علمی، پژوهشی و فناوری

بنیاد ملی علم ایران از ۶۰۰ طرح پژوهشی حمایت کرد

رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: از ابتدای ۱۴۰۳ تا کنون ۶۰۰ طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران تصویب شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : علی‌محمد سلطانی شنبه اظهار کرد: بنیاد ملی علم ایران بر پایه حمایت از پژوهش‌های علمی و برنامه‌های ترویج علم در کشور شکل گرفته و طی ۲۰ سال گذشته در این مسیر گام برداشته است.

وی افزود: بنیاد علم ایران، در این مدت از ۱۲ هزار طرح پژوهشی حمایت کرده است و در حال حاضر نیز به صورت مداوم فراخوان‌هایی را به صورت هدفمند برای حمایت از پژوهشگران در حوزه‌های علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی، پزشکی، علوم‌انسانی، هنر و معارف دینی ارائه می‌کند.

رئیس بنیاد علم ایران ادامه داد: در طول عمر بنیاد ملی علم ایران یعنی طی ۲۰ سال گذشته، حدود ۴۵۰ طرح پژوهشگران استان فارس از دانشگاه های شیراز، صنعتی شیراز و علوم پزشکی شیراز مصوب و حمایت شده است.

سلطانی با بیان اینکه بنیاد ملی علم ایران از طرح‌های پژوهشی و پسا دکتری، رساله‌های دکتری و کرسی‌های پژوهشی حمایت می‌کند، گفت: این نهاد وابسته به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با حضور در دانشگاه‌ها از استادان می‌خواهد که بهترین طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی خود را به این بنیاد ارائه کنند.

اولویت‌های بنیاد ملی علم ایران

وی بیان کرد: بنیاد ملی علم به طور مداوم، اولویت‌های خود را بر اساس نقشه جامع علمی کشور، برای حمایت از پژوهشگران تعیین و اعلام می‌کند. اکنون اولویت‌های این بنیاد برای حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری کوانتوم، هوش مصنوعی، انقلاب زیستی، علم و فناوری نانو و مواد پیشرفته اعلام و فراخوان‌هایی نیز برای رفع مشکلات کشور در رشته‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه ارائه شده است.

سلطانی اضافه کرد: یکی دیگر از فراخوان‌های سال جاری بنیاد علم ایران، حرکت در مرزهای دانش جهانی و دستیابی به محصولات جدید و نوظهور اعلام شده است.

حمایت بنیاد علم ایران از همکاری علمی پژوهشگران ایرانی و خارجی

رئیس بنیاد ملی علم ایران ادامه داد: فراخوان‌های مشترکی نیز برای همکاری پژوهشگران با برخی کشورهای خارجی ارائه شده که در قالب آنها استادان ایرانی و خارجی با یکدیگر طرح پژوهشی خود را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: در زمان حاضر همکاری پژوهشی با کشورهای چین، روسیه و ازبکستان شکل گرفته و با کشور ترکیه نیز در حال تدوین فراخوان هستیم.

سلطانی درباره فراخوان برپایی شب علم در دانشگاه‌های کشور گفت: پس از داوری پیشنهادهای دانشگاه‌ها، ۹ دانشگاه برای برگزاری رویداد شب علم تاپایان سال انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: هدف از برپایی شب علم، ورود مردم به برنامه‌های علمی و آشنا شدن بیشتر آنها با نهاد علم و دانشمندان، ارائه مطالب علمی به زبان ساده برای مردم و آشنا کردن و مشارکت خانواده‌ها با برنامه‌های پیشرفت علمی کشور است.

https://stnews.ir/short/VlB73
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: