پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

رییس دانشگاه امیرکبیر به مهر خبرداد؛

سند ملی هوش مصنوعی در آموزش عالی رونمایی می‌شود

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تدوین سند ملی هوش مصنوعی در آموزش عالی گفت:این سند به سفارش وزارت علوم و با همکاری سایر دانشگاه‌ها در حال تدوین است و هفته آینده در وزارت علوم ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ در مورد اقدامات انجام‌شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوظهور و مهم است که می‌تواند نقش بسیار قابل توجهی در توسعه بخش‌های مختلف صنعت و خدمات کشور داشته باشد. بالتبع در شرایط کنونی اغلب صنایع کشور چه در صنایع ارتباطی و چه دفاعی علاقه‌مند هستند که از ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعه خدمات خود استفاده کنند و این کار به نحوی متکی بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گذشته به عنوان یکی از قطب‌های مطرح حوزه هوش مصنوعی بوده است، ما مجموعه‌ای از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه از سه دانشکده مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و کنترل و دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر سازماندهی کردیم که بتوانند از جنبه‌های مختلف مباحث هوش مصنوعی را پشتیبانی کنند و پوشش دهند و به ارگان‌های مختلف خدمات دهند.

ضرورت توسعه و ارتقای ابررایانه سیمرغ

رهایی در مورد وضعیت فعلی ابررایانه سیمرغ که در سال ۱۴۰۰ توسط مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم راه‌اندازی شد، گفت: ابررایانه سیمرغ در حال حاضر بعد از روند تحولاتی که در گذشته داشته است، همکاری بسیار خوبی با صنایع مختلف برقرار کرده است. همکاری این ابررایانه ابتدا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. پس از آن با وزارت راه و شهرسازی و بخش‌های دیگر نیز همکاری‌هایی انجام شده است.

وی با بیان این‌که ابررایانه سیمرغ جایگاه بسیار خوبی برای ارائه خدمات به صنایع مختلف پیدا کرده است، اظهار کرد: با این وجود روند ارتقای ابررایانه باید به طور مداوم ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: ما برنامه‌ای برای این ارتقا پیش‌بینی کردیم و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز آن را مطرح کردیم. یک توافق کلی نیز در این زمینه انجام شده که اعتباراتی برای توسعه ابررایانه تخصیص داده شود.

تدوین سند ملی هوش مصنوعی در آموزش عالی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تدوین سند ملی هوش مصنوعی گفت: این سند، به سفارش وزارت علوم و در قالب همکاری با سایر دانشگاه‌ها در حال تدوین است و قرار است هفته آینده در وزارت علوم ارائه شود.

وی با تاکید بر این که تدوین این سند یک کار میان دانشگاهی بوده است، گفت: پس از نقد و بررسی سند ملی هوش مصنوعی در وزات علوم، در صورت نهایی شدن، رونمایی خواهد شد.

رهایی خاطر نشان کرد: در این سند همه افق‌هایی که می‌تواند در بخش‌های مختلف هوش مصنوعی مطرح شود و نیاز است در بحث آموزش و تحقیقات روی آن کار شود، دیده شده است. همچنین تربیت نیروی انسانی، توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری نیز در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

هوش مصنوعی یک واحد درسی مهم در رشته‌های فنی مهندسی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز در تدوین این سند مورد توجه قرار گرفته است؟ گفت: الان در تمام رشته‌های فنی مهندسی، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال به عنوان یک زمینه مهم در نظر گرفته شده است و امروز در همه برنامه‌های درسی دوره کارشناسی، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال به عنوان یک درس و مبنا برای همه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین کاربرد هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف تخصصی از جمله مکانیک، انرژی، عمران و … مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم بتواند به توسعه برنامه‌های درسی کمک کند.

https://stnews.ir/short/VpoWe
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: