پزشکی و سلامت

تایید رابطه معنادار آلزایمر و بیماری‌های قلبی

تاکنون شک و تردیدهای فزاینده‌ای در مورد ارتباط بین آلزایمر و بیماری‌های قلبی وجود داشته است، که با یک مطالعه جدید بسیاری از آنها تأیید شدند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : بر اساس این تحقیقات رابطه معناداری بین آلزایمر، چربی‌های خون و هفت ویژگی بیماری‌های عروق کرونر قلب (CAD) وجود دارد. پلاک‌های آمیلوئید در مغز که عامل آلزایمر هستند، شباهت زیادی به پلاک‌های موجود در رگ‌های قلب دارند، که باعث بیماری‌های قلبی می‌شوند.

این کشف می‌تواند به درک عمیق‌تری از هر دو بیماری بیانجامد و مسیرهایی برای درمان‌های جدید ارائه کند. همچنین تحقیقات بیشتر، ارتباطات ژنتیکی بین این ویژگی‌ها را شناسایی و اهداف بالقوه‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد منبع هر دو بیماری برجسته کرد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Edith Cowan (ECU) در استرالیا، به بررسی مجموعه‌های بزرگ داده‌های ژنتیکی پرداختند تا ژن‌های مشترک یا تغییرات ژنی را بیابند که ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر، بیماری عروق کرونر قلب و غلظت‌های تری‌گلیسیرید و لیپوپروتئین‌ها (چربی‌هایی که در ایجاد هر دو بیماری آلزایمر و قلب نقش دارند) را افزایش دهند.

شواهد درمورد ارتباط بین آلزایمر و بیماری‌ عروق کرونر قلب نشان داده است که این دو بیماری امکان دارد علت عمیق‌تری داشته باشند.

با گنجاندن لیپیدها در این تحقیق جدید، تیم تحقیقاتی امیدوار بود که تصویر دقیق‌تری از چگونگی ارتباط سلامت قلب و مغز به دست آورد.

آرتیکا کربی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «شواهد قابل توجهی از مطالعات مشاهده‌ای و دیگر تحقیقات وجود دارد که از ارتباط بین این دو بیماری حمایت می‌کند. با وجود این، مکانیسم‌های بیولوژیکی پیچیده بیماری آلزایمر به خوبی درک نشده‌اند و رابطه آن با لیپیدها و ویژگی‌های بیماری عروق کرونر همچنان نامشخص است.»

نتایج تحلیل آماری نشان می‌دهد که برخی ژن‌های مشترک در بیماری آلزایمر با ویژگی‌های بیماری‌های قلبی مانند: آنژین و حملات قلبی و افزایش غلظت سرمی لیپیدها، از جمله کلسترول و تری‌گلیسریدها ارتباط دارند.

با وجود این، داده‌ها یک ارتباط علنی را نشان نمی‌دهند، به این معنا که عوامل ژنتیکی پشت بیماری آلزایمر باعث بیماری قلبی نمی‌شوند یا بالعکس آن هم وجود ندارد.

آنچه نشان داده شده این است که این ژن‌های مشترک می‌توانند خطر ابتلا به هر دو بیماری را افزایش دهند.

تایید رابطه معنادار آلزایمر و بیماری‌های قلبی

به عبارت دیگر اکنون چندین مسیر بیولوژیکی جدید برای بررسی وجود دارد که می‌تواند به درک علل ریشه‌ای هر دو بیماری آلزایمر و بیماری‌های قلبی کمک کند.

کربی توضیح داد: «مطالعه ما از یک رویکرد ژنتیکی برای بررسی روابط پیچیده آلزایمر و بیماری‌های قلبی به طور همزمان استفاده کرد و بینش‌های جدیدی در مورد اساس بیولوژیکی مشترک این دو بیماری ارائه داد.»

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان به آلزایمر مبتلا شوند. با شناسایی عوامل ژنتیکی حیاتی، از جمله افزایش خطر ناشی از داشتن دو نسخه از ژن APOE4، محققان امیدوار هستند تا روش‌های تشخیصی فعلی آلزایمر را بهبود بخشند.

شناسایی عوامل محرک بیشتر برای آلزایمر و بیماری‌های قلبی ممکن است راه‌هایی برای پیشگیری از بروز هر دو بیماری نشان دهد.

کربی تأکید کرد: «من خوشبین هستم که یافته‌های ما راه‌های جدیدی برای تحقیقات باز می‌کند، که پتانسیل بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را دارد.»

این تحقیق در مجله International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است.

https://stnews.ir/short/4AWwp
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: