علمی، پژوهشی و فناوری

مینی پی‌سی،

بررسی Soyo S9 AI اولین مینی پی‌سی مجهز به پردازنده Ryzen AI HX 9 ۳۷۰

اخیراً بررسی تخصصی Soyo S9 AI، اولین مینی کامپیوتر مجهز به پردازنده‌ی Ryzen AI HX 9 370 انجام شده است که در این مطلب، به خلاصه‌ای از آن اشاره می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  اولین بررسی مینی پی‌سی Soyo S9 AI که از پردازنده‌ی جدید Ryzen AI 9 HX 370 AMD استفاده می‌کند، تقریباً دو ماه زودتر از زمان عرضه‌ی این کامپیوتر کوچک منتشر شد. ETA Prime، یکی از یوتیوبرهای نام‌آشنا، نمونه‌ی اولیه‌ی این مینی پی‌سی را دریافت و آن را به‌طور کامل آزمایش کرد.

تامزهاردور می‌نویسد که پردازنده‌ی Ryzen AI 9 HX 370 Strix Point در Soyo S9 AI از معماری جدید Zen 5 AMD استفاده می‌کند که مجموعاً ۱۲ هسته دارد. چهار هسته از این تعداد هسته‌های Zen 5 و هشت هسته‌ی دیگر هسته‌های Zen 5c با تراکم کمی بیشتر هستند. آزمایش‌ها تأیید می‌کنند که این پردازنده‌ی جدید ۱۶ واحد محاسباتی (در‌مقایسه‌با ۱۲ واحد قبلی) دارد که به بهبود عملکرد کمک می‌کند.

مینی پی‌سی Soyo S9 AI به دو پورت USB-A و یک پورت USB-C در قسمت جلو مجهز است. با‌این‌حال، در زمان بررسی پورت USB-C جلویی کار نمی‌کرد. در قسمت پشتی این مینی کامپیوتر، دو پورت HDMI، یک پورت Ethernet، دو پورت USB-A دیگر و یک پورت USB-C وجود دارد. ETA Prime نتوانست تأیید کند که پورت USB-C پشتی از استاندارد USB 4 پشتیبانی می‌کند یا خیر. بااین‌حال، گفته شده است که پورت جلویی باید این استاندارد را پشتیبانی کند.

به‌گفته‌ی ETA Prime، از دیگر مزایای این مینی پی‌سی آینده‌دار وجود مجموعاً سه اسلات SSD M.2 NVMe PCIe 4 است. یکی از این اسلات‌ها در نمونه‌ی اولیه‌ی بررسی‌شده‌ی او کار نمی‌کرد؛ اما این مشکل قطعاً قبل از تولید حل خواهد شد.

مینی پی‌سی Soyo S9 AI

این کامپیوتر از رم LPDDR5X استفاده می‌کند و با ظرفیت‌های ۱۶ و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت در‌دسترس است. نکته‌ی منفی این است که ارتقای رم امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا LPDDR5X به مادربرد لحیم شده است.

شایان ذکر است که این مینی پی‌سی فاقد GPU مجزا است؛ اما این به‌معنای آن نیست که باید قابلیت‌های آن را نادیده بگیرید. گرافیک‌ها از RDNA3 به RDNA 3.5 ارتقا یافته‌اند و ETA Prime متوجه شد که چندین بازی AAA با نرخ فریم‌های چشمگیر در رزولوشن 1080p اجرا می‌شوند.

این یوتیوبر بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 و Ghost of Tsushima و Horizon Forbidden West را آزمایش کرد. به‌گفته‌ی وی، با iGPU جدید Radeon 890M، این مینی پی‌سی می‌تواند بازی‌های AAA را به‌راحتی اجرا کند.

نتایج آزمایش گیم‌پلی در نمونه‌ی اولیه‌ی مینی پی‌سی Soyo S9 AI

Gameplay test results on Soyo S9 AI mini PC prototype
Game    Settings    

Frame Rate in frames per second

Cyberpunk 2077
    1080p, Low, FSR balanced    74 average FPS
Starfield    1080p, Low, 50% resolution scaling, Frame Gen    

78 average FPS

Hogwarts Legacy
    1080p, Low, FSR Balanced    72 average FPS
Mortal Kombat 1    1080p, Medium, FSR Balanced    

60 average FPS

Horizon Forbidden West
    1080p, Low, Frame Gen    60-70 FPS
Ghost of Tsushima    1080p, Medium, FSR 3.1 Balanced, Frame Gen    

62-73 FPS

Red Dead Redemption 2
    1080p, Low, FSR balanced    

76 average FPS

ETA Prime نتوانست با بهترین تنظیمات گرافیکی به این نرخ‌های فریم‌ دست یابد؛ اما مجبور نبود همه‌چیز را نیز روی تنظیمات حداقل بگذارد. یوتیوبر مذکور اشاره کرد که نسل گذشته‌ی این مینی پی‌سی برای اجرای بازی‌ها به پروفایل‌های FSR با کیفیت کمتر یا کاهش رزولوشن نیاز داشت.

تاریخ دقیق عرضه و قیمت مینی پی‌سی Soyo S9 AI هنوز اعلام نشده است؛ اما انتظار می‌رود تا اواسط اکتبر روانه‌ی بازار شود. شرکت Soyo ظاهراً درباره‌ی قیمت‌گذاری تردید دارد و از ETA Prime درخواست کرده است تا نظرات بینندگان خود را درباره‌ی این موضوع جویا شود که چه مبلغی را برای چنین کامپیوتری پرداخت خواهند کرد.

https://stnews.ir/short/4yRxz
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: