پزشکی و سلامت

کشف یک عامل ژنتیکی موثر بر چاقی

محققان در مطالعه‌ای جدید کشف کرده‌اند که چرا برخی افراد فاقد گروه خونی Vel از نظر ژنتیکی مستعد اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری :  بر اساس یک مطالعۀ ژنتیکی که توسط محققان دانشگاه اکستر انجام شد، ارتباط بین ژن SMIM1 و چاقی را شناسایی کردند. این عامل ژنتیکی که در افراد فاقد گروه خونی Vel یافت شده است، باعث اضافه وزن افراد می‌شود و می‌تواند بر حدود 300000 نفر در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

کشف ارتباط ژن SMIM1 با چاقی

گروهی از دانشمندان بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه اکستر کشف کردند، که برخی افراد فاقد گروه خونی vel ژنی به نام SMIM1 را غیرفعال می‌کنند و به دلیل مصرف انرژی کمتر در زمان استراحت وزن بالاتری دارند.

حدود ده سال قبل در زمان جست‎‌‎وجوی یک ژن فعال‌کننده در گروه خونی خاص Vel، ژنی به نام SMIM1  کشف شد. تحقیقات دگر نشان داد از هر 5000 نفر، یک نفر فاقد هر دو نسخه از این ژن است، که این کمبود آنها را Vel منفی می‌کند. یافته‌های پژوهش جدید نشان می‌دهد که این افراد بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. این نتیجه ممکن است روزی باعث توسعۀ درمان‌های جدید شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که دارای هر دو نسخه از این ژن نیستند، معیارهای دیگری از جمله سطوح بالای چربی در خون، علائم اختلال عملکرد بافت چربی، افزایش آنزیم‌های کبدی، همچنین سطوح پایین‌تر هورمون‌های تیروئید مرتبط با چاقی را دارند.

پیامدها برای مراقبت‌های بهداشتی و درمان

این مطالعه 20 ژوئن در مجلۀ پزشکی Med منتشر شد و تأمین مالی آن توسط مؤسسه ملی سلامت (NIH) و تحقیقات مراقبت و بنیاد قلب بریتانیا بود. این تحقیق شامل همکاری محققان از دانشگاه کمبریج، مؤسسۀ سانگر، دانشگاه کپنهاگ دانمارک و دانشگاه لوند سوئد است.

ماتیا فرانتینی، نویسندۀ اصلی این مطالعه گفت: میزان چاقی در 50 سال گذشته حدود سه برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان چاق باشند. بیماری‌ها و عوارض مرتبط با چاقی بار اقتصادی قابل‌توجهی بر سیستم‌های درمانی خواهد داشت. چاقی به دلیل عدم تعادل میان انرژی دریافتی و مصرفی رخ می‌دهد که اغلب یک اثر متقابل پیچیده از سبک زندگی، عوامل محیطی و ژنتیکی است.

به گفتۀ فرانتینی در اقلیت کوچکی از مردم، چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی است. در برخی مواقع هنگامی که دلیل چاقی ژنتیکی باشد، می‌توان درمان‌های جدیدی را توسعه داد که به نفع این افراد خواهد بود. یافته‌های ما بر نیاز به بررسی علت ژنتیکی چاقی، انتخاب مناسب‌ترین و مؤثرترین درمان، همچنین کاهش اثرات اجتماعی مرتبط با چاقی، تأکید می‌کند.

بینش جدید با مطالعات ژنتیکی

محققان برای دستیابی به این کشف، حدود 500000 شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند، که باعث شناسایی 104 نفر (46 زن و 44 مرد) شد، که با عوامل ژنتیکی عملکرد ژن SMIM1 را از دست دادند. همچنین آنها از منابع زیستی ملی NIHR برای یافتن نمونه خون تازۀ افراد استفاده کردند.

تعمیم فرکانس‌های شناسایی‌شده در این گروه‌ها به این معنی است که عامل ژنتیکی SMIM1 می‌تواند یک عامل مهم در ایجاد چاقی برای حدود 300000 نفر در سراسر جهان باشد.

محققان تأثیراتی را که در چهار گروه دیگر از افراد دارای نوع ژن SMIM1 یافتند، مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند که داشتن این عامل ژنتیکی بر وزن تأثیر می‌گذارد و به‌طور متوسط با ​​​​4.6 کیلوگرم اضافه وزن در زنان و 2.4 کیلوگرم در مردان برابر است.

یکی از محققان این مطالعه به نام جیل استوری گفت: تنها یک دهه پیش ژن SMIM1 به عنوان یک پروتئین گروه خونی کشف شد، امّا عملکرد دیگر آن تاکنون ناشناخته بود. اینکه ما متوجه شدیم این ژن نقش کلی‌تری در متابولیسم انسان دارد، بسیار هیجان‌انگیز است.

https://stnews.ir/short/V5RPN
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: