علمی، پژوهشی و فناوری

استفاده پنهانی از داده‌های کاربران اروپا کار دست ایکس داد

شبکه اجتماعی ایکس به دلیل استفاده از داده‌های کاربران اتحادیه اروپا برای آموزش هوش مصنوعی با ۹ شکایت در زمینه حریم خصوصی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : یک کاربر اواخر ماه گذشته گزارش کرد که ایکس شروع به استفاده از داده‌های اروپایی‌ها برای آموزش چت‌بات هوش مصنوعی گروک کرده است. در صورت اثبات این تخلف بر اساس مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا، این شرکت تا ۴درصد گردش مالی جهانی خود جریمه خواهد شد. شکایت از ایکس که توسط مقامات محافظت داده کشورهایی مانند اتریش، بلژیک، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا ثبت شده این شرکت را به علت استفاده بدون اجازه از داده‌های کاربران متهم ‌کرده است.
مکس شرمز رئیس سازمان غیردولتی حقوق حریم خصوصی noyb که از این شکایت‌ها حمایت می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد شاهد ناکارآمدی کمیسیون حفاظت از داده‌های اروپا در سال‌های گذشته بوده‌ایم.وی افزود می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایکس(توییتر سابق) به طور کامل با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت دارد. طبق شکایت‌ها ایکس هیچ دلیل موجهی برای استفاده بدون اجازه از داده‌های حدود ۶۹ میلیون اروپایی جهت آموزش هوش مصنوعی ندارد. مقررات عمومی حفاظت از داده ها ۶ شرط را مشخص می‌کند که تحت آن سازمان‌ها می‌توانند داده‌های شخصی را پردازش کنند. یکی از آنها «منفعت مشروع» است. منافع می‌تواند تقریباً به هر چیزی اشاره داشته باشد، از جمله منافع تجاری یک سازمان یا شخص ثالث و مزایای اجتماعی گسترده‌تر.اکنون به نظر می‌رسد این پلتفرم به شرطی که به عنوان «منفعت مشروع» برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی شناخته می‌شود استناد می‌کند. با این حال کارشناسان حریم خصوصی می‌گویند در این مورد باید رضایت کاربران را به دست آورد.
شرکت‌هایی که مستقیماً با کاربران در تعامل هستند، باید قبل از استفاده از داده‌هایشان، یک پیام اجازه به صورت بله یا خیر را به آنها نشان دهند. آنها این کار را به طور منظم برای بسیاری حوزه‌های دیگر انجام می‌دهند، بنابراین قطعاً برای آموزش هوش مصنوعی نیز امکان پذیر است. پس از اینکه noyb در ماه ژوئن(خرداد_تیر) از برخی شکایات مربوط به مقررات محافظت از داده‌های عمومی حمایت کرد نهادهای نظارتی وارد عمل شدند و متا برنامه مشابه پردازش داده‌های کاربران جهت آموزش هوش مصنوعی را متوقف کرد.
به نظر می‌رسد رویکرد بدون سروصدای ایکس به او این اجازه را داده تا هفته‌ها از داده‌های کاربران به طور مخفیانه و بدون رضایت آنها استفاده کند.به گفته کمیسیون حفاظت از داده‌ها ایکس بین ۷می تا اول آگوست (۱۷اردیبهشت تا ۱۱مرداد) درحال استفاده از داده‌های کاربران برای آموزش هوش مصنوعی بوده‌است. ظاهرا کاربران ایکس در اواخر جولای(اوایل مرداد) از طریق تنظیماتی که به نسخه وب ایکس اضافه شده بود می توانستند از استفاده از داده هایشان انصراف دهند. اما پیش از آن هیچ راهی برای توقف استفاده از داده ها وجود نداشت.
مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا برای محافظت از اروپایی ها در برابر استفاده از اطلاعات آنها در نظر گرفته شده که می تواند پیامدهایی درمورد حقوق و آزادی های آنها داشته باشد. سازمان noyb در مورد پرونده ایکس به مورد مطرح شده در مورد متا اشاره می کند که در آن قضات حکم کردند که شرط منفعت مشروع درمورد استفاده از داده‌های کاربران برای تبلیغات معتبر نیست.سازمان Noyb همچنین اشاره می کند که ارائه دهندگان سیستم های هوش مصنوعی مولد معمولاً ادعا می کنند که نمی توانند سایر الزامات اصلی مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا مانند «حق فراموش‌شدن» یا حق دریافت کپی از داده های شخصی شما را برآورده کنند.
کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند «حق فراموش‌شدن» دارند یعنی می‌توانند از گوگل و شرکت‌های دیگر بخواهند اطلاعات‌شان را حذف کنند تا در معرض دید دیگران قرار نگیرد.چنین نگرانی هایی درمورد سایر شکایات از شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی، اپن‌ای‌آی، وجود دارد.

https://stnews.ir/short/4zRYr
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: