پیرترین وزیر پیشنهادی کابینه است که در صورت انتخاب به عنوان وزیر، مسن‌ترین وزیر بهداشت بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود.ظفرقندی که در سن ۳۹ سالگی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید، فعالیتش در دوره وزارت بهداشت دکتر پزشکیان ادامه پیدا کرد. وی در میانه‌ این دوره، ریاست سازمان نظام پزشکی را نیز به صورت همزمان برعهده گرفت.ایجاد شکاف تعرفه‌ای بخش خصوصی و دولتیریاست ظفرقندی حواشی زیادی به همراه داشت. در همین دوره بود که با سپردن تعرفه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی، تعرفه‌ این بخش شاهد افزایش دو تا سه برابری و افزایش هزینه‌های درمانی مردم بود. اختلافی که همچنان نیز باقی‌مانده و رغبت برخی از پزشکان حاذق را برای فعالیت در بخش دولتی کاهش داده است. ظفرقندی بار دیگر در دوره وزارت سعید نمکی در دولت دوازدهم نیز به ریاست سازمان نظام پزشکی انتخاب شد. ظفرقندی در این دوره نیز بارها از روند تعرفه‌گذاری دولت انتقاد کرد و معتقد بود که بایستی تعرفه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی سپرده شود. درحالی که بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت پرداخت از جیب مردم طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و واگذاری تعرفه‌گذاری به بخش خصوصی می‌تواند مردم را از درمان دریافت خدمات درمانی در بخش خصوصی محروم کند.
ظهور پدیده کووید ۱۹ در سال ۱۳۹۸، شروع دوران جدیدی در ایران و جهان بود؛ دورانی که با جان باختن نزدیک به ۱۴۶ هزار ایرانی و داغدار شدن جمعیت کثیری از ایرانی‌ها به پایان رسید. در این میان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تحریم ظالمانه، حملات رسانه‌ای، کمبود وسایل بهداشتی و عدم تحویل واکسن به ایران در کنار اظهارنظرات بی‌تدبیرانه برخی مسئولان شرایط را برای ایرانیان سخت‌تر کرد.
مخالفت عجیب با خرید واکسن روسی در اوج بحران کرونادر کنار این مسائل و شرایط بحرانی، اظهارات جنجالی ظفرقندی که ریاست سازمان نظام پزشکی را بر عهده داشت و درگیری های او با هم صنفان خود شرایط را بحرانی تر کرد. درحالی که روند افزایش کرونا افزایشی شده بود و روزانه قریب به صد نفر جان می باختند و تعداد کشته ها هم به ۵۶ هزار نفر رسید بود، ظفرقندی به همراه ۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی این سازمان در نامه ای به رئیس جمهور مخالفت خود را با خرید واکسن روسی اعلام کرد و این واکسن را غیر موجه و خطر آفرین دانست، درصورتی که وی ۲۰ روز قبل، بر تهیه واکسن از کشورهای روسیه و هند تاکید کرده بود.
 
البته این اظهارات عجیب ظفرقندری همان زمان با واکنش سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو کیانوش جهانپور مواجه شد؛ جهانپور در پاسخ به این نامه گفته بود که برخی‌ به دنبال این هستند که با ایجاد فضایی نامطلوب افکار عمومی را نسبت به واردات واکسن کرونای روسی مخدوش و مشوش کنند. ایجاد کمپین و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه درباره واکسن روسی جز خصومت چیزی دیگر در بر ندارد.مجلات معتبر پزشکی دنیا چندی بعد اثربخشی واکسن کرونای روسی را تایید کردند و این نامه سیاسی برخی پزشکان را زیر سوال بردند.
 
ادعای مشکل اساسی در واکسن برکتاظهارات عجیب ظفرقندی در بحران کرونا به همینجا ختم نشد و در موضع گیری دیگر در فروردین ۱۴۰۰ مدعی ایجاد مشکل در روند تولید واکسن برکت شده بود؛ ادعایی که با واکنش مدیران بنیاد برکت و وزیر بهداشت روبرو شد و وزیر بهداشت شخصاً جهت بازدید از این کارخانه در این محل حاضر شد و حتی فرزند وزیربهداشت همان زمان داوطلب دریافت همین واکسن شد. وقتی نظام پزشکی خون هنرمندان را از مردم رنگین‌تر می‌دانستکرمانپور، مدیر روابط عمومی نظام پزشکی در دوران ریاست ظفرقندی در ۹۹/۱۱/۳۰ نامه‌ای به وزارت بهداشت نوشت و خواستار اختصاص سهمیه واکسن برای هنرمندان» شد. موضوعی که موجی از مخالفت‌ها از سوی مردم، کارشناسان و رسانه‌ها را درپی داشت به حدی که ۳ روز بعد، کرمانپور درمصاحبه‌ای با سایت سازمان نظام پزشکی مجبور شد از موضع خود عقب‌نشینی و عذرخواهی کند.اظهارات غیردقیق درباره مهاجرت پزشکان و پاس گلی که به رسانه‌های معاند دادظفرقندی همچنین در ماه‌های پایانی فعالیت خود به در قامت ریاست سازمان نظام پزشکی مدعی ۳۰۰۰ درخواست مهاجرت پزشکان در سال شد، این درحالی است که کارشناسان معتقدند دریافت این مجوز علاوه بر مهاجرت، کاربردهای علمی و دانشگاهی مختلفی دارد و لزوما درخواست گوداستندینگ به معنای مهاجرت نیست، همچنین این ادعا نیز بارها توسط مسوولان وزارت بهداشت نقد شد.
 
در شرایطی که مناطق محروم کشور با بحران کمبود پزشک مواجه هستند و در برخی از مناطق پرجمعیت حتی یک پزشک متخصص حضور ندارد ظفرقندی اعلام کرد که مخالف افزایش ظرفیت پزشکی است. او گفته بود «اگر بگوییم در فلان شهر یا روستا کمبود داریم پس به طور مداوم نیرو تربیت کنیم مشکل حل نخواهد شد. اگر در منطقه محرومی معضل کمبود پزشک داریم، باید حمایت لازم را از پزشک و خانواده‌اش داشته باشیم تا بتواند برای خدمت به منطقه محروم برود.»این در حالی است که پیش از این، دولت یازدهم قصد داشت با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش مزایای خدمت در مناطق محروم، کمبود پزشک را جبران کند. اما به گفته‌ وزیر بهداشت وقت، این طرح با موفقیت لازم همراه نبود و نتوانست نیاز این مناطق را بطور کامل برطرف کند. اظهارات عجیب انجمن اسلامی پزشکان در اغتشاشات سال ۱۴۰۱«استفاده از آمبولانس برای هرگونه کاربری غیر درمانی و غیر پزشکی بدعتی خطرناک است و آن را قوياً محكوم مى نمايیم و اين اقدام غير قانونى و نابخردانه را موجب سلب اعتماد مردم به نظام درمانی کشور و تهديد جان بيماران بعلت بى اعتمادی مردم مى داند» این بخشی از نامه انجمن اسلامی پزشکان به ریاست ظفرقندی در ماجرای اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بود. موضوعی که با واکنش جدی رئیس سازمان اورژانس کشور مواجه شد و این ادعا را تکذیب کرد. اما در این بیانیه حتی به ۱۵۰ آمبولانسی که به سختی در شرایط تحریم خریداری شده بود و اغتشاش گران تخریب کرده بودند اشاره هم نشد.صدور بیانیه‌ توسط انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با ریاست ظفرقندی درحالی صورت گرفت که این سوال در ذهن پزشکان جوان نیز ایجاد شد که چرا این انجمن تاکنون هیچگاه بیانیه‌ای در راستای حمایت از مشکلات آن‌ها و بررسی معضلات نظام سلامت صادر نکرده است!
 
معرفی ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت از دید کارشناسان و پزشکان جوان بازگشت به دوران نگاه‌های سنتی است و به اعتقاد آنها با روی کار آمدن او فضا برای حضور جوانان در معاونت‌های وزارت بهداشت تنگ خواهد شد. با این حال برخی از کارشناسان نیز معتقدند سابقه ظفرقندی در امور اجرایی می‌تواند به پیشرفت نظام سلامت کمک کند.بررسی فعالیت‌های صنفی ظفرقندی نشان می‌دهد او همواره سلامت را با فعالیت‌های حزبی و سیاسی گره زده است و این امر با این نگاه که سلامت مردم نباید وارد مسائل سیاسی شود همخوانی ندارد. از سوی دیگر رویکرد صنفی و حمایت از خصوصی سازی درمان و افزایش تعرفه‌ها ممکن است منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم و محروم شدن آنها از دریافت خدمات درمانی عادلانه شود. همچنین به اعتقاد کارشناسان سن بالای ظفرقندی اجازه فعالیت‌های میدانی و اجرایی و حضور مداوم و مستمر در شهرستان‌های مختلف را نخواهد داد. لذا باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس برای سپردن کرسی وزارت بهداشت به او اعتماد خواهند کرد یا خیر؟

https://stnews.ir/short/NK2P8
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: