علمی، پژوهشی و فناوری

پوکی استخوان هیچ علامت اختصاصی ندارد،

تشخیص با سنجش تراکم استخوان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: بیماری پوکی استخوان هیچ علامت اختصاصی ندارد و تشخیص آن یک تشخیص کلینیکی است و با سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : پوکی استخوان شیوع بسیاری زیادی در دنیا دارد و به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود و با توجه به اهمیت پوکی استخوان ۲۹ مهر ماه به عنوان روز پوکی استخوان یا استئوپروز تعیین شده است.

این متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه پوکی استخوان موجب شکستگی در استخوان می‌شود، افزود: طبق مطالعات انجام شده حدود یک و نیم میلیون شکستگی در سال حتی در کشورهای توسعه یافته به دنبال پوکی استخوان رخ می‌دهد.

وی گفت: تشخیص و درمان زود هنگام پوکی استخوان می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد. این بیماری هیچ علامت اختصاصی ندارد و تشخیص آن یک تشخیص کلینیکی است و با سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود.

به گفته نجفی، ریز فاکتورهای تعریف شده برای پوکی استخوان به دو عامل ژنتیک و زندگی روزمره وابسته است. در فاکتور ژنتیک استعداد ذاتی ابتلاء وجود دارد اما ریز فاکتورهای وابسته به زندگی روزمره عبارتند از فعالیت‌های بدنی ناکافی، افزایش سن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار که موجب مستعد شدن افراد به پوکی استخوان می‌شوند.

این متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: سه نقطه شایع شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان شکستگی مچ دست، ستون فقرات و شکستگی لگن هستند که در صورت مشاهده این شکستگی‌ها در هر سنی باید سنجش تراکم استخوان انجام شود.

به گفته وی، با در نظر گرفتن اقتصاد سلامت در شرایط کنونی با توجه به بار اقتصادی بیماری‌هایی مانند کرونا سنجش تراکم در افراد جوان ضرورتی ندارد و هیچ کمکی به بیماران نمی‌کند و با افزایش سن و تغییرات هورمونی متابولیسم یا سوخت و ساز استخوان که یک فرآیند بین تشکیل استخوان و جذب استخوان است اتفاق می‌افتد.

نجفی افزود: در این فرآیند هر چه سن بالاتر می‌رود تولید کمتر و جذب استخوان بیشتر می‌شود که این فرآیند دلیل ضعیف شدن استخوان هاست، بنابراین داروهای درمانی و پیشگیری از پوکی استخوان، فرآیند افزایش تولید استخوان و کاهش جذب استخوان را موجب می‌شود.

این متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اظهار کرد: بیماری‌های غدد درون ریز مانند هایپر تیروئیدی، هایپر پا را تیروئیدی و بیماری‌های فوق کلیه موجب تسریع در وقوع پوکی استخوان می‌شوند بنابراین در این افراد انجام سنجش تراکم استخوان باید زودتر انجام شود.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود خانم‌ها از ۶۵ سال به بالا و آقایان از ۷۰ سال به بالا و افراد در معرض خطر از ۶۰ سال به بالا هر دو سال یک بار سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

https://stnews.ir/short/VJOMb
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: