دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان:

استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان با حدود 18 سال تجربه مشاوره تحصیلی ضمن ارائه چندین توصیه مهم برای استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور؛ از استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات رایگان مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان خبرداد و گفت: در سال‌های اخیر در زمان اعلام نتایج کنکور بیش از روزانه۱۸۰۰ تماس تلفنی داشتیم و تقریباً ۳۰۰ انتخاب رشته در هر نیمروز انجام می‌شود و یک رمز موفقیت هم این بوده که مرکز همه روزنه‌های شانس داوطلب را می‌بیند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : احسان الله مصیبی عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان با حدود 18 سال تجربه مشاوره تحصیلی به نکته‌ای مهم در بحث مشاور برای انتخاب رشته اشاره کرد وگفت: مشاور به عنوان کسی که مسیر را برای افراد مشخص می‌کند اول باید شرایط جامعه را بشناسد؛ اینکه جامعه در سال فارغ التحصیلی داوطلب یعنی ۴ سال یا شش و یا حتی ۱۰ سال بعد به چه رشته‌هایی نیاز خواهد داشت و بر اساس آن داوطلب را امروز راهنمایی می‌کند. 

 

در انتخاب رشته تحصیلی «چشم‌انداز به سوی آینده» نقش مشاور را پررنگ می‌کند

وی ادامه داد: متاسفانه چیزی که امروز در جامعه بعنوان ملاک انتخاب رشته رواج دارد این است که بجای اینکه در انتخاب رشته تحصیلی چشم‌اندازی به سوی آینده ‌وجود داشته باشند؛ ملاک‌ها به این سمت‌و‌سو میل می‌کند که نسل گذشته با انتخاب چه رشته‌هایی الان در یک جایگاه شغلی مناسب قرار گرفته‌اند؛ در حالی که انتخاب رشته با این نگاه یک مسیر کاملاً معکوس است چرا که رشته‌ای که در گذشته دارای شغل بوده در آینده عمدتا با اشباع شغلی مواجه می‌شوند؛ این یکی از موضوعاتی است که نقش مشاور را پررنگ می‌کند. 

مصیبی تاکید کرد: وظیفه مشاور این است که بتواند یک همگونی کامل بین آینده جامعه، بازار کار و رشته‌ای که داوطلب انتخاب می‌کند؛ برقرار نماید.   

 

نگاه عقبگرد در انتخاب رشته منجربه ناترازی شده است  

وی در ادامه به این مشکل که الان وجود دارد و یک سری افرادی فاقد مجوز و بیشتر با تبلیغ در فضای مجازی و همچنین افرادی که در زمان انتخاب رشته تحت عنوان مشاور پیدا می‌شوند؛ اشاره کرد و افزود: اینها بدون مجوز و هیچ تخصصی در حوزه مشاوره وارد می‌شوند و با این نگاه که فقط چند رشته دانشگاهی خوب هستند؛ داوطلبان را به سمت چند رشته هدایت می‌کنند و نتیجه انتخاب رشته با این نگاه؛ ناترازی است که اتفاق افتاده و یک جمعیت خیلی زیادی در رشته تجربی و جمعیت خیلی کمی را در ریاضی هدایت شده‌اند. 

 

برای استفاده از خدمات مشاوره؛ اولین نکته این است که افراد از مدرک فرد مشاور مطمئن شوند

وی تاکید کرد: در بحث مشاوره انتخاب رشته و برنامه‌ریزی و حتی قرار گرفتن در مسیر هر کنکوری اولین نکته این است که افراد از مدرک فرد مشاور مطمئن شوند.

 

افراد رتبه‌ بالای کنکور دارای تخصص و تجربه در کار مشاوره نیستند

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان بیان کرد: اینکه یک نفر قبلا در کنکور رتبه بالا گرفته باشد؛ دارای تخصص و تجربه در کار مشاوره نیست، این یک تجربه موفق برای کنکور خودش داشته؛ این افراد در انتخاب رشته داوطلب را در چند رشته محدود می‌کنند.

 

افراد مشاور نما روزنه‌های شانس داوطلب را می بندند

 وی با بیان اینکه در واقع بسیاری از روزنه‌های شانس به دلیل کمک گرفتن از افرادی که مجرب و متخصص مشاوره نیستند؛ به روی داوطلبان بسته می‌شود؛ ادامه داد: کسی که سال‌هاست در سیستم مشاوره کار کرده؛ داوطلبان را برای انتخاب با در نظر گرفتن مجموعه زیادی از رشته‌ها که وجود دارد؛ کمک می‌کند؛ بطوری که هم نیاز به کنکور مجدد نداشته باشند و هم شرایط شغلی و مسیر پیشرفت علمی خوب در آینده داشته باشند. بویژه که الان در خیلی از رشته‌‌ها با کارشناسی شرایط استخدام فراهم است.

مصیبی تاکید کرد: کسانی که الان می‌خواهند انتخاب رشته کنند به هیچ وجه به قول‌هایی که در پیج‌های اینستاگرامی داده می‌شود که با رتبه‌های بالا رشته‌های پرمخاطب را می‌توانند قبول شوند؛ اعتماد نکنند؛ این نشدنی است؛ اینها فقط ترفند‌هایی دارند که از افراد هزینه‌های بسیار سنگینی را دریافت می‌کنند.

 

مشاور کسی است که در مراکز مشاور رسمی کار می‌کند

مصیبی اظهار کرد: مشاور کسی است که در مراکز مشاور رسمی کار می‌کند؛ یعنی جاهایی که زیر نظر نظام روانشناسی مشاوره است یا زیر نظر آموزش و پرورش یا زیر نظر سازمان بهزیستی هستند و اگر زیر نظر این‌ها نباشند هیچ فایده‌ای ندارد. 

 

انتخاب رشته داوطلبان کنکور 1403 را برای ایران ۱۴۰۹ را ببینیم

 وی گفت: داوطلبان؛ انتخاب رشته را باید با تحقیق انجام دهند و اگر خودشان انتخاب رشته می‌کنند، بروند داخل دانشگاه‌ها و از افراد صاحب نظر  وضعیت رشته‌‌های مختلف را جویا شوند؛ اینکه از افراد از دوست و آشنایان بپرسیم این‌ها یک تجربه دارند؛ الان برای انتخاب رشته باید برای بچه‌ها ایران ۱۴۰۹ را ببینیم.

 

نباید اجازه دهیم داوطلبان پشت کنکور بمانند 

مصیبی گفت: نباید اجازه دهیم داوطلبان پشت کنکور بمانند؛ چون خیلی‌ها رشته مورد علاقه را در سال‌های بعد هم نخواهند آورد و مضافا اینکه قواعد فعلی کنکور و بحث سوابق تحصیلی هر سال دارد تغییر  و کنکور مجدد را سخت‌تر می‌کند.

 

توصیه‌های احسان الله مصیبی عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان با حدود 18 سال تجربه مشاوره تحصیلی جهت دریافت خدمات مشاوره و انتخاب رشته: 

اولین نکته این است که برای مشاوره به مراکز مشاوره که تحت نظارت هستند مراجعه کنند؛ یعنی اولین مکان مراکز مشاوره است که تابلو دارند مشخص است یکی دو نفر نیستند این مراکز مشاوره همه افراد دارای مدارک مرتبط هستند همچنین مراکز مشاوره رسمی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش  

بعد از آن موسسه‌های کنکوری است که اگر افراد می‌خواهند وارد آموزشگاه‌های کنکور شوند باید بدانند پیش چه کسی می‌روند مدرک تحصیلی مشاوره و اسم مشاور را جویا شوند. 

اما؛ هرگز به سمت مشاوره‌های اینستاگرامی نروند. 

همچنین کسی که قبلا رتبه بالای کنکور آورده تجارب خودش را می‌تواند انتقال دهد اما نمی‌تواند مشاوره بدهد. 

 

وی گفت: اینکه افراد را در رشته‌های تخصصی مختلف و مورد نیاز جامعه هدایت کنیم این باید هنر یک مشاور باشد. 

 

معرفی برخی رشته‌های مورد نیاز کشور به داوطلبان گروه‌های تجربی؛ علوم انسانی و ریاضی

مصیبی ادامه داد: الان جامعه ما متاسفانه با یک ازدحام جمعیت در رشته‌های تجربی مواجه است این افراد وقتی می‌بینند رشته پزشکی یعنی چهار پنج رشته اول آن را نمی‌آوردند اصلاً انتخاب رشته نمی‌کنند در حالی که افراد بر اساس رتبه و بر اساس علاقه این فرصت برایشان فراهم است که رشته‌های مختلفی را انتخاب کنند. 

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان در ادامه به برخی از رشته‌هایی که آینده شغلی خوبی دارند اشاره کرد و گفت: برای داوطلبان گروه تجربی فرصت‌هایی بسیار خوبی فراهم است؛ الان رشته‌هایی مثل صنایع غذایی، رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه؛ گیاه پزشکی؛ علوم دامی علوم و مهندسی باغبانی نمونه‌هایی از این فرصت‌هاست که هر کدام می‌تواند شرایط شغلی خوبی داشته باشند. 

وی در ادامه به اینکه در رشته‌ علوم انسانی هم برخی رشته‌ها بیشتر مورد توجه بوده از جمله حقوق و حسابداری یا در ریاضی مهندسی کامپیوتر؛ گفت: اما الان داوطلبان لازم است اطلاع داشته باشند که در گروه علوم انسانی رشته‌های دیگر مثل علوم تربیتی را به خاطر شرایط آموزش و پرورش خیلی نیاز داریم و رشته‌هایی مثل مدیریت بیمه؛ مدیریت صنعتی، مدیریت ام بی ای رشته‌های آینده داری هستند. در گروه ریاضی رشته‌هایی مثل مهندسی اپتیک و لیزر، مهندسی پزشکی و مهندسی‌های مختلف رشته‌های بسیار خوبی هستند و همه کنکور فقط مهندسی کامپیوتر در ریاضی نیست.

 

تببین آینده شغلی خوب رشته‌های مهارتی برای دانش آموزان هنرستانی ضرورت دارد

این مشاور هدایت تحصیلی در ادامه به مبحث دانش آموزان هنرستانی هم اشاره و تاکید کرد: برای این دانش آموزان در رشته‌های مهارتی شرایط شغلی بسیار خوبی فراهم است با این حال  ورود آنها به سمت کنکور یک معضل است که لازم است برای اینها آینده خوبی که در رشته های مهارتی دارند؛ توسط مشاوران و افراد صاحب نظر تبیین شود.    

 

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: احسان الله مصیبی  در ادامه با بیان اینکه مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان یکی از مراکز موفق در این زمینه است؛ به معرفی  و چگونگی ارائه خدمات مشاوره و و هدایت تحصیلی در این مرکز پرداخت. 

 

خدمات رایگان مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان بعنوان اولین مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد کشور 

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان؛ در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) از سال ۹۲ یک مرکز هدایت تحصیلی ایجاد کرده است که اولین مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی کشور است.

 

خدمات مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان از پایه نهم تا پایان متوسطه و داوطلبان کنکور کارشناسی و ارشد و دکترا

احسان الله مصیبی افزود: خدمات مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان از پایه نهم تا پایان متوسط و داوطلبان کنکور کارشناسی و ارشد و دکترا را در برمی‌گیرد. 

 

خدمات رایگان برای دانش‌آموزان شامل بازدیدها و جلسات مشاوره‌ای تخصصی در طول سال تحصیلی

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان در خصوص خدمات مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان؛ گفت: دانش آموزان در بازدیدهای دانشگاهی و جلسات مشاوره‌ای تخصصی حضور پیدا می‌کنند. یعنی فقط حیطه کار ما انتخاب رشته نیست بچه‌ها در طول سال تحصیلی از طریق مدرسه با حضور معلمان و هم بصورت فردی و همراه خانواده خدمات مشاوره را استفاده می‌کنند؛ یعنی از پایه نهم این خدمات شروع می شود و دانش آموزان تا پایه دوازدهم می‌توانند خدمات را بگیرند همه خدمات نیز رایگان است و ما هیچ هزینه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی در قبال مشاوره از کسی دریافت نمی‌کنیم همین طور در انتخاب رشته هم خدمات رایگان ارائه می‌شود. 

مصیبی اظهار کرد: الان این مرکز تمام طول سال تحصیلی هرهفته سه روز از مدارس مختلف از شهر اصفهان و شهرستان‌ها برای مشاوره اینجا حضور دارند و ارتباط این دانش آموزان با این مرکز در دانشگاه بخوبی برقرار است. 

وی خاطرنشان کرد: فضا کاملاً خوبی داریم علاوه براینکه دانش آموزان از طریق مدارس برای بازید و جلسات مشاوره هر هفته سه روز برگزار می‌شود؛ هر روز هفته برای دانش آموزان و والدین آنها نیز که خودشان می‌توانند مراجعه کنند؛ بدون هزینه و رایگان خدمات مشاوره ارائه می‌شود.    

 

استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم
استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان تصریح کرد: از نظر ساختاری هم مرکز هدایت تحصیلی صرفاً محدود به یک یا دو نفر در سیستم نیست یک بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان گروه‌های ناظر و انتقال دهنده اطلاعات اصلی هستند در رشته‌های مختلف و ما با اعضای هیئت علمی در گروه‌های مختلف علمی در دانشگاه ارتباط داریم و گفتگوها منتشر می‌شود و در جلسات هدایت تحصیلی صرفاً مشاور صحبت نمی‌کند؛ بلکه بسته به شرایط افراد به قسمت‌های مختلف دانشگاه هدایت می‌شوند مثلاً بچه‌های ریاضی با گروه‌های ریاضی و استادان صاحب نظر صحبت می‌کنند بعد جلسات مشاوره است در جلسات مشاوره رشته‌ها؛ شرایط شغلی، تفاوت فردی و رتبه و موضوعات مختلف باز خواهد شد. 

وی با تاکید براینکه و حرفی که ما در دانشگاه می‌زنیم با حرفی که مافیای کنکور می‌زنند کاملاً متفاوت است؛ مافیای کنکور نتیجه عدم ارتباط مشاورین دانشگاهی و مشاورین مدرسه است تصریح کرد: ما باید در دانشگاه با آموزش و پرورش بیشترین تعامل را داشته باشیم و بنابراین اقداماتی که مرکز هدایت تحصیلی بین آموزش و پرورش و دانشگاه ایجاد کرد بسیار خوب بود.

مصیبی با اشاره به اینکه آخرین جلسه این مرکز هدایت تحصیلی با مشاورین ناحیه ۲ آموزش و پرورش اصفهان برگزار شده؛ افزود: همچنین ۲ سال قبل کارگاه بزرگ انتخاب رشته برگزار و مشاورین کل شهر اصفهان این کارگاه را در دانشگاه شرکت کردند.

 

مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان تمام روزنه‌های شانس را برای داوطلب می‌بیند

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان اظهار کرد: این مرکز معتبر با ده سال سابقه در ارائه خدمات مشاوره و هدایت تحصیلی بخوبی شناخته شده است و الان با اعلام نتایج کنکور با موجی از جمعیت مواجه هستیم و سعی می‌کنیم به بهترین حالت برای این افراد پاسخگویی را داشته باشیم؛ رویکرد مرکز هم این بوده و هست که تمام روزنه‌های شانس را برای داوطلب حفظ کنیم؛ اول بر اساس علاقه داوطلب و بعد رشته‌هایی که شانس قبولی بیشتر و آینده شغلی دارند؛ انتخاب می‌شوند. 

 

استقبال شدید داوطلبان کنکور از خدمات رایگان مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان گفت: در سال‌های اخیر زمانی که کارنامه‌های کنکور اعلام می‌شود بیش از روزانه۱۸۰۰ تماس تلفنی داریم با مرکز هدایت تحصیلی و تقریباً ۳۰۰ انتخاب رشته در یک نیمروز انجام می‌شود.

بعد از اعلام نتایج کنکور هم در سالن ثبت نام؛ بخشی به نام هدایت تحصیلی داریم که افرادی که بین دو رشته دچار تردید هستند دوباره به ما مراجعه می‌کنند که باز سالن‌های بسیار شلوغی داریم.

 

استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم
استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم
استقبال بی‌نظیر داوطلبان کنکور از خدمات مرکز هدایت‌تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان/خدمات مرکز رایگان است و همه روزنه‌های شانس را می‌بینیم

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4ajGy
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: