همایش‌ها و جشنواره‌ها ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

در میزگرد 4 پانزدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش اعلام شد:

تمرکز همراه اول در حوزه هوش مصنوعی بر چهار لایه اصلی است

نماینده همراه اول در میزگرد «عصر هوش مصنوعی؛ تحولات دیجیتالی و بانکداری الکترونیکی»پانزدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه اصفهان از تمرکز همراه اول در حوزه هوش مصنوعی بر چهار لایه اصلی خبر داد و افزود: الان بیش از 20 پروژه هوش مصنوعی مولد مورد نیاز صنعت تلکام در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : آقای کلانتری نماینده همراه اول در  پانزدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش (IKT2024) در دانشگاه اصفهان بعنوان یکی از ارائه دهندگان میزگرد شماره چهار با عنوان «عصر هوش مصنوعی؛ تحولات دیجیتالی و بانکداری الکترونیکی» ضمن یادآوری این که در چند ماه گذشته این دومین بار است که در یک رویدادی که مرتبط با هوش مصنوعی هستند، در اصفهان حاضر می‌شویم؛ گفت: این می‌تواند امیدوار کننده باشد برای اینکه در مسائل صنعتی و اقتصادی موضوعی که در اصفهان  پیش برود و موتورش روشن باشد؛ در کشور هم موتورش روشن خواهد شد و به همین دلیل اهمیت این نشست و این تعاملات برای ما بالاست و خوشحالیم که در این میزگرد حضور داشته باشیم.  

 وی بیان کرد: علاقمند هستم مسیر بحث را ببرم به این سمت که همراه اول بعنوان یک اپراتور موبایل (مخابراتی) و بعنوان یکی از شرکت‌های تاثیر گذار صنعت؛ نقش و جایگاه و اهدافش در صنعت هوش مصنوعی چیست و در آینده به چه سمتی می‌خواهد برود و با چه رویکردی.  

نماینده همراه اول؛ گفت: ما یک وجه سازمانی برای حضور و سرمایه گذاری‌مان برای هوش مصنعوعی داریم و یک جهت و نگاه ملی.  

وی ادامه داد:  از نگاه سازمانی اساسا اپراتورها در آینده خدماتشان نمی‌توانند بدون هوش مصنوعی حرکت کنند چون نسل‌های آینده صنعت تلکام با هوش مصنوعی تعریف می‌شود و بدون هوش مصنوعی  قابل ارائه نیست.  

کلانتری با اشاره به کیفیت فعلی اینترنت کشور و تاکیدبر اینکه تلاش همراه اول برای جبران کاستی‌ها است؛ گفت: بخشی از جبران کاستی‌ها همین سرمایه‌گذاری‌ها در فناورهای حوزه هوش مصنوعی است و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها را درست انجام دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم که در لایه‌های مختلف خدمات بهتری ارائه دهیم. 

 وی تصریح کرد: الان حتی یکی از محصولات هوش مصنوعی که در مرکز  تحقیق و توسعه همراه اول توسعه دادیم در خود همراه اول در بخش خدمات مشتریان و نگهداری شبکه و در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنیم. 

نماینده همراه اول؛ گفت: در یک نگاه کلی استفاده‌ها از هوش مصنوعی باعث افزایش کارایی و باعث افزایش رضایت مشتریان ما خواهد شد و هزینه‌های ما را هم  به شدت کاهش خواهد داد همچنین باعث می‌شود بتوانیم خدمات جدیدی ارائه دهیم که بدون هوش مصنوعی نمی‌شود این خدمات را ارائه داد و همینطور ریسک‌های ما را می‌تواند کاهش دهد و امنیت خدمات اپراتور را نیز می‌تواند افزایش دهد. 

وی گفت: پس ما با یک نگاه سازمانی باید در هوش مصنوعی ورود کنیم و در آن سرمایه‌گذاری کنیم و بخشی از توسعه و پیشرفت تکنولوژی این حوزه را بر عهده بگیریم. 

نماینده همراه اول در چهارمین میزگرد پانزدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش؛ با بیان اینکه اما از نگاه ملی در خصوص اینکه چرا همراه اول الزاما باید در این حوزه ورود بکند و اگر همراه اول ورود نکند چه اتفاقی می‌افتد، اظهار کرد: این مسئله خیلی شفاف در ادبیات مرتبط با هوش مصنوعی  پاسخ داده شده؛ اینکه می‌بنیم رقابت اصلی که در دنیا در هوش مصنوعی وجود دارد و اوج آن را بین چین و امریکا می‌بینیم؛ بخاطر این است که شرکت‌های بزرگ به این حوزه ورود جدی کرده‌اند؛ شرکت‌هایی مثل متا، مایکروسافت، گوگل و آمازون و ایلان ماسک و غیره یعنی عمده سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفت‌ها و توسعه‌های حوزه هوش مصنوعی که در امریکا اتفاق می‌افتد را شرکت‌های غول تکنولوژی جلو می‌برند.  

 وی ادامه داد: و مدل توسعه آنها که حتی وقتی تعامل بین این صنعت را با دانشگاه می‌بینیم اینجا هم این شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کنند بعنوان مثال  اخیرا گوگل دفتر لندن را افتتاح کرده و هدف این دفتر هوش مصنوعی تعامل با دانشگاه‌های این کشور و دانشگاه‌های اروپا است. 

کلانتری بیان داشت: یعنی در اروپا هم شرکت‌ها هستند که دارند نقش اصلی را ایفا می‌کنند. همچنین رقیب امریکا یعنی چین هم همین الگو را جلو می‌برد و شرکت‌های بزرگ چین که غول‌های فناوری چین هستند در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های اصلی و پیشرفت‌های اصلی را رقم می‌زنند. 

نماینده همراه اول در ادامه اظهار کرد:  بنابراین مدل خوب و درست توسعه این صنعت در کشور ما نیز این است که شرکت‌های بزرگ فناوری سردمدار و پیش‌برنده این صنعت باشند که نیازمند هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی هم هست. اما به هرحال ما در اپراتور همراه اول و مراکز تحقیقاتی همراه اول با همین نگاه فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و محصولاتی را توسعه دادیم.  

 

 

 

تمرکز همراه اول در حوزه هوش مصنوعی بر چهار لایه اصلی است

چهار لایه اصلی فعالیت‌ها و اقدامات همراه اول در حوزه هوش مصنوعی تشریح شد

کلانتری اعلام کرد: فعالیت‌هایی که در همراه اول انجام دادیم می‌توانیم در چهار لایه  تقسیم‌بندی کنیم.  بخشی از فعالیت‌های ما مربوط می‌شود به فعالیت‌های زیر‌ساختی حوزه هوش مصنوعی که یکی از مثال‌های این قسمت موضوع دیتا است چراکه دیتا ست‌های با کیفیت نقش بسیار مهمی در تولید محصولات با کیفیت در هوش مصنوعی دارند و این موضوع بسیار مهم است و در صورتی که از این موضوع غفلت شود ما واقعا نمی‌توانیم به اهداف خودمان در حوزه هوش مصنوعی برسیم بنابراین یکی از اهداف جدی مراکز تحقیقات همراه اول در حوزه هوش مصنوعی فراهم کردن دیتا‌ست‌های کاربردی هم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و هم برای ارزیابی مدل‌های هوش مصنوعی است. 

وی در ادامه تصریح کرد: و  الان هم در نمایشگاه تلکام تهران از بخشی از این محصولات‌مان رونمایی شده یعنی بخشی از دیتا‌ست‌هایی که ما گردآوری و پردازش کردیم و می‌خواهیم در اختیار اکوسیستیم قرار دهیم برای اینکه استفاده شود، در نمایشگاه تلکام رونمایی شد.

کلانتری ادامه داد: همچنین موارد دیگری از جمله تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و دیتا سنترها که این قسمت واقعا نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدی هستند و ممکن است شرکت‌های کوچک و متوسط  از عهده سرمایه‌گذاری مورد نیاز سخت افزاری برنیایند؛ لذا همراه اول در این حوزه هم سرمایه‌گذاری جدی انجام داده و به دنبال این هستیم که این زیرساخت فراهم شده را در اختیار اکوسیستم و افراد و دانشگاهیان و شرکت‌ها و فعالین  حوزه هوش مصنوعی قرار دهیم و بتوانیم توسعه محصولات را محقق سازیم همچنین بحث‌های نرم افزاری و غیره هم در همراه اول مورد توجه قرار دارد.

وی بیان داشت: جایی که ما می‌رسیم به محصولات هوش مصنوعی مولد که آن چیزی که بیشتر الان مردم از هوش مصنوعی می‌بینند همین محصولات هوش مصنوعی مولد است و ما بعنوان همراه اول در این حیطه سرمایه‌گذاری قابل توجهی کردیم برای اینکه مد‌ل‌های بومی داشته باشیم.

نماینده همراه اول در ادامه با اشاره به اینکه در صنایع مختلف امکان استفاده از محصولات هوش مصنوعی خارجی را نداریم؛ افزود: همچنین در یک افق چند ساله وقتی جلوتر برویم  چه صنعت بانکداری که الان موضوع این نشست است و چه در صنایع دیگر با توجه به تعاملاتی که الان در همراه اول با صنایع مختلف داریم و نیازهای هوش مصنوع را داریم ارزیابی می‌کنیم؛ وقتی جلوتر برود محصولات توسعه پیدا کند و صنایع مختلف به استفاده از هوش مصنوعی مولد وابسته بشوند و وقتی وابستگی زیاد شود نمی‌توان جلو استفاده هوش مصنوعی مولد خارج کشور را  بگیریم. 

کلانتری در ادامه با تاکیدبراینکه بنابراین امروز روزی است که باید سرمایه‌گذاری درست انجام شود و مدل‌های بومی توسعه داده شود با تکنیک‌های مختلف؛ اعلام کرد: ما داریم اینکار را انجام می‌دهیم. 

وی در ادامه اعلام کرد: الان بیش از 20 پروژه در همراه اول در مرکز تحقیقات و توسعه دارد اجرا می‌شود با تکنیک‌های مختلف و پروژه‌های مختلف تعریف شده تا بتوانیم حداقل نیاز کشور را و البته قبلش حداقل نیاز صنعت تلکام به هوش مصنوعی مولد برای استفاده‌های مختلف را تولید کنیم. وی سپس موضوع این پروژ‌ه‌ها را مورد اشاره قرار داد وگفت: تولید متن و تصویر و انواع تولید محتواهایی که امروز وجود دارد و بصورت اختصاصی شده در صنایع مختلف می‌تواند استفاده کرد؛ همه مدنظر قرار گرفته است.

نماینده همراه اول اظهار کرد: لایه بعدی فعالیت‌های همراه اول در حوزه هوش مصنوعی استفاده‌هایی است که در زنجیره ارزش تلکام (Al for Telecom Value Chian)هستند و ما الان بصورت جدی درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از نگهداری پیش‌بینی‌پذیر یا پیشگیرانه هستیم که در صنعت مخابرات تجهیزات مخابراتی را با یک مدل هوش مصنوعی آموزش دیده تعمیر و نگهداری می‌کند و قبل از خراب شدن متوجه می‌شویم و الگوهای قبلی را در مدل‌مان پیاده و این باعث می‌شود به شدت هزینه‌‌های نگهداری تجهیزات کاهش پیدا کند. البته استفاده از قابلیت نگهداری پیشگیرانه در صنایع مختلف اهمیت بسیار جدی دارد و در زنجیره ارزش حوزه تلکام موارد زیادی وجود دارد که در حال تحقیق و توسعه روی آن هستیم  و وقتی به نتیجه برسد قابل ارائه به سایر صنایع هم هست.

 کلانتری گفت: و در لایه آخر هم ما سعی می‌کنیم این مواردی که داخل همراه اول و معمولا برای استفاده صنعت تلکام توسعه می‌دهیم مناسبت‌سازی کنیم و توسعه دهیم و بعنوان خدمات و راه حل‌ها در اختیار سایر صنایع قرار دهیم. 

تمرکز همراه اول در حوزه هوش مصنوعی بر چهار لایه اصلی است

دکتر حسین بولوردی معاون فنی و مهندسی شرکت ایرانسل، پرفسور مسعود شفیعی رییس انجمن ICT و استاد تمام دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دکتر مهدی روحانی مشاور معاونت مرز تحقیق و توسعه همراه اول، دکتر نسرین حق جو معاونت شرکت ملی انفورماتیک؛ دتر سیاوش خرسندی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر مشرف زاده رییس دانشگاه ملی مهارت استان اصفهان بعنوان مدعوین و ارائه دهندگان میزگرد چهار با عنوان «عصر هوش مصنوعی؛ تحولات دیجیتالی و بانکداری الکترونیکی» بودند که چهار شنبه 5 دیماه در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این میزگرد دکتر خیامباشی رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر؛ دکتر کائدی دبیر علمی و دکتر باطنی دبیر اجرایی کنفرانس و جمعی از استادان و صاحب نظران این حوزه  حضور داشتند.

لازم به ذکر است؛ پانزدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش از چهارم تا ششم دیماه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری با همکاری انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و دانشگاه اصفهان برگزار گردید و همراه اول بعنوان یکی از حامیان این کنفرانس بود.

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/Vpkdk
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: