علمی، پژوهشی و فناوری

ایلان ماسک همه جا؛

ایلان ماسک؛ کابوس غول‌های فناوری

ایلان ماسک در فضا حضور دارد و در اعماق زمین؛ تلاش وی را برای ورود به مغز مردم می‌بینید و در عین حال به دنبال تحمیل کنترل خود بر بسترهای شبکه‌های اجتماعی است!

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»،ایلان ماسک در فضا حضور دارد و در اعماق زمین؛ تلاش وی را برای ورود به مغز مردم می‌بینید و در عین حال به دنبال تحمیل کنترل خود بر بسترهای شبکه‌های اجتماعی است!

منظور ما ایلان ماسک، جنجالی‌ترین چهره زمان ماست. اما شروع او چگونه بود؟

در خانه پدر و مادرش در پرتوریا، آفریقای جنوبی، اولین قدم‌های ماسک برای ورود به دنیای فناوری و تجارت برداشته شد. هنگامی که او 12 ساله بود توانست یک بازی ویدئویی به نام "Blastar" طراحی کند و آن را با قیمت 500 دلار به یک مجله فروخت.

این معامله با وجود سادگی، اولین تلاش ماسک برای ورود به دنیای فناوری و تجارت بود تا امروز که او با ثروتی بیش از 208 میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.

ایلان ماسک و آغاز

ماسک پنج ساله که اصالت آفریقایی دارد دوران کودکی و نوجوانی خود را در بیابان‌های قاره آفریقا به همراه پدرش که صاحب چندین معدن استخراج سنگ و اشیاء قیمتی است گذراند.

ایلان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در ایالات متحده به پایان رساند و در آنجا مدرک لیسانس فیزیک و اقتصاد را از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت و فرصت داشت تحصیلات تکمیلی خود را در همان رشته از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا به پایان برساند، اما تنها پس از دو روز دانشگاه را ترک کرد. زیرا او احساس می کرد که اینترنت این توانایی را دارد که جامعه را حتی بیشتر در فیزیک تغییر دهد.

در سال 1995، ماسک شرکت Zip2 را تأسیس کرد که نقشه‌ها و فهرست های تجاری را برای روزنامه های آنلاین ارائه می دهد. چهار سال پس از تأسیس، ماسک آن را به قیمت 307 میلیون دلار به Compaq فروخت و سپس یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.com را تأسیس کرد که بعداً به PayPal تبدیل شد و آن را نیز در سال 2002 به قیمت 1.5 میلیارد دلار فروخت.

در سال 2002، ماسک اعلام کرد که شرکت  SpaceX را برای تولید موشک های فضایی با قیمت های مناسب تاسیس می‌کند. SpaceX در مدت کوتاهی به رقیب قدرتمندی برای بزرگترین آژانس‌های فضایی بین‌المللی تبدیل شد.

اسپیس ایکس مدل‌های موشکی زیادی تولید کرد، اما برجسته‌ترین آنها موشک فالکون 9 و موشک فالکون هوی بود که باعث شد آژانس‌های فضایی بین‌المللی آنها را به عنوان حامل در برنامه بازگشت به ماه آینده معرفی کنند. همزمان اسپیس ایکس از طریق وسیله نقلیه StarSib خود در حال انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین المللی است.

اسپیس ایکس مقدمه فعالیت ایلان ماسک در زمینه ارتباطات و اینترنت در سال 2015 بود که ماسک راه اندازی Starlink را اعلام کرد که ماموریت آن استقرار شبکه‌ای از ماهواره‌ها به منظور پخش اینترنت ماهواره‌ای به همه کشورها است.

در سال 2018 استارلینک اولین گروه از ماهواره‌ها را پرتاب کرد و اکنون 4500 ماهواره در اطراف زمین دارد. این شرکت قصد دارد با 42000 ماهواره زمین را احاطه کند.

همچنین در آغاز هزاره سوم، شروع به کار شرکت «تسلا» خودروهای برقی بود که اکنون رویای «اولین بودن» در این زمینه و حرکت به سمت خودروهای خودران را دارد.

درطی چند سال، تسلا خود را به عنوان یک کمپانی مهم ثابت کرد. فروش آن در سال 2023 به حدود 1.8 میلیون خودرو رسید.

جاه‌طلبی‌های ماسک در زمینه صنعت حمل و نقل به همین جا ختم نشد. به دلیل ترافیک شدید در لس آنجلس، ماسک تلاش کرد تا یک سیستم حرکتی به نام هایپر لوپ "Hyperloop" را ارائه داد و بودجه مالی برای این موضوع تعیین کرد، اما پروژه او هنوز به طور کامل محقق نشده است.

 ایلان ماسک و جهش دوم

مراحل ظهور ایلان ماسک را می‌توان به 3 مرحله تقسیم کرد آنچه تا اینجا ذکر شد مرحله اول بود، در حالی که مرحله دوم جهت گیری ماسک به سمت شرکت‌های انرژی و تحقیقات مربوط به مغز بود.

در سال 2016، ماسک دو شرکت را خریداری کرد، اولی در زمینه انرژی خورشیدی به نام " Solar City " به مبلغ 2.6 میلیارد دلار و دومی "Boring Company" که متخصص در حفر تونل و حمل و نقل الکتریکی است.

اما بزرگ‌ترین رویداد در آن مرحله، تاسیس نورالینک (Neuralink)، یک شرکت تحقیقات مربوط به مغز بود.

از طریق این شرکت، ماسک به دنبال توسعه تراشه‌های کاشته‌شده در مغز بود که قادر به «ارتباط» (پیوند) با رایانه‌ها و تلفن‌ها بودند.

هدف این شرکت کمک به درمان بیماری‌های شدید مغزی در کوتاه‌مدت، با هدف نهایی افزایش قابلیت‌های شناختی مغز انسان است.

پس از چندین آزمایش بر روی حیوانات، سازمان غذا و داروی ایالات متحده در می 2023 به این شرکت مجوز آزمایش انسانی را داد. ارزش بازار این شرکت در ژوئن سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسید.

ساخت گوشی و اپلیکیشن‌های ارتباطی هدف سوم ماسک است

در این مرحله، ماسک به تهدیدی برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است، در حالی که ماسک در سال 2009 به عنوان کاربر توییتر به این این اپلیکیشن پیوست، در سال 2022 با معامله‌ای بالغ بر 44 میلیارد دلار، تبدیل به مالک آن شد.

از زمانی که وی مدیریت توییتر را در دست گرفت، وضعیت اپلیکیشن و شرکت زیر و رو شده است. شروع کار مصادف با اخراج ده‌ها کارمند، تغییر خط مشی محتوای آن و تغییر نام برنامه به جای توییتر به ایکس بود.

در این مرحله تغییرات زیادی در الگوریتم‌های توییتر در ارتباط با محتوا ایجاد شد. انتقادات بی‌شماری نیز در مورد نحوه مدیریت ایلان ماسک در این پلتفرم مطرح شد.  

اکنون این شرکت تحت مدیریت ماسک به کاربران اجازه می‌دهد تا یک علامت تأیید آبی را به قیمت 8 دلار در ماه خریداری کنند. ضمن اینکه قابلیت بازیابی بسیاری از حساب‌های مسدود شده نیز فعال شد.  بسیاری از شرکت‌ها تبلیغات خود را از این پلتفرم خارج کردند.
 
ایلان ماسک در پلتفرم‌های ویدئویی

با توجه به آمارها مبنی بر اینکه پلتفرم‌های ویدیویی بیش از 82 درصد بر محتوای اینترنت تسلط دارند، ماسک از راه‌اندازی پلتفرم ویدیویی به نام « XTV » خبر داد که انتظار می‌رود رقیب قدرتمندی برای یوتیوب، نتفلیکس و آمازون پرایم باشد.

پس از آن، ایجاد یک ویژگی جلسه ویدیویی در فضای برنامه ایکس (توییتر سابق) به نام " X Conferences " عرضه شد که به معنای رقابت با برنامه‌های Zoom و Meet با ویژگی مشابه است.

ایلان ماسک به همین‌ها بسنده نکرد، بلکه پرده از تصمیم خود مبنی بر ساخت گوشی هوشمندی که نام آن را " X " انتخاب کرد، برداشت،

عرضه گوشی X  باعث رقابت بیشتر وی با شرکت‌های بزرگ می‌شود، بر اساس شایعات این گوشی در برابر هک شدن بسیار ایمن خواهد بود. مزایای این گوشی شامل یک اشتراک اینترنتی رایگان در سیستم ماهواره‌ای Starlink، علاوه بر اشتراک حق بیمه رایگان در پلتفرم X است.

با توجه به تکنولوژی چت‌بات‌ها که با هوش مصنوعی کار می‌کنند و رقابت شدید بین گوگل ، مایکروسافت و OpenAI، یک مدل هوش مصنوعی به نام XAI ارائه شد.

بر اساس گزارش های جدید، XAI در حال حاضر 6 میلیارد دلار از 18 میلیارد دلاری که در تلاش است ظرف چند هفته به آن دست یابد، جمع آوری کرده است تا پروژه‌های تحقیقاتی خود را تکمیل کند.

ماسک انتظار دارد که پیشرفت هوش مصنوعی در سال آینده توسعه یابد و از هوش انسان پیشی بگیرد. البته کارشناسان معتقدند که رسیدن به این جایگاه سه دهه زمان نیاز دارد.

https://stnews.ir/short/N3zWV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت