دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

افزایش ۲.۵ برابری تولید كلزا در استان اردبیل

محقق دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات استان اردبیل گفت: با مشارکت مؤثر محققان کشاورزی در اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی در عرصه‌های زراعی تولید کلزا در استان اردبیل ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل : صابر سیف امیری محقق دانه‌های روغنی مرکز در حاشیه دوره آموزشی انتقال یافته‌های تحقیقاتی در قالب طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور گفت: کلزا گیاهی است با ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و تا ۲۴ درصد پروتئین و یکی از گیاهان روغنی در جهان است.

 سیف امیری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مصرف کشورمان از سهم واردات تأمین می‌گردد خاطرنشان کرد: هرساله مقدار قابل‌توجهی از بودجه کشور صرف خرید روغن می‌شود، افزایش سطح زیر کشت و همچنین افزایش عملکرد گیاهان روغنی به‌عنوان یکی از اهداف عمده وزارت جهاد کشاورزی است.

 عضو هیأت علمی مرکز افزود: محصول کلزا تناوب خوبی برای کشت با محصول گندم محسوب می‌شود و دیم‌کارانی که اغلب گندم می‌کارند، رغبت بیشتری برای کاشت کلزا دارند چراکه کشت دانه روغنی کلزا با تقویت خاک زراعی، بستر زراعت را برای کاشت گندم در کشت سال بعد و نیز کشت سویا، بادام‌زمینی، پنبه و ذرت علوفه‌ای به‌عنوان کشت دوم در منطقه آماده می‌کند.

 به گفته وی، در سال زراعی گذشته حدود چهارهزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان خریداری شده بود و امسال خرید این محصول با ۱۰ هزار تن افزایش به ۱۴ هزار تن رسیده است.

https://stnews.ir/short/VJdnL
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: