مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
چین با رونمایی از پهپاد مادر "جیوتییِن" با قابلیت حمل ۱۰۰ پهپاد کوچک، پرتاب موفق ماهوارههای "چایناست" و "لیجییِن" و گسترش سامانه ناوبری "بِیدو" به ارزش ۸۰ میلیارد دلار، سلطه خود بر فناوریهای دفاعی، فضایی و ارتباطی را به نمایش گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :
*ندا دهقانی زاده
چین با رونمایی از پهپاد مادر "جیوتییِن" با قابلیت حمل ۱۰۰ پهپاد کوچک، پرتاب موفق ماهوارههای "چایناست" و "لیجییِن" و گسترش سامانه ناوبری "بِیدو" به ارزش ۸۰ میلیارد دلار، سلطه خود بر فناوریهای دفاعی، فضایی و ارتباطی را به نمایش گذاشت.
«پهپاد مادر چینی در آستانهی انجام اولین پرواز»
پهپاد جیوتییِن (Jiu Tian) موسوم به آسمان بلند که قابلیت حمل ۱۰۰ پهپاد کوچکتر را در درون خود دارد قرار است اولین پرواز خود را در اواخر ماه ژوئن سال جاری انجام دهد. حضور این پهپاد با برد بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر و سقف پروازی بسیار بلند (۱۵۰۰۰ متر) میتواند ارتقاء قابلیتهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش را در پی داشته باشد. دهنهی بال پهپاد آسمان بلند، ۲۵ متر و وزن برخاست آن بیش از ۱۶ تُن است و قادر به حمل ۶ تُن انواع مهمات و پهپاد کوچک میباشد.
در عملیاتهای گسترده، تعداد بسیار زیادی از پهپادها که به صورت شبکهای به هم مرتبط و هماهنگ هستند، از پهپاد مادر رها شده و با هجوم همزمان، باعث مختل شدن سامانهی دفاع هوایی دشمن میشوند. این پهپاد همچنین قادر به انجام عملیاتهای اطلاعاتی، شناسایی و جنگ الکترونیک است که قابلیت آن برای ایفای نقش در جنگهای نامتقارن، بهویژه در مناقشات تنگهی تایوان را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. برخی کارشناسان، این پهپاد را از لحاظ قابلیت، رقیبی برای پهپادهای آمریکایی گلوبال هاوک (RQ-4) و ریپر (MQ-9) میدانند.
«پرتاب موفق یک ماهواره مخابراتی از خانواده چایناسَت»
چین ماهواره ارتباطی چایناسَت-۳بی را سوار بر موشک حامل لانگمارچ-۷آ، از پایگاه پرتاب فضایی وِنچانگ در استان جزیرهای خَینَن به مدار فرستاد. این ماهواره خدمات انتقال صدا، داده، پخش رادیویی و تلویزیونی را ارائه خواهد داد. گفتنیست ماهوارههای خانواده چایناسَت عموماً به عنوان داراییهای تجاری یا غیرنظامی توصیف میشوند؛ با این حال، برخی از آنها (بهویژه ماهوارههای با شماره پایینتر) احتمالاً دارای کاربردهای نظامی یا اطلاعاتی، مانند تامین ارتباطات امن برای ارتش آزادیبخش خلق هستند.
عدم ارائه اطلاعات و تصاویر عمومی، این احتمال را افزایش میدهد که چایناسَت-۳بی نیز در خدمت کاربران نظامی باشد. با این ماموریت، تعداد پرتابهای انجامشده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۷۷ مورد رسید.
«پرتاب موفق شش ماهواره با کمک موشک تجاری چین»
چهارشنبه ۲۱ مِی، چین موشک تجاری لیجییِن-۱ (کینِتیکا-۱) را از منطقه آزمایشی نوآوری صنعت فضایی تجاری در شمال غربی چین پرتاب کرد و شش ماهواره شامل سه ماهواره سنجش از دور، یک ماهواره راداری، یک ماهواره هواشناسی کوچک و یک ماهواره آزمایشی را به مدارهای برنامهریزی شده فرستاد. از این ماهوارهها جهت جمعآوری داده و تصاویر، به منظور برنامهریزی ساختوساز شهری، نظارت بر محیطزیست، پیشبینی آبوهوا و سایر اهداف غیرنظامی استفاده خواهد شد.
این پرتاب، هفتمین ماموریت پروازی از خانواده موشکهای حامل Lijian-1، ساخت آکادمی علوم چین بود. طی ۷ پرتاب انجامشده مجموعا ۶۳ ماهواره در مدار تزریق شدهاند. گفتنیست لیجییِن-۱ اولین پرواز خود را در جولای ۲۰۲۲ انجام داد و آن را به بزرگترین و قدرتمندترین موشک پیشرانه جامد کشور در آن زمان تبدیل کرد. موشک مذکور دارای ۳۰ متر طول، قطر ۲.۶۵ متر قطر و ۱۳۵ تُن وزن پرتاب است و قادر است ماهوارههایی با وزن ترکیبی ۱.۵ تن را به مدار خورشیدآهنگ ۵۰۰ کیلومتری منتقل کند. شرکت CAS Space قصد دارد اولین پرواز Kinetica 2 را در سال جاری انجام دهد.
«رشد روزافزون ارزش افزوده خدمات جهانی سامانه ناوبری ماهوارهای بِیدو»
طبق جدیدترین گزارش رسمی منتشر شده، صنعت ناوبری ماهوارهای و خدمات مبتنیبر مکان در چین همچنان به رشد قوی خود در حال ادامه است تا جاییکه کل تولید این عرصه در سال ۲۰۲۴، با ۷,۳۹ درصد رشد سالانه به ۵۷۵,۸ میلیارد یوان (حدود ۷۹,۹ میلیارد دلار) رسیدهاست. چین بیش از ۱۲۹ هزار اختراع در زمینه ناوبری ماهوارهای ثبت کرده است که این کشور را به یک رهبر جهانی در این حوزه تبدیل کرده است. یکی از دلایل این گسترش، کاربرد گسترده سامانه ناوبری ماهوارهای بومی بِیدو چین است.
تا پایان ۲۰۲۴، حدود ۲۸۸ میلیون تلفن هوشمند در چین به قابلیتهای موقعیتیابی بِیدو مجهز شدهاند و اکنون بیش از ۹۹ درصد از جادههای شهری و روستایی سراسر کشور تحت پوشش خدمات ناوبری دقیق بِیدو هستند. در این راستا روزانه بیش از یک تریلیون درخواست خدمات مبتنیبر مکان پردازش میشود و به طور متوسط بیش از ۴ میلیارد کیلومتر سفر در هر روز تسهیل میشود. در حوزه حملونقل هوشمند نیز بیش از ۵۰ شهر در سراسر چین در حال انجام آزمایشهای جادهای برای وسایل نقلیه هوشمند متصل به اینترنت هستند که با سامانه موقعیتیابی دقیق بِیدو پشتیبانی میشوند.
جالب اینکه بِیدو در استانداردهای فنی ۱۱ سازمان بزرگ بینالمللی، از جمله سازمانهای هواپیمایی کشوری، امور دریایی و ارتباطات سیّار گنجانده شده است و محصولات و خدمات مرتبط با آن به بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه صادر شده است.
«رونمایی چین از پهپاد باری قدرتمند بومی »
آکادمی آیرودینامیک هوافضایی چین، مستقر در پکن، از اولین پرواز ۱۵ دقیقهای پهپاد باری جدید خود به نام CH-YH1000 خبر داد. این پهپاد دوموتوره، دارای بیشینه وزن برخاست ۲/۳ تن و برد عملیاتی ۱۵۰۰ کیلومتر است که میتواند ۱/۲ تن بار را حمل کرده و تا ۱۰ ساعت مداومت پروازی داشته باشد. نشست و برخاست در باندهای کوتاه، جادههای ناهموار و علفزارها، و همچنین پرواز از روی آب و برف (با نصب تجهیزات مناسب) از دیگر خصوصیات این پرنده است. پیکربندی این هواپیما بهگونهای است که بار از قسمت دماغه امکان ورود و خروج داشته و قسمت زیرین نیز میتواند در طول پرواز باز شود تا محمولهها تخلیه شوند.
کارکرد این پهپاد، تسهیل حملونقل کالا بین مراکز شهری و مناطق دورافتاده روستایی و در کل طول شبانهروز است. به گفتهی کارشناسان آکادمی سازنده، نسخههای سفارشی این هواپیما نیز در آیندهی نزدیک، برای پاسخ به نیازهای مختلف کاربران توسعه خواهد یافت.
*دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53