مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در مراسم افتتاحیه اولین مدرسه جامع تاکتیکها و تکنیکهای بین المللیسازی و ارتقای رتبه دانشگاه؛ با بیان اینکه بین المللیسازی آموزش عالی یک انتخاب نیست بلکه یک تکلیف قانونی است؛ و تاکید بر اینکه بینالمللیسازی بخشی از اقتصاد کشورها است و تنها محدود به جذب دانشجو نمیشود؛ اظهار کرد:دانشگاه اصفهان در حال حاضر ۴۵۰ برنامه درسی فعال، ۵۵ گروه اموزشی، ۷۲۲عضو هیأت علمی دارد که بسیاری از آنها به عنوان یک ظرفیت بینالمللی مطرح هستند و این پتانسیل میتواند دانشگاه اصفهان را در زمینه بینالمللیسازی در تراز دانشگاههای مطرح قرار دهد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: دکتر محمد فرامرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: بین المللیسازی آموزش عالی اصولاً مرزی ندارد و محدود به یک یا دو دانشگاه و یا موسسه علمی خاص نیست، بلکه یک تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه است که آموزش عالی باید در مقابل مجلس و سایر نهادهای بالادستی بر اساس شاخصهای دیده شده در برنامه پاسخگو باشد.
وی افزود: نکته مهم دیگر اینکه مفهوم بینالمللیسازی فقط محدود به پذیرش دانشجوی خارجی نیست و ابعاد و مولفههای متعددی دارد.
دکتر فرامرزی با اشاره به این که در اسناد بالادستی برنامه هفتم چهار چالش به عنوان چالشهای اساسی آموزش عالی مطرح گردیده است؛ اظهار کرد: غیر از ناکارآمدی در نظام حکمرانی آموزش عالی که یکی از مشکلات اساسی آموزش عالی در حال حاضر است، از هم گسیختگی که بین زیر نظامهای آموزش عالی وجود دارد، موازی کاری و عدم ماموریت گرایی ، پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازهای جامعه و یا بهتر است بگوییم به نیازهای جهانی، ضعف در همکاریهای علمی بین المللی از ضعفهای اصلی آموزش عالی است که نهادهای مجری در آموزش عالی موظف به تنظیم سیاستهای خود برای برطرف کردن این ضعفها هستند.
وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه اصفهان، در دوره جدید و برنامه تحولی آموزشی دانشگاه، چند هدف پیشبینی و بر اساس آن برنامههای ۱۴۰۳ شروع شد . علاوه بر تربیت نیروی متخصص و توجه به ماموریت گرایی، توجه به آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علمی و توسعه همکاریهای الهام بخش بین المللی در حوزه آموزش از اهداف مورد توجه دانشگاه اصفهان است. همچنین در حوزههای پژوهش و فناوری و دیگر حوزهها نیز چنین هدفی دنبال میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: ما به طور خاص بر روی بینالمللیسازی رشتهها و برنامههای درسی هدفگذاری کردیم و انشالله به موقع جزئیات مربوط به فرایند و نحوه راهاندازی و تدوین برنامههای درسی بینالمللی به دانشکدهها اعلام می شود.
دکتر فرامرزی در ادامه با طرح این پرسش که،"درسطح ملی نهاد آموزش عالی چه وظیفهای در قبال بینالمللی سازی دارد؟" تصریح کرد: قانون برنامه هفتم توسعه تقریبا در اواخر دولت قبل، در تیرماه نهایی و ابلاغ شد و در حال حاضر یک سند الزامآور برای تمام بخشهای کشور آماده اجرا است. جا دارد که کسانی که در این جلسه و یا مجازی حضور دارند، نگاهی به بخشهای الزامآوری که دقیقا مرتبط با بینالمللیسازی است بیندازند. در ماده ۹۳ فصل بیست که در خصوص ارتقا نظام علمی و فناوری است، چند هدف که دقیقا بخش عمدهای از سنجههای نظام ارتقا علمی و فناوری، برمیگردد، به بین المللیسازی دیده میشود .اولین موضوع، رتبه جهانی ایران از نظر کمیت تولید نرخ استاندارد پایگاههای معتبر است که قرار است در پایان برنامه توسعه ۱۴۰۷، ایران در رتبه ۱۴ باشد و شمار دانشجویان خارجی قرار است به ۳۲۰ هزار برسد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار است. همچنین، سرانه مقالات نمایه شده در پایگاه بین المللی حدود یک و نیم باید باشد و درصد افزایش نشریات نمایش داده شده ۲۵ درصد است . دانشگاههای ایرانی که در حال حاضر در نظامهای رتبهبندی معتبر زیر ۵۰۰ هستند فقط دو دانشگاه هستند که باید به بیست دانشگاه ارتقا یابند.
دکتر فرامرزی تصریح کرد: دستیابی به این اهداف، اصلا کار سادهای نیست و یکی از تکالیف مهم، همین رتبه زیر ۵۰۰ است که در حال حاضر دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران آن را کسب کردهاند. اگر قرار هست تا ۵ سال آینده بیست دانشگاه به این سمت بروند، نیازمند یک تلاش جهادی و همه جانبه و تدبیر و برنامهریزی عمیق هستیم که انشالله در دوره. جدید وزارت که انرژی جدید هم دارند، بتوانند با بسیج همه ظرفیتها، این مهم را محقق نمایند.
وی با بیان این که، بین المللیسازی بخشی از اقتصاد کشورها است و تنها محدود به جذب دانشجو نمیشود، تصریح کرد: بین المللیسازی در سبد درآمدی کشورها دیده می شود نه در سطحی که فقط یک مقداری دلار وارد کشور شود. یکی از ابعادی که بین المللیسازی را تقلیل داده است، فقط جذب دانشجو آن هم از نوع ضعیف و بیکیفیت از چند کشور خاص است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اطهار کرد: دانشگاه اصفهان در حال حاضر ۴۵۰ برنامه درسی فعال، ۵۵ گروه اموزشی، ۷۲۲عضو هیأت علمی دارد که بسیاری از آنها به عنوان یک ظرفیت بینالمللی مطرح هستند و این پتانسیل میتواند دانشگاه اصفهان را در زمینه بینالمللیسازی در تراز دانشگاههای مطرح قرار دهد.
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53