علمی، پژوهشی و فناوری

آزادراهی که اقتصاد منطقه را متحول می‌کند

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی، عملیات اجرایی قطعه اول آزادراه اراک-خرم‌آباد به طول ۶۸ کیلومتر و اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان آغاز شد. این پروژه استراتژیک با ۶ خط عبوری، ۱۴ پل و ۲ تونل، حلقه اتصال کریدور ترانزیتی "دریا به دریا" خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی؛ مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک - خرم‌آباد به طول ۶۸ کیلومتر با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران ارشد استان‌های مرکزی و لرستان برگزار شد. این پروژه با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان، از محدوده پتروشیمی شازند آغاز و تا شهر بروجرد ادامه خواهد داشت. این آزادراه با عرض بیش از ۳۵ متر، شش خط رفت و برگشت، ۱۴ پل بزرگ و دو تونل احداث خواهد شد. طول کل آزادراه اراک - خرم‌آباد ۱۳۵ کیلومتر است که پیش‌تر قطعه دوم آن (بروجرد تا خرم‌آباد) به بهره‌برداری رسیده بود.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

مدل موفق مشارکت دولت و بخش خصوصی در پروژه‌های کلان راه‌سازی

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در این مراسم با تشریح آخرین وضعیت اجرایی کریدور استراتژیک شمال به جنوب کشور، این مسیر را گره‌گشای ترافیکی و شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی کشور دانست. 

وی با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر گفت: این پروژه قطعه‌ای از کریدور بزرگ و ملی «دریا به دریا» است که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند. طول کل این کریدور ۹۵۰ کیلومتر است که تاکنون ۵۵۳ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

بازوند ادامه داد: قطعه‌ای که امروز در حال احداث است، بخشی از مسیر ۱۳۰ کیلومتری عراق‌آباد است که از منطقه شازند در استان مرکزی آغاز می‌شود و به کنارگذر اراک متصل می‌شود. 

وی با بیان اینکه این قطعه می‌تواند نقش بسزایی در کاهش گلوگاه‌های ترافیکی داشته باشد، تصریح کرد: تکمیل این پروژه نقش مهمی در تسهیل تردد، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی جاده‌ای خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدل تأمین مالی پروژه، اظهار داشت: برای احداث این ۶۸ کیلومتر، اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۶۰ درصد آن از سوی دولت تأمین می‌شود و ۴۰ درصد دیگر نیز توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد. 

وی افزود: این مشارکت بین دولت و بخش خصوصی یکی از الگوهای موفق در اجرای پروژه‌های ملی است.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

فرمانده قرارگاه خاتم: خدمت به مردم، ادامه راه حسین(ع) و سردار سلیمانی است

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، در این مراسم با یاد و خاطره شهدا سخنان خود را آغاز کرد و گفت: هدف ما خدمتگزاری خالصانه به مردم است. 

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: اگر کسی بخواهد برای مردم کار کند، باید راه حسین‌بن‌علی (ع) را برود. 

سردار عابد با ذکر جمله‌ای ماندگار از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: امروز قرارگاه حسین‌بن‌علی (ع)، ایران است.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

شکاف بزرگ آزادراه و ریل: ۷۰٪ پیشرفت در مقابل ۳۵٪  

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در این مراسم با تأکید بر چالش‌های موجود در پروژه‌های آزادراهی گفت: در دو دهه اخیر، پروژه‌های ریلی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، اما پروژه‌های آزادراهی به ۳۵ درصد هم نرسیده‌اند. 

وی با اشاره به کاستی‌های موجود در نظام سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی اظهار داشت: بسیاری از قوانین مشارکت در حوزه آزادراهی، متناسب با واقعیات اقتصادی کشور نیستند.

 

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

استاندار مرکزی: زالیان همچنان پرخطرترین محور جاده‌ای استان، لزوم توجه بیشتر

مهدی زندیه وکیلی، استاندار مرکزی، در این مراسم با بیان اینکه منطقه زالیان از پرترددترین و پرحادثه‌ترین گلوگاه‌های جاده‌ای کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: به همت وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی، مطالبه دیرینه مردم این منطقه در زمینه ارتقای ساختار پلیس‌راه محقق شد. 

وی با اشاره به آمار تصادفات استان، اظهار کرد: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که از نظر شدت تصادفات رتبه بالایی دارد.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

پروژه‌ای که استان مرکزی را به قطب ترانزیت تبدیل می‌کند

جواد لنجابی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی، در این مراسم اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کریدور راهبردی شمال به جنوب کشور، نقش مؤثری در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل خواهد داشت. 

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک–خرم‌آباد به طول ۶۸ کیلومتر، افزود: این قطعه شامل احداث ۳۳ متر تونل و ساخت ۱۴ پل خاص بوده است.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک-خرم‌آباد؛ گره‌گشای ترافیکی کریدور شمال-جنوب کشور

شایان ذکر است که این پروژه از منظر مهندسی حمل ونقل و برنامه ریزی زیرساختی، یک دستاورد مهم علمی و فناورانه محسوب میشود. طراحی این آزادراه با عرض ۳۵ متر و شش خط عبوری، بر اساس آخرین استانداردهای جهانی مهندسی راه صورت گرفته است که شامل موارد زیر میشود:

۱. بهره گیری از فناوری های نوین 

۲. استفاده از مصالح ساختمانی پیشرفته و دوستدار محیط زیست در ساخت جاده

۳. طراحی هوشمندانه شیبها و قوسهای مسیر بر اساس اصول دینامیک حرکت وسایل نقلیه

۴. کاربرد سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک و مدیریت ایمنی جاده

۵. محاسبات دقیق مهندسی برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیطی

از دیدگاه علمی، این پروژه نمونه ای موفق از تلفیق دانش مهندسی حمل ونقل، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت پروژه های بزرگ مقیاس است که میتواند به عنوان الگویی برای سایر پروژه های زیرساختی کشور مورد مطالعه قرار گیرد. پیاده سازی این طرح همچنین داده های ارزشمندی برای پژوهشهای آتی در حوزه مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل ونقل بین شهری فراهم خواهد آورد.

خبرنگار:طاهره جوکار

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/eqEmy
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: