پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

دهقانی: «پردیس» منطقه بین‌المللی نوآوری ایران می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از بین‌المللی شدن پارک فناوری پردیس با عنوان منطقه بین‌المللی نوآوری ایران خبر داد و گفت: این مهم می‌تواند محلی برای استقرار و محل زندگی فناوران ایرانی و خارجی مقیم و غیرمقیم و شرکت‌های خارجی مبتنی بر فناوری باشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امروز در نشست المپیک فناوری که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: محور اصلی فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ترویج نوآوری و فناوری است اکر نوآوری نکند شایسته نامش نیست.

وی گفت: مرکز توسعه فناوری راهبردی این معاونت  تلاش کرد برنامه هیجان انگیزی را در زیست بوم فناوری طراحی کند که ماحصل آن المپیک فناوری بود. قرار است المپیک فناوری، در حوزه ها و رشته های مشخص با هدف تحرک جدی در زیست بوم اجرا شود. 

به گفته معاون علمی رئیس‌جمهور، طی دو دهه گذشته برنامه های مختلفی در این معاونت اجرا شده تا هیجان و امید را در میان فناوران و نوآوران ایجاد کند که المپیک فناوری از جمله این برنامه هاست.

وی درباره المپیک فناوری توضیح داد: در حال حاضر مسابقات ملی از منطقه و استان شروع شده و قرار است مسابقات بین المللی است انجام شود تا یک فضای پر شور و نشاط در پارک فناوری پردیس داشته باشیم.این‌باعث الگو سازی می شود.

ایجاد منطقه بین المللی نوآوری ایران

دهقانی فیروزآبادی درباره منطقه بین المللی نوآوری ایران گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که می تواند برای کارهای بزرگ آینده فراهم شود بین المللی کردن فعالیت های پارک فناوری پردیس بود که با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال محقق شدن است.

وی افزود: این برنامه پیشنهادی توسط مر‌کز بررسی های استراتژیک و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به رئیس جمهور ارائه شد تا با قوانین سهل گیرانه تری فعالیت‌های فناوران در سطح بین المللی شود. همچنین به این واسطه سرمایه گذاری های خارجی و رفت آمدهای بر پایه فناوری به راحتی انجام می گیرد.

معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین با این کار می توانیم همکاری های وسیع تری داشته باشیم. بین المللی شدن پارک و منطقه فناوری پردیس در کمیسیون علمی تصویب شد؛ به این واسطه پارک فناوری پردیس یک ارتقا کالبدی، فیزیکی، سطحی، زمینی و قانونی  خواهد شد که با تسهیلات جدید بتواند تغییر ماهیت بدهد و به منطقه بین المللی نوآوری ایران تبدیل شود .

دهقانی افزود: اینگونه شاهد خواهیم بود در افق ۱۴۰۸  زیرساخت های همکاریهای بین المللی در منطقه بین المللی نوآوری فراهم شده است.

وی با باین اینکه در منطقه بین المللی  نیز محل کار و زندگی فناوران و شرکتهای  مرتبط با فناوری خواهد بود، گفت: برای این منظور ۳۰۰ هکتار‌در پارک فناوری پردیس در نظر گرفته شده که شهر زندگی نوآورانه باشد 

معاون علمی رئیس جمهور گفت: این موضوع طراحی مفهومی شده که محل‌زندگی و پایگاه برتر برای جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم به دور از موانع پاسپورتی و ...انتقال تجربه باشد. همچنین پیش بینی شده که در افق ۱۴۰۸ ۲۰۰۰ شرکت در این منطقه نوآوری مستقر شوند.

تعداد مراکز آفرینش ملی فناوری به ۱۰ مرکز می رسد

 دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین در برنامه های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مشخص شد که ۱۰ مرکز آفرینش ملی فناوری داشته باشیم. تاکنون دو مرکز راه اندازی شده؛ دو مرکز در آستانه راه اندازی و ۶ مرکز دیگر تا پایان امسال راه اندازی می شود.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، مرکز ملی آفرینش فناوری یا «مام» در حوزه های کوانتوم، اپتیک، مهندسی زیست، هوش مصنوعی، علوم شناختی، میکرو، مواد و ... هستند.

به گفته وی، قرار است ۵۰ شرکت غیر ایرانی مرتبط با فناوری در این مراکز مستقر شوند و دامنه اشتغال منطقه بین المللی ایران ۵۰ هزار نفر را فراهم کند.

ایجاد زیرساخت مزرعه گرافیکی

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به سازمان ملی هوش مصنوعی کشور گفت: در حال حاضر شورای راهبری هوش ش مصنوعی تشکیل شد وامیدواریم به همت مدیران کشور سازمان ملی هوش مصنوعی به دست سرپرست ریاست منصوری افتتاح شود. طبق برنامه، تامین‌منابع این مرکز تا پایان سال برای ایجاد زیرساخت‌های مزرعه گرافیکی فراهم می شود.

https://stnews.ir/short/VlzkD
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: