پزشکی و سلامت ,علمی، پژوهشی و فناوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

اولین مورد پشه آئدس در شهرستان مرزی بیله سوار شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است که از طریق جنوب کشور وارد ایران شده است و بیشتر درگیری‌ها در استان‌های جنوبی کشور است اما در استان ما اولین مورد پشه در شهرستان مرزی بیله سوار شناسایی شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :دکتر محمدیان اردی اظهار کرد: پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است که از طریق جنوب کشور وارد ایران شده است و بیشتر درگیری‌ها در استان‌های جنوبی کشور است اما در استان ما اولین مورد پشه در شهرستان مرزی بیله سوار شناسایی شد.

وی افزود: وجود و گزش پشه به تنهایی عامل بیماری و انتقال آن نیست بلکه باید به ویروس دنگی آلوده باشد که در ۸۰ درصد موارد ممکن است افراد متوجه این بیماری نشوند و یا خیلی خفیف باشد و در پنج درصد موارد ممکن است شدید باشد  و در کمتر از یک درصد موارد به‌خاطر ایجاد شوک و خونریزی می‌تواند کشنده باشد.

محمدیان ادامه داد: علائم مهمی که بیماران می توانند تجربه بکنند در حد سر درد، درد عضلانی، علائم پوستی، علائم گوارشی  و تب است که می‌تواند بیشتر هم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: تب دنگی درمان قطعی و واکسن ندارد بنابراین مثل همه بیماری‌ها پیشگیری در اولویت است. این پشه در آب‌های راکد می‌تواند تخم‌گذاری کند و باید بهسازی محیط در این راستا انجام شود  و همچنین محیط‌هایی که می‌تواند در آن آب جمع شود مثل چاه‌ها و محل فاضلاب، بطری آب، قوطی کنسرو، لاستیک‌های مستعمل ، ماندآب‌ها ، رودخانه‌های راکد، محل دپوی نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی، محل‌های دفن زباله سطح شهر و روستا و حتی آب زیر گلدان محل مناسبی برای تخم گذاری پشه آئدس است.

محمدیان اردی با اشاره به راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس اظهار کرد: استفاده از لباس‌های آستین دار، استفاده از حشره کش‌ها و اسپری و پمادها، استفاده از پشه بند و استفاده از توری در منازل و گرفتن در و پنجره با آن می‌تواند موثر واقع شود.

همچنین دکتر مرادی رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله بندپایان اردبیل نیز اظهار کرد: پشه‌های آئدس روز گز هستند یعنی در روز خونخواری می‌کنند و این تفاوت آنها با سایر پشه‌ها است و نیاز است افرادی که در روز مورد گزش پشه قرار می‌گیرند حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.    

https://stnews.ir/short/Vv8QX
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: