کارشناسان معتقدند ریسک تولید محصولات دانش‌بنیان بالا است، از این‌رو ضروری به‌نظر می‌رسد تا شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از اینکه به تولید برسند، نشان دانش‌نماد را دریافت کنند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ سیامک آزادی، مدیر پارک علم و فناوری کرمانشاه: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از سال ۹۵ برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گرفت، مصوبه شورای‌عالی استاندارد در زمینه ارائه گواهی انطباق دانش‌نماد بود، در واقع به‌منظور ساماندهی استاندارد و کمک به ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار، گواهی انطباق یا محصول برای محصولات دانش‌بنیان صادر می‌شود. این گواهی برای ساماندهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان طراحی شد تا در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن قرار گیرد. کارشناسان معتقدند ریسک تولید محصولات دانش‌بنیان بالا است، از این‌رو ضروری به‌نظر می‌رسد تا شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از اینکه به تولید برسند، نشان دانش‌نماد را دریافت کنند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا محصول بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند و محصول خود را به تولید انبوه برسانند.

اخذ این گواهینامه‌ها، تاثیر بسزایی در فروش و صادرات و رونق کسب‌وکار دارد و تاییدی بر محصولات تولیدی دانش‌بنیان است، همچنین، راهی برای انبوه‌سازی محصولاتی است که موفق به دریافت این استاندارد شده‌اند و به‌نوعی شناسنامه معتبری برای معرفی دقیق‌تر محصولاتش به مشتریان به‌حساب می‌آید.

به‌اعتقاد من، گواهی انطباق دانش‌نماد می‌تواند به برندسازی محصولات کمک ویژه‌ای کند. به‌نوعی در کنار ثبت اختراعی که شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند، اخذ این نوع گواهینامه‌ها می‌تواند در روند ثبت مشخصات و روش‌هایی که شرکت‌ها در فرآیند تولید به‌کار می‌برند، تاثیر بسزایی داشته باشد، همچنین موجب توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. به‌همین‌دلیل، کمک خوبی به گردش موثر اکوسیستم دانش‌بنیان در کشور است. تا پیش از ارائه این گواهینامه، ارزیابی‌ها از یک محصول تا حد زیادی دشوار بود.

خوشبختانه شرکت‌های بیشتری که در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه مستقر هستند، در آستانه ارزیابی و در مرحله اخذ این نماد استاندارد هستند. گفتنی است، روند ارزیابی از سوی ناظران معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و اداره استاندارد انجام می‌شود. حال نه‌تنها شرکت‌هایی که تحت‌حمایت پارک‌ها هستند، بلکه دیگر شرکت‌ها هم لازم است که چنین گواهینامه‌هایی را دریافت کنند. به‌طورقطع، در فرآیند تجاری‌سازی یکی از رویکردهای مهم بهره‌گیری از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تاییدیه از سوی متولیان استاندارد در کشور است که این روند را برای بازار هدف راحت‌تر می‌کنند و می‌توانند با رویت این گواهینامه با اطمینان بیشتری خرید کنند، همچنین کار بخش‌های دولتی در روند شناسایی محصول تسهیل می‌شود تا آن دسته از محصولاتی را که دارای این گواهینامه هستند، بهتر و دقیق‌تر انتخاب کنند. باتوجه به اینکه بخش گسترده‌ای از بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل است، می‌تواند کمک شایانی به توسعه بازار برای این محصولات داشته باشد و زمینه ورود محصولات دانش‌بنیان به بخش‌های خصوصی و دولتی را با روند بهتری فراهم کند.

نقش پارک‌ها در فرآیند دریافت این گواهی بیشتر جنبه مشاوره‌ای دارد و همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، معاونت علمی با همکاری اداره استاندارد، تاییدیه نهایی را صادر می‌کنند. ناگفته نماند که تنها شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک نیستند که می‌توانند آن را اخذ کنند، بلکه شرکت‌های خلاق و فناور هم اگر شرایط اخذ را داشته باشند، می‌توانند آن را دریافت کنند، بنابراین الزامات دانش‌بنیان شدن تاثیری در دریافت این گواهینامه ندارد.

به محصولی گواهینامه تعلق می‌گیرد که نوآور باشد و تمایز ویژه‌ای با دیگر محصولات مشابه خود داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، محصولی موفق به اخذ این گواهی می‌شود که یا برای نخستین‌بار تولید شده باشد یا مشابه خارجی در ایران نداشته و از درجه کیفیت بالایی برخوردار باشد.

این گواهینامه‌ها دارای وجهه بین‌المللی هستند و در جایگاه یکی از گواهینامه‌های معتبری شناخته می‌شوند که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از اعتبار آن محصولات خود را صادر کنند و به‌عنوان یک مزیت مهم برای شرکت‌ها در بحث صادرات به‌حساب می‌آیند.

حوزه‌هایی نظیر ماشین‌آلات و تجهیزات و شیمی در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برای اخذ گواهینامه دانش نماد پیشرو بودند و اکنون شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و کشاورزی فعال هستند، در حال اخذ این گواهینامه نیز هستند. ضوابط کلی برای همه شرکت‌ها یکی است، اما باتوجه به نوع صنعت ممکن است تبصره‌های متفاوتی داشته باشد که پیچیدگی آن در روند فنی آن و ممکن است در برخی حوزه‌ها روند زمان برتر باشد.

https://stnews.ir/short/469zN
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: