علمی، پژوهشی و فناوری

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل:

تنوع گیاهان دارویی در استان اردبیل موجب افزایش کیفیت عسل می شود

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: گیاهان دارویی در استان اردبیل کیفیت عسل را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل : ۳۱ مرداد ماه روز ملی زنبور عسل است و استان اردبیل در چند سال اخیر توانسته است بهترین کیفیت عسل را تولید و سپس به برخی از کشورها صادر نماید.

دهقان باقری کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در ۳۱ مرداد مصادف با روز ملی عسل اظهار کرد: استان اردبیل همزمان با سراسر کشور بر اساس آخرین آمار صورت گرفته ۳ هزار و ۷۰۰ زنبوردار در استان دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان شمارش شده است.

 مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ۷ هزار و ۴۰۰ تن عسل در استان اردبیل برداشت شده است، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ تن عسل سرانه مصرف استان است و همچنین مابقی عسل ها توسط مسافران و گردشگران برای مصرف استفاده می شود و همچنین به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس، مالزی، روسیه و کشورهای متقاضی صادر می شود.

 وی تصریح کرد: کیفیت عسل استان اردبیل به دلیل اینکه در دامنه سبلان قرار گرفته است و تنوع گیاهان شهدزا و گرده زا و همچنین گیاهان دارویی بسیار خوب است و اولین عسلی است که در سازمان مالکیت فکری ثبت جهانی شده است.

باقری ادامه داد: ۱۵ درصد گونه های گیاهی در استان اردبیل شناسایی شده است که این تنوع گیاهان به کیفیت عسل استان افزوده است.

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به رشد علم و تکنولوژی در جهان گفت: در دهه اخیر با توجه به رشد علم و تکنولوژی ، خلاقیت و نوآوری و آموزش های حرفه ای به زنبورداران تلاش شد تا زنبورداری را از تک محصولی خارج کنیم و سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله زهر، گرده ، بره موم، موم را در تولید زنبورداران قرار دهیم تا بتوانند ارزآوری بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۸ مرکز اصلاح نژاد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این مراکز اصلاح نژاد نیز در استان اردبیل وجود دارد که توانستیم نسل اف ۹ را که از زنبوران عسل بومی منطقه هستند اصلاح کنیم و با هماهنگی مرکز این ملکه ها را تکثیر و برای بهره وری بیشتر در اختیار زنبورداران حرفه ای قرار دهیم.

باقری در ادامه گفت: سازمان جهادکشاورزی استان خدماتی از جمله نظارت، بازرسی و مجوزهای اسکان و استقرار، و با همکاری تشکل های زیر نظر سازمان جهادکشاورزی که یک اتحادیه، ۴ الی ۵ شرکت تعاونی فعال و انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران برای کیفیت بیشتر عسل ارائه می دهد.

مسئول زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: تلاش ما بر این است که زنبورداران را راهنمایی کنیم تا بتوانند خود و زنبورداری را بیمه کنید زنبور عسل کنند و تعدادی از زنبورداران را نیز جهت بیمه تأمین اجتماعی به اداره معرفی کردیم.

وی با اشاره به فصل سرما در استان اردبیل و سرمازدگی زنبورها افزود: در زمان فصل سرما زنبورداران حرفه ای به جنوب کشور و برخی نیز به استان های شمالی مهاجرت می کنند و نزدیک عید زمان شروع فعالیت زنبورداری به پارس آباد مهاجرت می کنند تا از سرمازدگی زنبورها محافظت نمایند و برخی نیز در طول سال در استان می مانند.

باقری در ادامه به خانواده بزرگ زنبوران عسل اشاره کرد و گفت: زنبورهای عسل خانواده بزرگی دارند که از آپیس ملی فرا بهره وری بیشتری نسبت به سایر زنبورهای عسل دارد و هر کدام چندین نژاد دارد که آپیس ملی فرا مدا نژاد ایرانی است که از نظر پارامترهایی همچون آرام بودن، مقاوم به بیماری، شهد آوری بیشتر، شهد یابی بیشتر اصلاح می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت و مسئولین می توانند از زنبورها برای بهره وری بیشتر حمایت کنند، گفت: زنبور عسل هیچ‌گونه آلودگی در محیط زیست ندارد و همچنین سلطان گرده افشانی است. ۹۰ درصد گرده افشانی به عهده زنبور عسل است و اگر در یک هکتار زمین ۵ کلنی زنبور عسل قرار گیرد ۵۰ تا ۶۰ درصد میوه ها از نظر کمی و کیفی بیشتر می شود.

https://stnews.ir/short/VbpRR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: