واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

تعیین ۱۲۰ غزال‌ دانش‌بنیان برای نقش‌آفرینی در رشد اقتصاد کشور

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت مردم انتظار دارند بعد از این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور اثرگذار باشند. برای تحقق این موضوع ۱۲۰ غزال فناور شناسایی شده و برای آن‌ها دبیرخانه تخصصی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نشست خبری اولین رویداد برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری صبح امروز برگزار شد.روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در این نشست گفت: سیاستی که خیلی جدی در معاونت علمی دنبال شده این است که کشور از نظر ابعاد دانش‌بنیان‌ها قابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشد.وی افزود: گاهی هدف‌گذاری‌ها چون درست ترسیم نمی‌شود دور از دسترس است. رشد ابعادی یعنی مثلا هدف‌گذاری شود ایران در ۱۰ سال آینده یکی از ده کشور برتر دنیا در هوش مصنوعی باشد. این یعنی رشد متناسب با ابعاد و بوم کشور است.

معاون علمی رئیس‌جمهور عنوان کرد: اگر صرفا بر مبنای عدد بخواهیم هدف‌گذاری کنیم، جمعیت کشورها و ناخالص تولید موثر است. ابعاد و اندازه و منابع باید قابل مقایسه باشد پس منظور رشد تناسب ابعادی است. وی اظهار کرد: هدف‌گذاری اصلی درصدی از جی دی پی است. این نگاه همه چیز را واقعی‌تر می‌کند. اگر در زیست‌بوم دانش‌بنیان بخواهیم شرکت‌های بزرگ شکل بگیرند قطعا با مفهوم برآمده از اقتصاد دیجیتال قابل قیاس نخواهیم بود.دهقانی عنوان کرد: مفهوم غزال‌های فناوری شرکت‌های کوچک تا متوسط هستند که بزرگترین شاخصه، دارابودن نرخ رشد کاملا متفاوت از بقیه است.وی افزود: در این دریای دانش‌بنیان‌ها می‌دانیم چند شرکت نو پا، نوآور و فناور داریم و ابعاد مشخص‌تر هستند و می‌توانیم نگاه واقعی‌تر به اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.دهقانی اظهار کرد: با این نگاه، برنامه‌ریزی واقعی‌تر خواهیم داشت و می‌توان فهمید کدام ظرفیت حمایت بیشتر دارد. تقسیم‌بندی دقیق یکی از بزرگترین اهدافش این بود که برای حمایت‌های دقیق‌تر هدف‌گذاری کنیم. وی ادامه داد: در این فضا غزال‌های فناور که مفهوم جهانی است و با زحمت دوستان در معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۸ ماه بررسی مفهوم و شاخصه‌های آن مشخص شد.دهقانی افزود: طبق خبر چون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ده هزار بالاتر رفته در این رویداد به شکل نمادین از ده‌هزارمین شرکت تقدیر به عمل می‌آید‌.وی اظهار کرد: نکته مهم این است مردم انتظار دارند بعد از این سال‌ها شرکت‌های فناور تاثیر در اقتصاد کشور داشته باشند. برای معرفی این شرکت‌ها و خط اعتباری ویژه برایشان، دبیرخانه تخصصی ایجاد کردیم که تنها وظیفه آن توجه به مسائل این غزال‌های دانش‌بنیان است که ۱۲۰ شرکت هستند.

دهقانی افزود: این خط ویژه، پیگیری ویژه توسط معاونت و معاون رئیس‌جمهور می‌شود. به علاوه تسهیلات استفاده از امتیازات سربازی و‌.. برای رشد این شرکت‌های خوش آتیه که در نظر گرفته می‌شود.وی عنوان کرد: اگر بر مبنای رشد، شرکت‌های دارای رشد بالای ۶۰ درصد را به مردم معرفی کنیم اتفاق خیلی خوبی می‌تواند در مشارکت مردم در اقتصاد دانش‌بنیان و شتاب گرفتن این شرکت‌ها که متصل به شرکت‌های کوچک هستند و قطعا پیشران اکوسیستم خواهند بود.دهقانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های در مسیر غزال را هم مشخص کردند و شرکت‌هایی که ظرفیت و علائم و قابلیت تبدیل به غزال هستند نیز معرفی می‌شوند برای پیوستن به باشگاه غزال‌های دانش‌بنیان.

سهم مهم غزال‌های دانش‌بنیان در کل کیک اقتصاد کشور

همچنین در ابتدای نشست رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در تشریح این رویداد گفت: سال گذشته تغییر رویکرد در دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم. این تغییر می‌شود گفت از جنبه صرفا فناوری و اقتصادی بود.وی افزود: قبلا مبنا پیچیدگی فناوری بود. اما الان وضعیت اقتصادی نیز ملاک است که به سه دسته تقسیم شده یا کوچک که دانش‌بنیان نوپا و غالبا تازه تاسیس و اکثرا زیر ده نفر نیرو و فروش اظهارنامه ای زیر ۵ میلیارد تومان دارند.اسدی فرد عنوان کرد: بزرگتر نیز دو بخش هستند‌ شرکت‌هایی که بخشی از کار آن‌ها دانش‌بنیان است و شرکت‌هایی که بخش عمده آن دانش‌بنیان است.

وی افزود: اولی زیر ۵۰ درصد دانش‌بنیان نوآور هستند. دومی دانش‌بنیان فناور هستند و این موضوع تحولی در دسته بندی بود.اسدی فرد اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار از رکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۷ درصد نوپا ۱۴ درصد نوآور و ۹ درصدفناور هستند.وی افزود: یکی از تحلیل‌ها روی آمار فروش شرکت‌های دانش‌بنیان است. از الان حدود ۶۰۰ همت مجموع فروش این شرکت‌هها حدود ۶۰ درصد مربوط به تعداد محدود بزرگ دانش‌بنیان است.اسدی‌فرد عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ، روند رشد پایدارای را طی کردند و مفهوم جدید غزال‌های دانش‌بنیان را اضافه کردیم با دو ویژگی که از یک سطحی بزرگتر باشند و فروش سالیانه بالای ۲۰۰ میلیارد و حتما صادرات دارند. رشد خوبی را طی فراتر از تورم طی کردند.

وی افزود: البته شرکت‌هایی که نه رشدهای اتفاقی بلکه رشد مداوم داشته باشند که نشانه‌ای از بلوغ شرکت است. یک شرکت ابعاد خودش را از نظر تامین منابع و مالی بتواند گسترش دهد که خوش آتیه هستند و اگر حمابت شوند می‌توانند قهرمانان اقتصادی دانش‌بنیان شوند.اسدی‌فرد عنوان کرد: تعدادی از شرکت‌ها که این شرایط را دارند معرفی می‌شوند. سهم بخش دلنش‌بنیان در کل کیک اقتصاد کشور قابل توجه باشد، باید روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری ویژه باشد.

https://stnews.ir/short/VwJrY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: