علمی، پژوهشی و فناوری

آیا هوش مصنوعی به آگاهی و شعور دست خواهد یافت؟

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، معتقد است که در آینده نزدیک هوش مصنوعی به نوعی آگاهی و شعور دست پیدا می‌کند؛ ولی آگاهی‌اش با آگاهی انسان تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ غول‌های فناوری در حال رقابت شدید در بخش هوش مصنوعی هستند. دراین‌میان، برندهایی مانند گوگل در تلاش‌اند تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را برای حفظ جایگاهشان در بازار رقابتی فناوری ارتقا دهند. این رقابت به رشد چشمگیر هوش مصنوعی منجر شده است. هوش مصنوعی با سرعتی بسیار زیاد در حال تبدیل‌شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما است. از‌این‌رو، بحث‌هایی درباره‌ی آینده‌ی هوش مصنوعی نیز مطرح شده است.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در مصاحبه‌ای به پیامدهای آتی هوش مصنوعی اشاره و موضوعات جالبی مانند قابلیت‌های هوش مصنوعی برای دستیابی به آگاهی و شعور را بررسی کرده است.

یوتیوبری به نام Hayls World این مصاحبه‌ را با سوندار پیچای ترتیب داده است. موضوع اصلی این مصاحبه هوش مصنوعی بود و پیچای اطلاعات جالبی درباره‌ی رویکرد و چشم‌انداز گوگل در این زمینه ارائه کرد. او درباره‌ی پیشرفت‌های در حال انجام و تعهد شرکت گوگل به توسعه‌ی هوش مصنوعی نیز صحبت کرد. با‌توجه‌به موقعیت استراتژیک و مشارکت مدیرعامل گوگل در تحقیقات پیش‌گامانه هوش مصنوعی، طبیعی است که اطلاعات بیشتری از آینده‌ی هوش مصنوعی داشته باشد.

هنگامی‌که از پیچای درباره‌ی مزایای هوش مصنوعی گوگل سؤال شد، او در جواب گفت که مزایا و کاربردهای زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال، وی به خلاصه‌سازی محتوا و صرفه‌جویی در وقت با کمک هوش مصنوعی اشاره کرد. یوتیوبر یادشده درباره‌ی مقایسه‌ی مدل جمنای با ChatGPT نیز از مدیرعامل گوگل سؤال کرد. پیچای در پاسخ گفت که گوگل اکوسیستمی دارد که به‌طور یکپارچه در سراسر محصولات مختلف ادغام می‌شود. او توضیح داد:

 
به‌عنوان مثال، این مدل می‌تواند ایمیل‌ها را در جیمیل خلاصه کند و شما به‌راحتی می‌توانید ایمیل ارسال کنید. این مدل با سایر محصولات گوگل ازجمله یوتیوب به‌خوبی ادغام می‌شود. این مدل چندوجهی است و با گذشت زمان، خواهید توانست از صدا برای کنترل هوش مصنوعی استفاده کنید.
یکی از نکات مهم این مصاحبه، بحث سوندار پیچای درباره‌ی «شعور» هوش مصنوعی بود. مجری از پیچای پرسید که «آیا فکر می‌کند زمان زیادی طول می‌کشد تا هوش مصنوعی به نوعی از شعور برسد؟» که مدیرعامل گوگل در پاسخ گفت:

در چند سال آینده، نوعی هوش مصنوعی خواهیم داشت که توهم شعور را داشته باشد و ممکن است نتوانید این تفاوت را تشخیص دهید. با‌این‌حال، این با هوش مصنوعی‌ای که واقعاً آگاه و موضوع فلسفی بسیار عمیقی است، تفاوت دارد.

این پاسخی بسیار جالب از مدیرعامل گوگل است. هوش مصنوعی در حال باهوش‌ترشدن است و از پاسخ او مشخص می‌شود که هوش مصنوعی همچنان بهتر خواهد شد. توسعه‌ی هوش مصنوعی تغییرات هیجان‌انگیزی را در زندگی ما به‌ارمغان می‌آورد. این فناوری ظرفیت انقلابی‌کردن صنایع و بهبود کارایی و ارتقای زندگی روزمره ما را دارد.

https://stnews.ir/short/zeGR4
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت