علمی، پژوهشی و فناوری

نرم افزار و اپلیکیشن ؛

اختلال و قطعی جهانی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ

چندین اپلیکیشن متا از جمله فیسبوک، اینستاگرام و تردز دچار اختلال شده‌اند و برای بسیاری از کاربران بارگذاری نمی‌شوند یا تنها پست‌های قدیمی را نمایش می‌دهند

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این اختلالات ناشی از یک قطعی جهانی بود که عملکرد این برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار داد. متا اعلام کرده که از وجود یک مشکل فنی آگاه است که باعث دسترسی محدود برخی کاربران به این اپلیکیشن‌ها شده و تیم آن در حال تلاش برای رفع مشکل است.

هرچند علت دقیق این قطعی هنوز مشخص نشده است، متا در پستی در پلتفرم X از وجود یک “مشکل فنی” خبر داد.

سایت Downdetector نشان‌دهنده افزایش‌های ناگهانی و شدید برای فیس‌بوک، واتس‌اپ، مسنجر و اینستاگرام است که حاکی از تاثیر گسترده قطعی‌ها بر کاربران است.

به عنوان مثال، صفحه سایت Downdetector اینستاگرام بیش از 70,000 گزارش از مشکلات با این پلتفرم را ثبت کرده است. اوج گزارش‌ها برای فیس‌بوک نیز از 100,000 گزارش عبور کرده است.

فهرست مطالب

    واکنش متا و اعلام وضعیت اضطراری
    آغاز اختلالات و گزارش‌های کاربران
    مشکلات در خدمات تجاری متا

واکنش متا و اعلام وضعیت اضطراری

ساعت 9:18 شب به وقت ایران، متا اعلام کرد که از اختلالات به‌وجودآمده آگاه است و در حال تلاش برای رفع مشکل و بازگشت به وضعیت عادی است.

این شرکت در بیانیه‌ای نوشت:

    “ما از مشکلی که باعث اختلال در دسترسی برخی از کاربران به اپلیکیشن‌هایمان شده، آگاهیم. در حال کار برای بازگرداندن وضعیت به حالت عادی به سرعت ممکن هستیم و از هرگونه ناراحتی عذرخواهی می‌کنیم.”

اینستاگرام نیز به سرعت واکنش نشان داد و پستی مشابه در پلتفرم X منتشر کرد و برای افزایش دسترسی، از هشتگ #instagramdown استفاده کرد.

آغاز اختلالات و گزارش‌های کاربران

براساس گزارش‌های کاربران و سایت‌های ردیابی قطعی مانند Downdetector، قطعی از حوالی ساعت 1 بعدازظهر به وقت شرقی آغاز شد. در حالی که معمولاً Downdetector تنها حدود 16 گزارش از مشکلات فیس‌بوک در هر ساعت دریافت می‌کند، در این روز، تعداد گزارش‌ها در ساعت 1 بعدازظهر به بیش از 97,000 رسید. اینستاگرام نیز با بیش از 67,000 گزارش از اختلالات مواجه شد.

این گزارش‌ها حاکی از مشکلات دسترسی به این اپلیکیشن‌ها در سطح جهانی بودند و کاربران از کشورهای مختلف درباره عدم توانایی در بارگذاری محتوا و ارسال پیام در این پلتفرم‌ها شکایت کردند.

مشکلات در خدمات تجاری متا

علاوه بر مشکلات معمول کاربران، صفحه وضعیت محصولات تجاری متا نیز از اختلالات گسترده خبر داد. مدیر تبلیغات فیس‌بوک و Workplace از متا، که یکی از ابزارهای مهم برای کسب‌وکارهاست، با اختلالات عمده‌ای روبه‌رو شدند. APIهای مسنجر، واتس‌اپ و اینستاگرام نیز به‌طور مشابه دچار “اختلالات عمده” شده بودند.

این اختلالات نه تنها موجب ناراحتی کاربران عمومی، بلکه بر کسب‌وکارها و تبلیغ‌کنندگان نیز تأثیر گذاشت. هرچند سایت‌های ردیابی قطعی مانند Downdetector به‌طور رسمی مدت‌زمان دقیق این قطعی‌ها را اندازه‌گیری نمی‌کنند، اما این ابزارها به شفافیت در مورد تعداد کاربران آسیب‌دیده و زمان‌های وقوع قطعی کمک می‌کنند.

این اولین قطعی قابل توجه متا در سال جاری نیست. در ماه مارس نیز این شرکت با مشکلات مشابهی روبه‌رو شد که برخی از اپلیکیشن‌های متا را برای مدت زمان قابل توجهی از دسترس خارج کرد. در ماه آوریل نیز، واتس‌اپ و به‌طور جزئی سایر اپلیکیشن‌های متا دچار اختلالات جدی شدند.

متا تاکنون جزئیات بیشتری درباره علت قطعی ارائه نداده است. با این حال، این شرکت اعلام کرده که به سرعت در حال رفع مشکلات فنی است و کاربران به‌زودی می‌توانند به‌طور کامل به خدمات دسترسی پیدا کنند.

این قطعی‌ها نشان‌دهنده چالش‌های مداوم در زیرساخت‌های خدمات آنلاین بزرگ است و ممکن است تأثیرات بیشتری بر کاربران و کسب‌وکارها در روزهای آینده داشته باشد.

https://stnews.ir/short/V0E7g
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: