مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
به گفته جوانمردی، ایران با بیش از یکمیلیون دانشآموز، جزو کشورهایی است که که پایینترین سرانه آموزشی را دارد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : مدیرعامل هلدینگ فناپ با تأکید بر اینکه اگر بهسمت فراگیری، ارزانسازی و کیفیسازی آموزش نرویم، نسل آینده این کشور از منظر آموزش نسل مستضعفی خواهد بود، گفت: «برای اصلاح مسیر کشور باید روی آموزش نسل آینده سرمایهگذاری کنیم.»
به گزارش روابطعمومی و برندینگ فناپ، شهاب جوانمردی در نشست «هماندیشی آینده آموزش با نوآوریهای دیجیتال» که مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور صبح امروز (دوشنبه دوم مهرماه) همزمان با روز فناوریهای آموزشی برگزار کرد، یکی از ابرچالشهایی را که جامعه و نظام حکمرانی با آن مواجه است، مسئله سرمایه اجتماعی اعلام کرد و گفت: «بهدلیل فقدان برخورداری از سرمایه اجتماعی لازم، بسیاری از تغییرات و تحولاتی که امروز باید کموبیش شاهد آن باشیم، بهکندی رخ میدهد و نتوانستهایم تغییرات موردنیاز را در جامعه رقم بزنیم.»
او با اشاره به گفتههای مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، درباره موضوع عدالت و فراگیری، افزود: «ایشان به فراست این موضوع را دریافتهاند که اگر قرار است سرمایه اجتماعی را بالا ببریم، باید نگاهمان به آحاد جامعه باشد و تا زمانی که نتوانیم در مقوله عدالت در کف هرم نیازمندیهای جامعه ازجمله فراگیری مالی، بهداشتی و آموزشی، کاری انجام دهیم، نمیتوان انتظار داشت که بهسمت افزایش سرمایه اجتماعی حرکت کنیم.»
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران در موضوع فراگیری به دو راه اشاره کرد: «یا باید مانند گذشته بهدنبال تقسیم منابع در سطح جامعه باشیم و بهطور مداوم، منابع محدود و کاهندهمان را در آحاد جامعه توزیع کنیم که این یک گام صفر و عدالت توزیعی است یا اینکه جریان ماندگاری در کشور ایجاد کنیم. این جریان زمانی محقق میشود که ما آحاد جامعه را بهحدی توانمند کنیم که جامعه بتواند استمرار فراگیری را در خود مشاهده کند. این امر تحقق نمییابد مگر اینکه بحث عدالت آموزشی و توانمندسازی آموزشی رخ دهد.»
جوانمردی خاطرنشان کرد: «تجربه نشان میدهد که اگر میخواهیم کشورمان مسیر خود را اصلاح کند جایی که باید روی آن سرمایهگذاری کرد حوزه آموزش برای نسل آینده است. چرا که تغییر در نسلهای فعال حاضر به سختی رقم میخورد، زمانبر است و زیرساخت و امکانات میخواهد و بیش از همه چیز، نیازمند تغییر نگرش است اما آن را میتوان در نسل بعدی جستوجو کرد.»
مدیرعامل هلدینگ فناپ با بیان اینکه از هر طرف که مینگریم موضوع عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات و منابع آموزشی، جزو مهمترین اقداماتی است که باید جامعه در سطوح مختلف از حکمرانی تا فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن توجه کنند، ادامه داد: «خوشبختانه در جامعه ما خانوادهها به این موضوع اهتمام دارند و از ضروریات زندگی خود برای افزایش کیفیت آموزشی فرزندانشان هزینه میکنند.»
او گفت: «یکی از جدیترین رویکردها برای تحقق فراگیری در جامعه، استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه برای دسترسپذیری به آموزش باکیفیت است اما در این راه چالشهایی پیش روی ما قرار دارد. اولین چالش این است که ما مثل بسیاری از مقولات دیگر، وقتی میخواهیم از جادوی فناوری استفاده کنیم، به همان شیوه گذشته اما بهصورت فناورانه مسائل را حل میکنیم. به بیان دیگر، میخواهیم به همان شکل گذشته، مسائل را بهصورت فناورانه حل کنیم. درحالیکه مسئله در وهله اول به صورتبندی جدیدی نیاز دارد.»
جوانمردی افزود: «ابتدا باید مسئله خود را در فراگیری آموزشی بازتعریف کنیم و آن را با سیاستگذار به اشتراک بگذاریم و بعد ببینیم که فناوری در سطح سیاستگذاری، راهبری، محتواهای متناسب و ارزیابی، چه نقشی را میخواهد ایفا کند و بعدازآن فعالان صنعت متناسب با آن خدمات و محصولات را عرضه کنند.»
او با اشاره به حل مسئله از منظر اقتصادی و فعالان صنعت گفت: «خروجی و اجماع اتاق بازرگانی تهران و نظام صنفی رایانهای کشور بهعنوان دو نهاد بالادستی در این زمینه باید یک سند ساده و خلاصه برای ارائه به سیاستگذاران اعم از مجلس، دولت و شورایعالی انقلاب فرهنگی باشد.»
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: «باید در این سند نگاه خود را برای اینکه این تحول آموزشی و فراگیری با طعم فناورانه رخ دهد، به اشتراک بگذاریم و مشخص کنیم هرکدام از این ارکان چه نقشی در این تحول باید داشته باشند.»
جوانمردی گفت: «ما با بیش از یکمیلیون دانشآموز، جزو کشورهایی در دنیا هستیم که پایینترین مبلغ سرانه آموزشی را دارد. اگر تغییر و تحولی در این شرایط رخ ندهد و بهسمت فراگیری، ارزانسازی و کیفیسازی آموزش نرویم، نسل آینده این کشور از منظر آموزش نسل مستضعفی خواهد بود.»
او افزود: «باید در سطح فعالان اقتصادی و نهادهای بالادستی کسبوکارها همچنین در سطح سیاستگذار، فهم مشترک ایجاد کرده و با یک تقسیم کار ملی، بتوانیم بهجای آنکه مداوم در پی توزیع امکانات موجود برای فراگیری باشیم، نسل آینده را بهنوعی توانمند کرده و پرورش دهیم تا نسلی ثروتآفرین و امیدوار بتواند ایرانی سربلند را رقم بزند.»
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53