علمی، پژوهشی و فناوری

ایران در زمینه تئوری هوش مصنوعی جایگاه خوبی دارد

یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به سه دسته تئوری، سخت افزار و دیتا دسته‌بندی می‌شود، ایران در قسمت تئوری قوی است؛ اما در دو فاکتور دیگر به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها عقب مانده‌ایم.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ آرمین آژده‌نیا کارشناس هوش مصنوعی و پردازش تصویر درباره وضعیت ایران در حوزه هوش مصنوعی گفت: اگر بخواهیم هوش مصنوعی را به سه دسته تقسیم‌بندی کنیم ابتدا باید تئوری که شامل الگوریتم است در نظر گرفته شود، سپس سخت افزار و بعد دیتا با این سه فاکتور هوش مصنوعی تکمیل می‌شود. ما در زمینه تئوری قوی هستیم، اما در دو ضلع دیگر که شامل دیتا و سخت افزار است مشکلات بنیادی در کشور وجود دارد.

وی افزود: اکنون شرکت‌های بزرگ جهان مثل «اوپن‌ای‌آی» و «گوگل» حجم عظیمی از داده با زیرساخت‌های قوی در اختیار دارند که در عین حال که کیفیت کار بالایی دارند، با دیگر شرکت‌های جهان قابل رقابت نیست. در کشور ما نیز به دلیل وجود تحریم‌ها و شرایط اقتصادی عملاً دست محققان و شرکت‌های برای انجام یکسری فعالیت‌ها در این زمینه بسته است.

چالش داده‌ها در عصر هوش مصنوعی 

آژده‌نیا مطرح کرد: مثلاً اکنون یکسری کارت‌های گرافیک وجود دارد که به دلیل داشتن توان بالا از قیمت زیادی برخوردار هستند و یک شخص یا یک سازمان قادر به تهیه آن نیست یا در بحث دیتا شرکت‌های بزرگ مثل «فیسبوک» از سال‌ها قبل زیرساخت آن را فراهم کرده و با داشتن شبکه‌های اجتماعی دیتا‌های باارزش‌تری در اختیار هوش مصنوعی قرار داده است.

این کارشناس هوش مصنوعی ادامه داد: در ایران نهاد‌های اندکی مانند اداره ثبت احوال و سازمان‌های وابسته به آن هستند که دیتا‌های زیادی در اختیار دارد و شرکت‌های دانش بنیان مربوط به این حوزه با آن‌ها فعالیت می‌کنند. بنابراین دسترسی به این دیتا‌ها کار ساده‌ای نیست و به راحتی در اختیار همه قرار نمی‌گیرد؛ اما هرچقدر یک شرکت بتواند دیتا‌های بیشتری داشته باشد مارکت و بازار بهتری خواهد داشت.

آژده‌نیا با اشاره به اینکه در ایران محصولات خوب و کاربردی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد افزود: محصولاتی مانند دوربین ترافیکی، سرعت‌سنج‌ها، دوربین‌های تشخص چهره، کوات کوپتر‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی با هوش مصنوعی تولید و طراحی شدند که با حداقل دیتا می‌توانند کار کنند و نیاز به دیتاهای دقیق ندارند. به صورت کلی در زمینه هوش مصنوعی و جمع آوری دیتا و سخت افزار از دنیا عقب هستیم.

قانون‌گذاری در هوش‌مصنوعی احترام به حریم خصوصی افراد است

وی در پاسخ به ضرورت قانون‌گذاری هوش مصنوعی گفت: با توجه به اینکه هنوز در کشور ما هوش‌مصنوعی رشد آنچنانی نداشته نباید با ایجاد یکسری قوانین دست و پاگیر مانع ادامه مسیر و ارتقا این فناوری شویم، اما لازم است در سطح کلان به خصوص در زمینه حفاظت از داده‌ها قانون‌گذاری‌ها و چارچوب‌هایی قرار داده شود چون قانون‌گذاری در این حوزه احترام به مردم و حریم خصوصی افراد است.

https://stnews.ir/short/N3aZe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت