مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
رییس مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان، گفت: در خصوص پساب، استان اصفهان شاخصترین استان در پساب فاضلاب است و مرکز تحقیقات اصفهان بیشترین دانش را تولید کرده است الان صنعت و کشاورزی و فضای سبز شهری در مورد پساب رقابت شدیدی دارند در این میان یکی از فرصتهای عمده برای استان اصفهان این است که پساب میتواند در تولید بذر به استان خیلی کمک کند و شاخصهای اقتصاد کشاورزی استان را به معنای واقعی ارتقا ببخشد .
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان : مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رویداد ملی «روز درهای باز کشاورزی» گفت: در این رویداد هدف اصلی این است که بیشتر هم افزایی و هم اندیشی را تقویت و تبیین کند و پرسشها را پاسخ دهیم.
وی بیام کرد: هر چه بتوانیم جایگاه و نقش کشاورزی را در استان که بسیار مهم است را تعالی دهیم و بیشتر استفاده کنیم از زیر ساختهایی که در استان برای مباحث اقتصادی دارد تهیه و پیش بینی میشود سهم بخش کشاورزی را هم هم زنده کنیم و هم ببینیم و هم افزایش دهیم بسیار مهم است و این امکان پذیر نیست مگر با همکاری و هم قدمی بیشتر ما که همکاران پژوهشگر ما در مرکز تحقیقات میتوانند خیلی نقش آفرین در حل این مسائل باشند.
مرادمند ادامه داد: شرایط و تحولات که در دنیا و در کشور و در استان اتفاق افتاده با دو دهه قبل بسیار متفاوت است و نسخههای معمول کار را حل نمیکند اگر با گذر زمان و تحولات و تغییرات که اتفاق افتاده خودمان را هماهنگ و بروز نکنیم خیلی نمیتوانیم موفق باشیم و چه بسا بخش کشارزی میتواند بیشترین لطمه را بخورد اگر شرایط را بروز نکنیم
وی بیان داشت:همه آنهایی که در مورد امنیت غذایی قدم برمی داریم که برنامهها باید هماهنگ باشیم و اولویت ها را برحسب تغییر شرایط بشناسیم. همچنین درخواست ما از پژوهشگران این بوده که پژوهش کاربردی باشد.
مرادمند مشکلات کم بارشی و معضل کمبود آب را در قسمتهای مختلف در شهرستانهای استان را نیز مورد اشاره قرار داد و بر اینکه باید از تجارب برای ارائه راهکارهای کاربردی استفاده کنیم، تاکید کرد.
مسعود ترابی امروز یکشنبه ۱۸ خرداد در نشست خبری به مناسبت رویداد ملی روز درهای باز گفت: هدف از این رویداد گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی است این سازمان بعنوان یکی از معاونتهای وزارت جهاد کشاورزی در حوزههای تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت میکند و بهعنوان مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی، در دانشبنیان کردن بخش کشاورزی است.
وی با تاکید بر اینکه این رویداد فرصتی برای تبیین خدمات این سازمان است؛ گفت: از نقشهای مهمی که این سازمان برعهده دارد فعالیت جهت دستیابی به کشاورزی پایدار، بهرهبرداری بهینه از منابع پایه همچون آب و خاک و توانمندسازی بهرهبرداران.
ترابی عنوان کرد: درحال حاضر، سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی مدیریت بیش از ۳۴ مرکز تحقیقاتی را در کشور برعهده دارد، غیر از مراکز تحقیقاتی استانی که در سراسر کشور وجود دارد، مؤسسات مادر تخصصی مستقر در تهران و استان البرز نیز عهدهدار بخش فنی و تخصصی سازمان هستند، از جمله اینها موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه خاک و آب کشور موسسه تحقیقات امور دام هستند.
جایگاه مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
وی بیان کرد: مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان یکی از مراکزی است که جایگاه ویژهای دارد بطوری که در سالهای مختلف معمولا مقام اول تا سوم کشور را دارد.
ترابی عنوان کرد: از نظر ساختار سازمانی هم مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان شامل سه معاونت، پژوهش و فناوری، آموزش و انتقال یافتهها و برنامهریزی و پشتیبانی است با 9 بخش تحقیقاتی و 16 ایستگاه تحقیقاتی شامل 6 ایستگاه و سه پایگاه، 8 مزرعه کشاورزی و دامپروری و آبخیزداری. همچنین چندین آزمایشگاه تخصصی و فوق تحصصی داریم. علاوه براینها مرکز رشد هم یکی از اصلیترین بخشهای سازمان است چون دانشبنیان کردن بخش کشاورزی را بر عهده دارد.
چارت سازمانی تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان در سراسر استان
وی افزود: چارت سازمانی مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان هم فوقالعاده گسترده است و در اکثر شهرستانهای استان دارای ایستگاه یا مزرعه یا پایگاه تحقیقاتی هست؛ علاوه براین بخشهای تخصصی آب و خاک و آبخیزداری حفاظت آب و خاک، اقتصاد و ثبت و گواهی بذر و نهال در این چارت سازمانی قرار دارد.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: مهمترین برنامههای سازمان افزایش اثر بخشی و نوسازی و چابکسازی هست که الان مدنظر قرار دارد.
وی افزود: برنامه نظارت و ثبت و گواهی و مدیریت ذخایر ژنتیکی نیز از عمدهترین ماموریتهای ماست و برنامههای بسیار خوبی در مورد گونههای در حال انقراض انجام میشود.
وی بیان کرد: مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان چیزی حدود 190 نفر پرسنل دارد که غیر از نیروهای شرکتی است . این پرسنل شامل تعداد 14 دانشیار 38 استادیار و 15 مربی پژوهشی و دو مربی آموزشی و تعدادی محقق و نیروی کارشناسی است.
وی گفت: در راستای امنیت غذایی مرکز در تولید ارقایی که مقاوم به شوری و خشکی همچنین استفاده از آبهای نامتعارف مثل آبهای شور و ارقامی که بتوانند به شوری مقاوم باشند و استفاده از پساب پایدار کار و پژوهش می کند.
ترابی با بیان اینکه مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان تمرکز ویژه هود را در ارتقای بهرهوری آب و اصلاح آبهای شور و بهبود محصولات دامی و تولید محصولات سالم قرار داده؛ اظهار کرد: امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهم است که 90 درصد پژوهش ها در این زمینه هستند؛ همچنین حدود 15 درصد در حوزه تنوع زیستی است همچنین 13 درصد در حوزه منابع طبیعی تغییرات اقلیمی. علاوه براین در حوزههای اقتصادی و اجتماعی پژوهش انجام شده است.
وی گفت:دامنه تاثیرگذاری مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان فوقالعاده وسیع است تقریبا همه فعالیتهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تاحدودی موارد محیط زیستی را در برمیگیرد، پروژههای ما قابلیت تجاریسازی دارد. یک نمونه آن تولید ارقام بذر است که بعد از 10 تا 12 سال وارد بازار میشود یعنی این دانش در اختیار شرکتهای تولید بذر قرار می گیرد و توسط این شرکتها بذر تولید و تکثیر و در اختیار کشاورز قرار میگیرد. همه تحقیقات ما نهایتا باید بتواند در بازار مورد استفاده قرار گیرد و تاثیراتش را در کشاورزی ببینیم. بین بخشهای تحقیقاتی ما هم افزایی خیلی جدی وجود دارد.
بیش از 100 فقره طرح پژوهشی منجر به فناوری
وی تصریح کرد: در یکسال گذشته بیش از 100 فقره طرح پژوهشی خاتمه یافته داشتیم، اینها پژوهشهایی است که منجر به یک فناوری و افزایش بهرهوری شده و منجر به این که کشاورز اقتصادش بهتر شود.
انجام سالیانه بیش از 200 پژوهش کاربردی
ترابی گفت: سالیانه بیش از 200 پژوهش کاربردی اجرا میکنیم البته ممکن است 10 تا 15 درصد جنبه پایهای داشته باشند ولی بیش از 90 درصد کاربردی هستند، که طی یکسال گذشته از این 200 پژوهش 112 پژوهش مربوط به امنیت غذایی یعنی 90 درصد پژوهشها هست.
وی بیان کرد: در یکسال گذشته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیش از 55 فقره گزارش نهایی داریم که میتواند مورد استفاده قرار گیرد. 133 فقره مقالات علمی و پژوهشی هم به دست آمده. بیش از 22 فقره یافته ترویجی حاصل شده. همچنین سالیانه بیش از 3 تا 5 کتاب کاملا کاربردی در حوزههای کشاورزی نوشته میشود.
وی تاکید کرد: حاصل همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی در بحث مرکز رشد است که 36 هسته دارد و سالیانه 8 خروجی از مراکز داریم.
وی تصریح کرد: افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند و دارای ایده فناورانه هستند که میتواند تبدیل به محصول شود، ایده ارزیابی و به مدت سه سال کمک فکری میدهیم بعد هم مختار هستند اینجا بمانند یا بروند شهرک یا اینکه خودشان فعالیت را ادامه دهند..
سالیانه بیش از 2 میلیون اصله درخت شناسنامهدار تولید میکنیم
ترابی ادامه داد: سالیانه بیش از 2 میلیون اصله درخت شناسنامهدار تولید میکنیم یعنی یکی از فعالیتهای عمده مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان است که هر نمونه بذر، نهال یا انواع تکثیری و تولید مثلی که در استان تولید شود باید بخش ثبت گواهی ما بر آن نظارت داشته باشد و باید گواهی بدهد تا بتواند بفروشد چون اگر کنترل نشود میتواند عوارض بسیار وخیمی در بخش زارعی و باغی ایجاد کند. ما کنترل و هدایت بیش از 8 هزار تن بذر گواهی شده را بر عهده داریم.
آموزش بیش از 120 هزار نفر در یکسال گذشته
وی از دیگر دستاوردهای این مرکز طی یکسال اخیر را بیش از 22 فقره نقشه تخصصی 211 مورد پایش و نظارت تخصصی و بسیاری موارد دیگر عنوان کرد و گفت: یکی از معاونتهای مهم ما معاونت آموزش است هم در حوزه بهرهبرداران و کشاورزان دورههای زیادی برگزار میکنیم هم در حوزه آموزشهای رسمی هنرستان وابسته به مرکز تحقیقات داریم الان هنرستانی با بیش از 120 دانش آموز در کاشان داریم کاملا وابسته به مرکز تحقیقات است. علاوه براین بیش از 10 هنرستان برون سپار که آموزش پرورش درس عمومی توسط آموزش و پرورش و دروس تخصصی را ما میدهیم. به زندانیان آموزش میدهیم. به سربازانی که در پادگانها هستند آموزش تخصصی میدهیم که بعد از سربازی بتوانند در این حیطه فعالیت و شغل داشته باشند و بطور کلی دامنه آموزش ما فوقالعاده گسترده است.
وی برخی از دستاوردهای سازمانی در حوزههای مختلف در بخش حفاظت خاک و آبخیزداری را هم مورد اشاره و تاکید قرار داد و گفت: در مورد آب و خاک و شناسایی و بررسی گونههای مرتع و ارزیابی تغییرات اقلیمی و غیره کارهای زیادی انجام شده است.
استفاده از پساب در تولید بذر شاخصهای اقتصاد کشاورزی استان اصفهان را به معنای واقعی ارتقا میبخشد
وی ادامه داد: در خصوص پساب، استان اصفهان شاخصترین استان در پساب فاضلاب است و مرکز تحقیقات اصفهان بیشترین دانش را تولید کرده است که بیش از 10 فقره پژوهش کاربردی در مورد پساب فاضلاب انجام داده است. الان صنعت و کشاورزی و فضای سبز شهری و غیره در مورد پساب رقابت شدیدی دارند که باید توجه داشته باشیم یکی از فرصتهای عمده برای استان اصفهان و بعنوان یک منبع پایدار پساب است که میتواند در تولید بذر به استان خیلی کمک کند و شاخصهای اقتصاد کشاورزی استان را به معنای واقعی ارتقا ببخشد .
پژوهش کاربردی تولید گوشت بجای چربی در دامهای سبک
وی به تحقیقات کاربردی در حوزه علوم دامی هم اشاره کرد و گفت: عمده ترین دستاورد ما در حوزه علوم دامی مربوط به دامهای سبک و گوسفند است، یک کار پژوهشی و دستاوردی که برای تولید عضله بجای چربی در دامهای سبک است و دانشمندان و محققان ما دارند روی آن کار میکنند یک کار بسیار نوید بخش است.
خصیل جو دستاوردی با تاثیر فوق العاده در مدیریت منابع آب
وی گفت: یکی از کارها سال گذشته ما تولید بیش از 16 رقم مقاوم به خشکی شمال ارقام گندم و جو و سورگووم بوده همچنین یک گیاهی که وارد کشور شده اما هنوز در کشاورزی توسعه پیدا نکرده جزو برنامههای تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان قرار گرفته مراحل خود را طی کرده و این هم یکی از کارهای ارزشمند و نوید بخش است این گیاه بعنوان جایگزینی برای ذرت علوفهای است در مدیریت منابع پایدار مثل آبهای زیر زمینی فوق العاده تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: میزان بارندگی کشور که 430 میلیارد متر مکعب در سال است و 280 میلیارد متر مکعب از آن تبخیر میشود . مشکل مربوط به الگوی کشت میشود که باید بدون اینکه جدول محصولات کشاورزی را تغییر دهیم در زمینه تاریخ کشتها کار بکنیم یکی از تغییرات عمده در این رابطه تامین علوفه در فصل تابستان است که مهمترین کاری که در مرکز اصفهان صورت گرفته این است که یک خصیل جو تولید شده که فصل زمستان تولید میشود با 2 تا 3 هزار متر مکعت آب در مقابل ذرتی که نزدیک 13 هزار متر مکعب آب مصرف دارد و همین موجب شده سالانه بیش از 2 میلیارد متر مکعب ذخیره آب داشته باشیم اینها نمونه خدماتی هست که بخش تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی ارائه میکند و تلاش اصلی سازمان تحقیقات کشاورزی هم این است که ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی و حوزههای مربوطه را افزایش دهد.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان، با اعلام اینکه ۷۰ درصد پایه بذری «مینیتیوبر سیبزمینی» کشور در اصفهان تولید میشود، تصریح کرد: در حوزه تولید بذر گندم و جو نیز به سمت خودکفایی پیش میرویم و به جای تمرکز بر صادرات، باید کشاورزان را به سمت تولید بذر با دانش بومی سوق دهیم.
ترابی با تصریج اینکه در حوزه تولیدات گلخانهای دانش فنی که الان در کشور وجود دارد کاملا قابل رقابت با کشورهای پیشرو در این حوزه مثل کشور هلند هست، اما کاملا متفاوت افزود: همچنین در گاوداریهای صنعتی نقش این فناوریها فوق العاده بالاست: گلخانههایی در استان اصفهان داریم که به لحاظ هایتک بودن کاملا قابل رقابت هست با گلخانه هایی که در هلند هست، اما در کل نقش فناوری 6 تا 7 درصد است در حوزههای مختلف، هدفگذاری ما تا آخر برنامه هفتم به این سمت است که نقش فناوری را به 25 برسانیم. البته پایین بودن نقش فناوری در حوزه کشاورزی به عوامل زیادی بستگی دارد مثلا حمایت مالی لازم پشت مباحث علمی نبوده که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان در خصوص صحبت آقای کلانتری، وزیر اسبق جهادکشاورزی گفت: مطرح شده است که کشاورزان را تشویق به ترک این حرفه کرده و اینکه پول آن را بین کشاورزیها تقسیم کنیم. از یک منظر، این ایده ممکن است درست به نظر برسد، اما این یک پارادوکس بزرگ است. اگر از دیدگاه اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم، شاید این ایده توجیه پذیر باشد، اما این دیدگاه دارای اشکالاتی اساسی است.واقعیت این است که کشاورزی تنها به تولید غذا محدود نمیشود هرچند که این مهمترین وظیفه آن است.
وی بیان کرد: تصور کنید که این عرصههای کشاورزی در سطح استان اصفهان از بین بروند. آیا فکر میکنید در این صورت شرایط زیست برای ما وجود خواهد داشت؟ سوال دیگر این است که آیا تمامی آبی که در کشاورزی مصرف میشود، به طور کامل توسط گیاهان جذب میشود؟ خیر، بخش عمدهای از این آب بازچرخانی شده و در طبیعت باقی میماند.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر کشاورزی به طور مثال ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف میکند، این اکوسیستم یا حوزه آبخیز چه نقشی ایفا میکند؟ گفت: این سیستم در حال چرخاندن این چرخه است. در حالی که تمام کشور بسیج شده است تا شغلی ایجاد کند، این پیشنهاد به معنای بیکار شدن ۲۵۰ هزار نفر است. این ایده نه تنها عملیاتی نیست، بلکه اگر اینگونه باشد، چرا بسیاری از مناطق در اسرائیل یا امریکا و سایر کشورها به کشاورزی ادامه میدهند؟ اگر این منطق را دنبال کنیم، باید تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از سطح زمین را برای کشاورزی حفظ شود و بقیه را تعطیل کنیم، چرا که صرفه اقتصادی ندارد.
ترابی در خصوص صحبت کلانتری گفت: این یک نگاه سادهلوحانه است؛ مهمترین اقداماتی که باید انجام دهیم، تنها تغییر الگوی کشت نیست، بلکه باید رفتار، نگاه و فلسفه ما نسبت به کشاورزی تغییر کند. من بارها این مثال را در جاهای مختلف مطرح کردهام، اگر یک متر مکعب آب را در گلخانه استفاده کنیم، بازدهی مشخصی خواهیم داشت. اگر از گلخانه هیدروپونیک استفاده کنیم، بازدهی دیگری خواهیم داشت. اما اگر از خاک و فضای باز استفاده کنیم، بازدهی کمتری خواهیم داشت. بنابراین، باید روشهای خود را تغییر دهیم.
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53