واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان؛

پرینتر سه بعدی با قابلیت پرینت انواع گرانول، کاپوزیت‌ و فلزات طراحی و ساخته شد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه فنی شهید مهاجر اصفهان با موفقیت پرینتر سه بعدی گرانول با قابلیت پرینت انواع گرانول، کاپوزیت‌ و فلزات که سرعت 5 برابر پرینترهای معمولی دارد را بر پایه تکنولوژی FDM طراحی و ساختند؛ قطعات پرینت شده بصورت یک تکه و عاری از هرگونه تنش پسماند است و محققان مدعی هستند درآمد و صرفه اقتصادی با این پرینتر تا 2 تا 3 برابر پرینترهای معمولی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان :  وحید زاده‌احمدی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری با بیان اینکه شرکت پدیده صنعت ساخت نیما را در سال 1397 تاسیس و شروع به کار کرده است؛ گفت: ابتدا زمینه اصلی فعالیت این شرکت طراحی و تولید انواع CNCو پرینترهای سه بعدی بود اما رفته رفته موفقیت‌هایی برای ما حاصل شد و با افزایش محصولات تولید شده توسط واحد تحقیق و توسعه تعداد محصولات قابل عرضه این شرکت به20 محصول در زمینه پرینتر سه‌بعدی، ماشین مخصوص، طراحی و ساخت انواع مکانیزم‌ها، پهپاد و محصولاتی دیگر رسید و درحال حاضر فعالیت شرکت در مسیر ماشین‌سازی متمرکز گردیده است.

 وی اظهار کرد:  سال 1401 تصمیم بر آن شد که بخش ماشین‌سازی شرکت بر روی پرینترهای سه بعدی متمرکز شود که طراحی و ساخت نسل جدیدی از پرینترهای سه بعدیFDM  با برخورداری از محفظه گرم( CHABER HOT  ) را در دستور کار قرار دادیم که در نهایت پرینتر سه بعدی گرانول (pllet 3D printer) ساخته شد و این محصول را به محصولات دیگر دانش بنیان شرکت اضافه کردیم.

 زاده احمدی اعلام کرد: این دستگاه یک پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM می‌باشد که توسط اکسترودر منحصر به فرد خود می‌تواند انواع گرانول و کاپوزیت‌ها و حتی فلز را پرینت نماید.

 این محقق گفت: دستگاهی که ما اختراع کردیم فرآیند پرینت در یک محیط کاملا ایزوله با قابلیت کنترل دما انجام می شود از این رو هیچگونه اعوجاج و تغییر شکلی بر اثر جریان هوای سرد محیط بیرونی در قطعه ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: از دیگر قابلیت‌های مهم دستگاه، توانایی پرینت فلز می‌باشد که با ترکیبی از پودر فلز و نوعی رزین و یا پلیمر مخصوص(به عنوان بایندر)، قطعه پرینت شده و سپس با سازو کاری منحصر بفرد بایندر حذف می‌شود و در نهایت با SINTER شدن قطعه در کوره، قطعه‌ای یکپارچه و بدون هیچگونه تنش پسماند حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: نازل این دستگاه تا دمای 500درجه سانتیگراد گرم و با گردش آب خنک سازی می‌شود و می‌تواند هر نوع پلیمری را پرینت نماید. همچنین این دستگاه علاوه بر قابلیت پرینت فیلامنت، می‌تواند گرانول مواد پلیمری را با اکسترودر منحصر به فرد خود پرینت کند و علاوه بر اینها از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه کنترل از راه دور توسط ارسال پیامک(sms) و نرم افزار اندروید است. 

  وی افزود: همچنین هیچ گونه موتور الکتریکی و قطعه‌ای که به حرارت حساس باشد در محیط پرینت قرار ندارد و سرعت پرینت این دستگاه تا 5 برابر پرینترهای معمولی است.

زاده احمدی در ادامه تصریح کرد: این دستگاه نمونه داخلی ندارد و ما تنها تولید کننده‌ی این نوع پرینتر در ایران هستیم؛ نمونه‌های خارجی این دستگاه وجود دارد اما از حداقل قیمت 20هزار دلار شروع می‌شود در حالی که قیمت دستگاهی که اختراع کرده و تولید می‌کنیم، در حالت فول آپشن تقریبا نصف قیمت نمونه خارجی است؛ علاوه براین کاهش قیمت نهایی قطعه؛ افزایش استحکام قطعه؛ کاهش زمان پرینت؛ توانایی پرینت قطعات بزرگ؛ قابلیت پرینت مواد مختلف و پرینت فلز و بازیافت مواد پلاستیکی دیگر قابلیت‌های این دستگاه است که بحث درآمد و صرفه اقتصادی را توجیه می‌کند؛ بعنوان مثال استفاده از این نوع پرینتر نسبت به پرینتر معمولی به جهت اینکه بجای فیلامنت از گرانول استفاده می‌کند و قیمت گرانول تا یک دهم فیلامنت خواهد بود توجیه و صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد.  

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VMljY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: