دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری ,علمی، پژوهشی و فناوری

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی :

نیروگاه خورشیدی حرکت دانشگاه آزاد اصفهان در جهت دانشگاه اجتماعی و حل مسئله است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی اولین نیروگاه خورشیدی دانشگاه آزاد در واحد اصفهان را بعنوان حرکت واقعی در جهت دانشگاه اجتماعی و حل مسئله دانست.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان:  معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و در جمع خبرنگاران، ایجاد اولین نیروگاه خورشیدی در دانشگاه آزاد را موفقیت خیلی خوبی دانست و با بیان اینکه جای تبریک دارد به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که دانشگاه را از آموزش صرف در آورده و به جامعه و صنعت پیرامون خودش وصل کرده است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی  اعلام کرد: پرداخت تضمینی دولت برای خرید انرژی تولیدی از این نیروگاه‌ها با تعرفه ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و پرداخت با یک ماه تأخیر از مزایای این پروژه‌هاست که دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری این امر است.

مشکینی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با احداث یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی که به شبکه توزیع برق متصل بوده، گامی مهم در جهت توسعه انرژی‌های پاک برداشته است، این نیروگاه شامل ۸ ردیف پنل خورشیدی با مجموع ۳۶۰ پنل است که هر کدام از این پنل‌ها دارای ظرفیت ۵۵۰ وات هستند. این نیروگاه با بهره‌گیری از ۵ اینورتر ۵۰ کیلوواتی، برق تولیدی خود را به شبکه توزیع برق متصل می‌کند و توانایی تأمین برق معادل نیاز ۴۰ واحد مسکونی را دارد.

 وی ادامه داد: این کاری است که دانشگاه را بطور واقع به سمت دانشگاه اجتماعی و حل مسئله می‌برد و اگر دانشگاه بتواند مسائل خودش را حل کند می‌توان مطمئن بود و انتظار خوبی داشت که مسائل جامعه را هم حل کند‌.  بویژه قدم بزرگی دانشگاه آزاد برداشته که در زمینه‌هایی از جمله انرژی وارد شده و انرژی پاک یکی از این عرصه‌ها و نیاز آینده کشور است بویژه الان شاهد این هستیم که ناترازی‌ها برای مردم  ایجاد مشکل می‌کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه انرژی پاک کم‌هزینه و به صرفه هم هست؛ تصریح کرد: این را انشالله توسعه می‌دهیم؛ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) بعنوان اولین دانشگاه بود که پیشرو شد و قرار شد اینجا بعنوان یک نیروگاه ۲۰۰ کیلواتی ویترین دانشگاه آزاد در تولید انرژی پاک باشد و بعنوان اولین نیروگاه خورشیدی دانشگاه آزاد چون کوچک است نیاز به مجوزهای خاصی هم ندارد همچنین این تبریک دارد به همه دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه آزاد استان اصفهان و مسئولان این دانشگاه که با تلاش شبانه‌روزی خودشان دنبال ارتقا دانشگاه هستند و امیدواریم که بقیه واحدها و استان‌ها هم به همین صورت در حل مسائل و موضوعات ‌مختلف پیشرو باشند.

وی بیان داشت: امروز افتتاح اولین نیرو‌گاه‌ در دانشگاه آزاد است و برای اینکه دانشگاه آزاد مسائل کشور و خودش را بصورت عملیاتی حل کند مستلزم این است که فقط آموزش صِرف که فارغ التحصیلان نمی‌توانند توانایی زیادی داشته باشند به سمت این برود که دانشجویان را مهارت محور بار بیاورند و بعد بتواند اینها را به جامعه و صنعت وصل کند.

 وی خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه هیچ موقع به این اندازه که الان هستیم اتفاق نیفتاده که دلیل آن نحوه آموزش و نحوه رویکرد بود.

 مشکینی اظهار کرد: رویکرد دانشگاه آزاد با توجه به تغییری که در آن اتفاق افتاده خودش را وارد مسائل کشور کرده است و برای اولویت‌های فناوری خودش و کشور که تقریبا این مسایل یکی هستند، گام هایی برمی دارد که یک موضوع اولویت‌دار انرژی می‌باشد همچنین سلامت و امنیت غذایی و هوش مصنوعی و مسائل کشاورزی و صنعتی.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در بحث انرژی اولین جایی که دانشگاه وارد شد بعنوان پیمانکار یعنی یک کسی که می‌تواند یک کار را بخوبی انجام دهد وارد یک مناقصه نیروگاه ۴۰ مگاواتی شد که از لحاظ مشخصات فنی دانشگاه آزاد بعنوان دومین برگزیده انتخاب گردید اما از نظر قیمتی نتوانستیم رقابت کنیم.

 وی ادامه داد: دومین جایی که الان بصورت عملیاتی انجام شده دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در واحد اصفهان (خوراسگان) است که پلنت ۲۰۰ کیلوواتی را زحمت کشیدند و همت کردند و ساختند و امروز هم افتتاحیه آن بود بصورت رسمی و بعد از این هم ما با توجه به دانشگاه‌ها و ساختمان‌های زیادی که در سراسر کشور داریم هم برای کمک به اجتماع و هم کمک به خود دانشگاه آزاد به سمت تولید انرژی پاک می‌رویم.

مشکینی تولید انرژی پاک را بعنوان یک علم به روز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در بحث این علوم و زنجیره و صنایع مرتبط با انرژی پاک بعنوان دانشگاه و همچنین در کشور جای کار زیادی داریم، تا حدودی کارهای خوبی انجام گرفته است‌بعنوان مثال در کشور تولید پنل‌ها از چند وقت پیش شروع شده همچنین تولید سلول‌ها در برخی نقاط کشور شروع شده است اما اگر بتوانیم از لحاظ دانشی رقابت بکنیم که قاعدتا این‌کار را باید دانشگاه انجام بدهد؛ کشور را در این زمینه پیش برده‌ایم و اگر دانشگاه آزاد اصفهان بتواند پیشتاز شود که بر اساس برنامه تحول و تعالی دانشگاه این جزو وظایف ماست.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: بعنوان‌مثال در مورد بحث کشاورزی هیچ موقع فکر نمی‌شد دانشگاه آزاد بتواند یک زمانی ۵ درصد بذر مورد نیاز کشور را تامین کند ولی الان بزرگترین واحد دانشگاهی در کل کشور که این توانایی را دارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) است و اگر دانشگاه‌ الان در زمینه تولید انرژی پاک پیشتاز شده از قبل یک نمونه موفق هم دارد موقعی که نمونه موفق آمد اعضای هیئت علمی و دانشجویان و مسئولان دانشگاه حس اعتماد به نفس‌شان تقویت می‌شود که این امید داشتن به راه‌اندازی چرخه‌ها و حیطه‌ها و ساحت‌های بعدی کمک می‌کند.

 انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4konz
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: