علمی، پژوهشی و فناوری

امام جمعه قزوین:

توسعه مشارکت مردم در کشاورزی دانش‌بنیان با جدیت دنبال شود

امام جمعه قزوین گفت: توسعه کشاورزی دانش‌بنیان با مشارکت مردم مسئله‌ای حائز اهمیت است که باید با جدیت توسط مسئولان دنبال شود.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در دیدار با رئیس، معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: جهاد فقط به معنای میدان نبرد به معنای نظامی نیست، بلکه همه عرصه‌ها اعم از جهاد فرهنگی، جهاد با نفس، مبارزه با هوا و هوس، جهاد کشاورزی و تولیدات سفره غذایی مردم را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی دانش‌بنیان با مشارکت مردم مسئله‌ای حائز اهمیت است که باید با جدیت توسط مسئولان دنبال شود، افزود: در ایام قدیم در روستاها درب هر خانه‌ای را که باز می‌کردیم صدای مرغ، خروس، گاو و گوسفند شنیده می‌شد، در گوشه و کنار همان خانه باغچه بود، در حیاط خانه محصولات مورد نیاز خود را می‌کاشتند و همیشه ماست و دوغ محلی تأمین بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه امروز این شرایط تغییر کرده و زندگی‌ها شبیه زندگی شهری شده است، گفت: این‌همه محصولات روستایی و مشارکت مردم در تولید کجا رفت؟ اگر می‌توانیم بیاییم چاره‌ای بیندیشیم، هیچ چیزی جای این‌ها را نمی‌گیرد.

آیت‌الله عابدینی افزود: همیشه همه مردم خواستار و طالب دوغ و ماست روستا بوده و هستند، اما امروز می‌بینیم که خود به خود دوغ و ماست شرکتی سر سفره روستاییان است، چه شد که کار روستاها به اینجا کشید؟

وی ادامه داد: منطقه الموت گوشه‌ای از فرصت کشاورزی، کشت و کار و منابع طبیعی ما است، پیش از این الموت گوشت تهران را تأمین می‌کرد، امروز چقدر وضعیت تغییر کرده است، این‌ها یعنی ما مشارکت مردم را حذف کرده‌ایم.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه توسعه کیفی و کمی کشاورزی و باغداری در دشت قزوین بسیار حیاتی، سرنوشت‌ساز و دغدغه ملی است، گفت: ما به این موضوع به صورت استانی نگاه نمی‌کنیم، اینکه ما می‌گوئیم ملی برای این است که اگر دشت قزوین به هر دلیلی آسیب ببیند، آثار آن در تهران و کرج هم دیده می‌شود.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: این روستایی که در دشت قزوین ساکن است، راهی تهران و کرج می‌شود، اگر دشت قزوین آباد باشد، هم می‌تواند غذای مردمان خودش را تأمین کند، هم می‌تواند سفره غذایی تهران و جاهای دیگر را تأمین کند.

وی ادامه داد: اگر آب، کشاورزی، باغ و درخت در دشت قزوین باشد، خاک دشت هم حفظ می‌شود، در غیر این صورت، خاک دشت قزوین تبدیل به ریزگرد می‌شود و استان‌های همجوار به ویژه پایتخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید برای بیابانی نشدن دشت بسیار تلاش کنیم با جدیت پای کار باشیم.

https://stnews.ir/short/NExqV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت