علمی، پژوهشی و فناوری

خیال ایلان ماسک راحت شد؛

ایکس ذیل قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد

شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک، فعلاً کسب‌وکاری مهمی در اروپا شناخته نشده است؛ به همین دلیل مشمول قانون DMA نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ظاهراً شبکه اجتماعی ایکس تحت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد؛ به‌این‌ترتیب، این پلتفرم فعلاً می‌تواند نفس تازه‌ای بکشد. قبلاً نیز پیش‌بینی شده بود احتمالاً این پلتفرم مشمول قوانین DMA نخواهد شد.

به گزارش Techcrunch و به نقل از EC.Europa.eu، این تصمیم به این معنی است که شبکه اجتماعی ایکس در آینده، مشمول فهرست «بایدها و نبایدهای» عملیاتی DMA در زمینه‌هایی مانند استفاده از داده‌های شخص ثالث و رضایت کاربر برای ردیابی تبلیغات، نخواهد بود. در عوض، اتحادیه اروپا این پلتفرم را با قوانین اولیه‌ای هدف قرار می‌دهد که عموماً با هدف اطمینان از برخورد عادلانه‌تر با کاربران حقیقی و حقوقی تنظیم می‌کند.

نپیوستن شبکه اجتماعی ایکس به ذیل قوانین DMA بدون شک خبر خوبی برای ایلان ماسک است. اگر ایکس مشمول قوانین DMA می‌شد، باید دستورالعمل‌های مهمی را اجرا می‌کرد تا مشمول جریمه نشود؛ این جریمه‌ها می‌تواند تا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی شرکت باشد. البته ظاهراً کمیسیون اروپا به این نتیجه رسیده است که شبکه اجتماعی X دروازه مهمی برای کسب‌وکارها و دسترسی به مصرف‌کنندگان نیست؛ بنابراین ذیل قانون DMA اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد.

پس از ارزیابی کامل همه استدلال‌ها، ازجمله نظرات ذی‌نفعان و پس از مشورت با کمیته مشورتی بازارهای دیجیتال، کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که ایکس واقعاً واجد شرایط قرارگرفتن ذیل کسب‌وکارهای مرتبط با DMA نیست.

شبکه اجتماعی ایکس و ایلان ماسک

البته اتحادیه اروپا افزود به نظارت بر تحولات موقعیت شبکه اجتماعی ایکس در بازار ادامه خواهد داد. درصورت ایجاد تغییرات اساسی در قدرت بازار، قرارگرفتن این پلتفرم تحت قوانین DMA می‌تواند دوباره بررسی شود.

مقررات DSA، دیگر مشکل شبکه اجتماعی ایکس

اجرای قوانین DMA اتحادیه اروپا به این زودی برای این شبکه اجتماعی الزامی نمی‌شود، این شرکت به‌لحاظ قوانین منطقه‌ای با مسائل زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ ازجمله قانون خدمات دیجیتال (DSA) که مقرراتی مشابه DMA است.

براساس DSA، انتظار می‌رود ایکس از قوانین حاکمیت عمومی و لایه‌ای اضافی از الزامات در زمینه‌هایی مانند شفافیت الگوریتم‌ها و مسئولیت‌پذیری تبعیت کند. ظاهراً این شبکه اجتماعی از نظر قوانین DSA رفتارهای مشکوکی داشته که درصورت اثبات، جریمه‌ای معادل 6 درصد گردش مالی را برای این پلتفرم در پی خواهد داشت.

https://stnews.ir/short/enZWd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: