پزشکی و سلامت

توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح شد

چالش‌های تربیت و توزیع پزشک متخصص کودکان در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران چالش‌های تربیت و توزیع پزشک متخصص کودکان در کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوریاز مازندران  محمد صادق رضایی در چهارمین کنگره ملی تازه‌های ارتقاء سلامت کودکان، اظهار کرد: روند فعلی تربیت و توزیع متخصصان کودکان در کشور نیاز به بازنگری در سیاست گذاری‌های کلان وزارت بهداشت دارد.

 با اشاره به اختلاف آماری میان وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها اظهار کرد: در حالی که ما از وجود حدود ۷ هزار پزشک متخصص کودکان سخن می‌گوییم، وزارت بهداشت تنها ۴ هزار نفر را به رسمیت می‌شناسد.در صورتی که برنامه‌ریزی ملی برای تأمین ۱۰ هزار متخصص کودک در کشور است، باید وضعیت فعلی به‌درستی شناسایی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: اگر تنها چهار هزار نفر فعال تلقی می‌شوند، تکلیف سه هزار پزشک دیگر چه می‌شود؟ بخشی از این افراد مطب دارند، بخشی در نظام پزشکی ثبت شده‌اند و عملاً در حال فعالیت هستند. نادیده گرفتن این ظرفیت، تصمیم‌گیری‌ها را از واقعیت دور می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به روند پذیرش دانشجویان جدید در رشته کودکان گفت: در شرایطی که برخی دانشگاه‌ها بدون داشتن ظرفیت و امکانات کافی، اقدام به جذب دانشجوی تخصص کودکان می‌کنند، کیفیت آموزشی به شدت آسیب می‌بیند. به عنوان مثال، دانشگاهی که تنها دو فوق تخصص و پنج متخصص دارد و حتی تعداد تخت کافی هم ندارد، نباید دانشجوی اطفال بپذیرد.

وی همچنین با اشاره به روند جذب افرادی با سابقه کاری بالا و بدون آزمون در رشته اطفال مطرح کرد و هشدار داد: ورود افراد با سابقه بالای ده سال بدون آزمون و نظارت، نه‌تنها انگیزه جوانان را برای انتخاب این رشته کاهش می‌دهد، بلکه آینده آموزشی کشور را نیز تهدید می‌کند. این افراد در انتهای مسیر شغلی خود قرار دارند و توانایی تبدیل شدن به استاد و تربیت نیروی جدید را ندارند.

رضایی در پایان با اشاره به راهکارهای اصلاحی گفت: ابتدا باید ورودی رشته تخصصی کودکان متناسب با ظرفیت واقعی تنظیم شود و سپس از بیمارستان‌ها خواسته شود که بخش‌هایی را به‌طور خاص به متخصصان اطفال اختصاص دهند.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4ZzZJ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: