علمی، پژوهشی و فناوری

آخرین وضعیت اینترنت 5G در ایران/ چگونه می‌توان به نسل پنجم ارتباطات متصل شد؟

در این گزارش آخرین وضعیت توسعه اینترنت فایوجی در ایران و دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این فناوری معرفی شده است.

چند سالی است توسعه اینترنت فایوجی (۵G) در جهان سرعت گرفته و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور کلی نسل پنجم اینترنت قابلیت‌هایی نظیر سرعت بسیار بالاتر از نسل چهارم، پهنای باند بیشتر، تأخیر پایین در انتقال اطلاعات و هماهنگی بسیار بالاتر با فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی را دارد و همین موضوع سبب شده تا کشور‌ها تمرکز ویژه‌ای روی این فناوری داشته باشند. مهم‌ترین ویژگی‌های اینترنت فایوجی شامل موارد زیر است:

سرعت بالا: فایوجی سرعت دانلود و آپلود بسیار بیشتری نسبت به فورجی ارائه می‌دهد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد که محتوا‌های با کیفیت بالا را بدون تاخیر و با سرعت بسیار بیشتر مشاهده و دانلود کنند. 

تأخیر کم: یکی از ویژگی‌های برجسته فایوجی تاخیر بسیار پایین آن است که برای کاربرد‌هایی مانند بازی‌های آنلاین و واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بسیار حیاتی است. 

پهنای باند بیشتر: فایوجی می‌تواند تعداد بیشتری دستگاه متصل به شبکه را پشتیبانی کند که این موضوع برای توسعه اینترنت اشیا (IoT) بسیار مهم است. 

پایداری و کیفیت ارتباطات: استفاده از طیف‌های فرکانسی گسترده‌تر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در فایوجی باعث می‌شود ارتباطات پایدارتر و با کیفیت‌تری حتی در مناطق پرترافیک فراهم شود. 

صرفه‌جویی در انرژی: دستگاه‌های متصل به فایوجی بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند که این موضوع برای دستگاه‌هایی که نیاز به ارتباط مستمر و طولانی دارند، بسیار مهم است.

آخرین وضعیت شبکه فایوجی در ایران

طبق اعلام آخرین آمار وزارت ارتباطات از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۸۴۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور راه اندازی شده است. این در حالی است که اپراتور ایرانسل همزمان با ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی اعلام کرد سایت‌های نسل پنجم این شبکه به ۸۴۵ سایت افزایش پیدا کرده است. اپراتور همراه اول نیز در مجمع عمومی فوق العاده اخیر خود اعلام کرد که ۹۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در ایران راه اندازی کرده است.

اما با این وجود همچنان اینترنت فایوجی به طور رسمی و با گستردگی بالا در دسترس کاربران قرار ندارد و بخش عمده پوشش شبکه اینترنت کشور بر بستر شبکه فورجی است که همین بستر نیز تمام سرعت ممکن را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و در برخی موارد افراد با سرعت اینترنت نسل سوم به اینترنت متصل می‌شوند.

اگر بخواهیم دلیل عدم توسعه وسیع این فناوری در ایران را اعلام کنیم باید به نیاز سرمایه گذاری کلان برای زیر ساخت اینترنت نسل پنجم اشاره کنیم؛ چرا که این فناوری به طور کامل به بستر فیبر نوری نیاز دارد و پوشش سراسری فیبر نوری در کشور نیز هزینه بسیار بالایی نیاز دارد. با این حال در برخی مناطق که پوشش فیبر نوری وجود دارد، اینترنت با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در همین راستا دولت سیزدهم با اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها تلاش می‌کند سرعت‌‌های چند صد مگابیتی را در اختیار مردم کشور قرار دهد و زیرساخت لازم برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در ایران را فراهم کند.

دسترسی به اینترنت فایوجی در کدام مناطق ممکن است؟

بخش عمده‌ای از سایت‌های اینترنت فایوجی در تهران و کلان شهر‌ها مانند مشهد و تبریز و برخی از مراکز استان در دسترس کاربران قرار دارد. در تصاویر زیر قسمت‌های بنفش رنگ نقاطی هستند که امکان دسترسی به اینترنت فایوجی در تهران وجود دارد.

برای اتصال به نسل پنجم اینترنت باید از کدام گوشی‌ها استفاده کرد؟

برای متصل شدن به شبکه علاوه بر قرارداشتن در محلی که شبکه نسل پنجم پوشش دهی دارد، افراد باید از گوشی‌های پشتیبانی کننده این شبکه نیز استفاده کنند. در حال حاضر گوشی‌های پشتیبانی کننده موجود در ایران که از این قابلیت استفاده می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

گوشی‌های آیفون از نسل ۱۲ پرو به بعد به طور کامل از شبکه نسل پنجم استفاده می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که در گوشی‌های آیفون صرفا تا آیفون ۱۳ پرومکس در ایران از نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند چرا که سری ۱۴ و ۱۵ این گوشی ریجستر نخواهند شد.

در گوشی‌های سامسونگ نیز از گوشی S۲۱ به بعد قابلیت اتصال ببه نسل پنجم اینترنت وجود دارد و تمامی نسل‌های جدید این دستگاه از اینترنت فایوجی پشتیبانی می‌کند. در گوشی‌های شیائومی گوشی‌های سری T و پرچمدار از اینترنت فایوجی پشتیبانی می‌کنند و به دلیل به روز بودن سرعت بسیار بالایی در دریافت و ارسال اطلاعات نیز دارند. 

گفتنی است؛ برای اتصال به این شبکه لازم است کاربران با مراجعه به بخش تنظیمات شبکه در گوشی خود اینترنت فایوجی را فعال کنند؛ چرا که در حالت پیشفرض و به دلیل بالا بودن مصرف باطری این شبکه غیرفعال است.

https://stnews.ir/short/NYK2e
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت