مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: بیشترین قرابت هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی است و فراتر از دغدغه ها، چالشها و نگرانیها باید عمیقتر مورد مطالعه و واکاوی قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نیازهای کشور است زیرا در آستانه انقلاب صنعتی پنجم هستیم که با ظهور هوش منصوعی در حال شکل گیری است.
وی گفت: هدف چهار انقلاب صنعتی اول «خودکارسازی مشاغل یقه آبی» است، اما در انقلاب صنعتی پنجم «خودکار سازی مشاغل یقه سفید» را شاهد خواهیم بود، یعنی افرادی که مسئولیت مشاغل را بر عهده میگیرند.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: شایستگیهای اصلی نیروی کار در عصر کنونی که دانشگاه باید برنامه ریزی کند، را مهارتهای دیجیتال و فناوری و یادگیری مداوم دانست و گفت: استادان باید در تمام زمینهها استفاده از ابزارها و فناوریها را برای حل مسائل به دانشجویان آموزش دهند.
بکایی دانشگاه و کلاس را محل یادگیری جمعی و نه فردی دانست و ادامه داد: چند درصد از استادان دانشگاهها در عصر امروز انعطاف پذیر هستند تا با جسارت از فناوریهای نوظهور استفاده کنند؟ هوش مصنوعی همانند فناوریهای دیگر چاقوی دولبه است که دانشجو باید نحوه استفاده درست را یاد بگیرد.
وی درباره نقش حاکمیت در هوش مصنوعی گفت: نقش حاکمیت توسعه زیرساختهای این قضیه است که محدودیتی در این عرصه نداریم و تا حد خوبی قابل استفاده است.
هوش مصنوعی نباید جایگزین تفکر انسانی شود
احسان طوفانی نژاد عضو هیأت علمی گروه یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: هرچند هوش مصنوعی میتواند بهعنوان دستیار آموزشی مؤثری عمل کند، اما نباید جایگزین تفکر انسانی شود.
طوفانی نژاد همچنین زمینه و تخصص، فعالیت شفاف و دقیق، لحن پاسخ، ساختار خروجی و بازخورد و اصلاح را مراحل مهندسی پرسش در هوش مصنوعی عنوان کرد.
وی به نقش چندوجهی هوش مصنوعی به عنوان راهنما، کاتالیزور و داربست برای یادگیری در آینده آموزش عالی پرداخت و ارتقای استفاده از هوش مصنوعی، از دانش به تفکر انتقادی داربست زنی شخصی، راهنمای کاوش و اکتشاف و ارزیابی و بازخورد در این موضوعات را با حاضرین به اشتراک گذاشت.
وی در پایان تاکید کرد: هوش مصنوعی در آموزش قرار نیست جایگزین انسان شود ولی انسان هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند جایگزین آنهایی خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند.
آمیختگی حقیقت و لاف زنی در هوش مصنوعی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی گفت: هم اکنون بر هوش مصنوعی بیشتر فن شیفتگی قائل شده و باید مراقب دو روی تکنولوژیها از جمله هوش مصنوعی باشیم.
مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی موسسه با طرح موضوع «اجتماعی شدن علمی هوش مصنوعی و دانشگاه ایرانی تاملی در آینده» گفت: «دوگانه ها» مسئله بنده در هوش مصنوعی است، یعنی نمیتوانم اینگونه فکر کنم که هوش مصنوعی همه چیز دان، بهترین استاد، محقق و یادگیرنده است. ما ایرانیان معمولا با تکنولوژی یا فن هراس بودیم و یا فن شیفته هستیم و اکنون در مورد هوش مصنوعی فن شیفتگی قائل است. فراستخواه افزود: باید مراقب دو روی ژانوس تکنولوژی از جمله هوش مصنوعی باشیم. یعنی هوش مصنوعی نیز همانند انسانها کارکردها و ناکارکرهایی دارد.
فراستخواه تصریح کرد: در داستان هوش مصنوعی حقیقت و لاف زنی به هم آمیخته است و درگیر دوگانه تکنیک و تفکر بوده و هستیم که هوش مصنوعی آن را تشدید کرده است و فن اندیشی کم و فن پریشی زیاد شده است.
استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: تکنولوژی به شکل اجتماعی ساخته میشود، ممکن است در ایران به شکلی و در کشور دیگر به شکلی دیگر ساخته شود. باید مراقب باشیم که در ایران هوش مصنوعی چگونه ساخته میشود؟ دومین فرض تاثیر تکنولوژی بر زندگی انسان است. صرفا ما نیستیم که با اشیاء فنی کار میکنیم. اشیاء هم با ما کار می کنند لذا هوش مصنوعی هم با انسان کار میکند و تکنولوژی ارزشهای زندگی و متافیزک ذهن را دگرگون میکند و دنیای گستردهای را پدید میآورد که معلوم نیست چگونه است.
فراستخواه گفت: صحبت من درمورد اجتماعی شدن تکنولوژی است، وی در تعریف اجتماعی شدن گفت: اجتماعی شدن این است که فرزندان ما ارزشها را درونی سازی کنند. چند نهاد برای اجتماعی شدن وجود دارد مانند: خانواده، مدرسه و رسانه و نهادهای اجتماعی، یعنی ارزشهای نگهدارنده جامعه در نسلهای جدید درونی میشوند. اجتماعی شدن یکطرفه نیست و دوسویه است و دائما به روز می شود. وی در ادامه به ذکر مثالهایی تاریخی در مورد اجتماعی شدن تکنولوژی پرداخت و گفت تکنولوژی نیز می بایست اجتماعی شود.
فراستخواه ادامه داد: اجتماعی شدن علمی یعنی هرکسی و هرچیزی اعم استاد، دانشجو، تکنولوژی و هوش مصنوعی در بدو ورود به دانشگاه باید ارزشهای پویای علمی مانند: خرد انتقادی، آزادی آکادمیک، نگاه جهانی محلی، پرهیز از جانبداری، پرسیدن از خود پرسش و ... را سرلوحه قرار دهند و بدانند که به دانشگاه آمده و اینجا کارخانه نیست.
وی در تعریف علمی و آکادمیک هوش مصنوعی اظهار کرد: صنعت و بازار و زندگی روزمره با هوش مصنوعی کار میکنند، اما در دانشگاه فقط با هوش مصنوعی کار نمیکنند، بلکه به نقد آن هم میپردازند و با معرفت شناسی هوش مصنوعی نیز درگیر هستند. هوش مصنوعی برای دانشگاه هم راه حل است وهم مسأله و همزیستی خلاق و خودآگاه ومتأملانه با هوش مصنوعی نیاز است.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53