واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

تولید دیوارپوش‌های ضدباکتری با فناوری نانوی ایرانی

یک شرکت تولید کننده سقف کاذب و دیوارپوش پی وی سی، با همکاری یک مجموعه فعال در حوزه فناوری نانو، دیوارپوش‌های ضد باکتری و مقاوم به اشعه فرابنفش تولید کرده است.

 به گفته یک فعال فناور، پلیمرها عموما وقتی در برابر نور خورشید و رطوبت قرار می‌گیرند، دچار جوزدگی می‌شوند، رنگ آنها تغییر و عموما به زردی تمایل پیدا می‌کنند. سطح آن‌ها آب‌دوز و گروه‌های اکسیدی روی سطح آن‌ها تشکیل می‌شود. تولید محصول روکش برای نمایی بیرونی با فناوری نانوی ایرانی توانست از به وجود آمدن این مشکلات پیشگیری کند.

به گفته مدیرعامل یک شرکت تولید کننده سقف کاذب و دیوارپوش پی وی سی، این مجموعه از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1389 تولید پنل‌های پی وی سی انجام شد. یک محصول جدیدی را برای پنل‌هایی که آب‌دور استفاده می‌شد آغاز کردیم.

 در این راستا، جلسات متمادی با ستاد نانو داشتیم که چند شرکت را معرفی کردند.وی در ارتباط با واردات این محصول می‌گوید: «قبلا که این محصول را از شرکت آلمانی تهیه می‌کردیم کار ما سخت بود اما الان کل فرایند در اختیار خود ما است و با اطمینان این محصول را برای بیش از ده سال گارانتی می‌کنیم.

 لاک یو وی(UV) را در پایان کار روی محصول ارائه می‌کنیم و بعد از این که محصول تولید شد در مرحله آخر روی سطح پنل‌های پی وی سی(PVC) اعمال می‌کنیم تا بتوانیم آن مزیت را روی محصول داشته باشیم.»یک مسئول ستاد نانو در این رابطه می‌گوید: « یک محصول این شرکت دیوارپوش‌های ساختمانی است که برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. برای نمای بیرونی، این شرکت یک روکشی را از شرکت آلمانی با قیمت بسیار بالا وارد می‌کرد که این محصول آلمانی مقاوم به اشعه یو وی یا ماورای بنفش بود. از ما خواستند با فناوری نانو این معضل را حل کنیم. ما یک شرکت را به عنوان فناور انتخاب کردیم. با آن شرکت فناور این پروژه را اجرایی کردند.

ثبت اختراع این محصول صورت گرفت. ابتدا داخلی و سپس ثبت اختراع خارجی شد و توانستند صادرات محصول را شروع کنند.» به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، این مجموعه در انتهای سال 1397 با هدف تولید و ارائه دانش فنی محصولات های‌تک در حوزه رنگ و پوشش و خوردگی تأسیس شد. شروع کار با پروژه ای از سمت ستاد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور می‌گوید:«برای توسعه این محصول از نانو ذرات گرافن استفاده کردیم که می‌تواند به عنوان یک تله خوب برای فوتون عمل کند وقتی در پوشش به صورت لایه نازک روی سطح پلیمر استفاده می‌شود، می‌تواند مقاومت جوی آن پلیمر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.»

عضو هیئت مدیره شرکت فناور نیز درباره آنتی باکتریال بودن این محصول می‌گوید: « تقاضایی از شرکت مبنی بر ساخت لاک آنتی باکتریال و آنتی ویروس به دست ما رسید که ما با توجه به درخواست، این محصول را طراحی و اجرا کردیم.

در حوزه آنتی باکتریال این محصول، نمونه خارجی وجود دارد اما نمونه داخلی وجود ندارد و ما برای اولین بار توانستیم یک لاک که بر روی سطح پی وی سی به دلیل این که پوششها چسبندگی مناسبی ندارند، روانه بازار کنیم. این محصول هم چسبندگی بالایی دارد هم دوستدار محیط زیست و هم خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.»

https://stnews.ir/short/VvYae
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: