پزشکی و سلامت

برای درمان مشکلات گوارشی خود از این گیاه غافل نشوید!

هل یکی از گیاهان دارویی معروف است که در درمان مشکلات گوارشی مؤثر است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسمودیک، ضد برازشی و ضد باد است و می‌تواند در درمان مشکلاتی مانند سوء هاضمه، تب خفیف، برازش و نفخ کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  همچنین، هل می‌تواند در بهبود عملکرد کلی گوارش و جذب مواد غذایی نیز مؤثر باشد. برای استفاده از خواص هل، می‌توانید آن را به عنوان چای گرم بنوشید یا به صورت پودر به غذاهای خود اضافه کنید. اما قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. این گیاه در مناطق گرم و مرطوب بخصوص هندوستان می‌روید و به کشور ما وارد شده و به مصرف می‌رسد.

یکی از گیاهان دارویی معروف، هل است که در درمان مشکلات گوارشی بسیار مؤثر است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسمودیک، ضد برازشی و ضد باد است و می‌تواند در درمان مشکلاتی مانند سوء هاضمه، تب خفیف، برازش و نفخ کمک کند. همچنین، هل می‌تواند در بهبود عملکرد کلی گوارش و جذب مواد غذایی نیز مؤثر باشد. برای استفاده از خواص هل، می‌توانید آن را به عنوان چای گرم بنوشید یا به صورت پودر به غذاهای خود اضافه کنید. اما قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

زمان برداشت قسمت مورد استفاده: میوه در پاییز جمع‌آوری و بوسیله نور خورشید خشک می‌شود.

قسمت مورد استفاده: دانه

کاربرد درمانی: بادشکن، سوء هاضمه، در طب سنتی برای درمان علایم گوارشی، تهوع و استفراغ و اسهال، بیماری کم اشتهایی و سندرم رمهلد.

آثار فارماکولوژیک مشاهده شده: اسانس گیاه از طریق مهار گیرنده‌های موسکارینی، ضدگرفتگی عضلانی می‌باشد (۴). روغن فرار آن (منوترپن) خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد. در مطالعات حیوانی نیز سبب افزایش ترشح صفرا و کاهش ترشح شیره معده گردیده است.

احتیاط مصرف: در مصرف بجا و مناسب آن خطر و عارضه جانبی یافت نشده است. در بیماران مبتلا به فشار خون، زخم معده؛ التهاب پروستات و تپش قلب با احتیاط مصرف شود.

منع مصرف: با توجه به خاصیت افزاینده حرکات دستگاه گوارش می‌تواند سبب بروز کولیک‌های صفراوی گردد.

ترکیبات شیمیایی: اسانس (بورنئول، کامفر، پینن، کاروون)، روغن ثابت، نشاسته.

نحوه و میزان مصرف

۱) ۳۰-۱۵ عدد دانه به صورت پودر شده خوراکی میل شود.

۲) ۳۰-۵ قطره عصاره مایع خوراکی میل شود.

مصرف غذایی: به عنوان طعم دهنده به صورت وسیع در شیرینی‌جات و قهوه بکار می‌رود. از ترکیبات استاندارد ادویه کاری می‌باشد.

https://stnews.ir/short/4Q5Xy
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: