واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

تولید نشای سیب‌زمینی و ایجاد مزرعه الگو با فناوری کشت‌بافت

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید انبوه مینی تیوبر سیب‌زمینی از طریق فناوری کشت بافت گیاهی و انتقال موفق از آزمایشگاه به گلخانه شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری : شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد با عنوان «پیشگامان صنعت توژال سپید» برای نخستین‌بار در فیروزآباد، موفق به تولید انبوه مینی تیوبر سیب‌زمینی از طریق فناوری کشت‌بافت گیاهی و انتقال موفق از آزمایشگاه به گلخانه شد.

(به غده‌هایی که از کشت‌بافت سیب زمینی در شرایط آزمایشگاهی یا قلمه‌زنی تولید می‌شوند مینی تیوبر می‌گویند)

در مراسم گشایش این گلخانه تولید و تکثیر بذر گواهی شده که با حضور معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی فارس و رؤسای ادارات صمت و جهاد کشاورزی، نماینده بنیاد برکت، بنیاد علوی و دیگر مسئولان شهرستان فیروزآباد صورت گرفت با علی‌اصغر بهزادی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تولید بذر گواهی شده سیب‌زمینی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه خواهیم خواند.

علی‌اصغر بهزادی درباره این موفقیت و کارکردهای شرکت متبوعش به آنا گفت: شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد برای نخستین‌بار در کشور از طریق فناوری کشت‌بافت موفق به تولید نشای سیب‌زمینی و ایجاد مزرعه الگو شده است.

وی توضیح داد: این شرکت فناور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد در مرکز رشد این واحد دانشگاهی مستقر شده و با امکاناتی ازجمله ۴۰۰ متر آزمایشگاه، دو گلخانه شیشه‌ای و یک گلخانه با زیربنای هزار و ۵۰۰ متر مربع به‌صورت هیدروپونیک آماده تولید محصول است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره نحوه تولید محصول گفت: روند کار این شرکت فناور بدین‌صورت است که در ابتدای هر سال متناسب با نیاز استان تعدادی گیاهچه با رقم مشخص از مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه جهاد کشاورزی نامه‌ای به مرکز بیوتکنولوژی اصفهان ارسال و تعداد ۱۰۰ یا ۱۵۰ گیاهچه درون شیشه به این شرکت تحویل داده می‌شود که در آزمایشگاه با امکانات موجود، این تعداد را با توجه به ظرفیت فعلی در سال به ۱۵۰ هزار عدد گیاهچه افزایش می‌دهیم.

بهزادی افزود: این ۱۵۰ هزار عدد گیاهچه در سه مرحله زمانی وارد گلخانه سازگاری، سپس وارد گلخانه هیدروپونیک شده و در نهایت در هر مرحله ۲۰۰ هزار غده بذری مادری تولید که در سال حدود ۶۰۰ هزار عدد با امکانات موجود تولید بذر می‌کنیم.رقم و اصالت بذر‌های مادری مشخص بوده و عاری از بیماری‌های رایج سیب‌زمینی هستند.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر در کشور استفاده از بذر‌های گواهی شده به‌ویژه در استان‌های شمال غرب و اصفهان که کشت سیب‌زمینی به‌عنوان تولید محصول اول کشاورزی اختصاص دارد رایج شده و در این استان‌ها از غدد بذری گواهی شده وزارتخانه استفاده کرده که تولید محصول تضمین‌شده و رقم کامل مشخص، عاری از بیماری و از سوی دیگر مشتری‌پسند است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان میزان تولید بذر گواهی شده سیب‌زمینی مطرح کرد: اگر تولید سیب‌زمینی به‌صورت معمول در هر هکتار ۲۵ تن باشد با استفاده از این بذر‌ها تولید و برداشت در هر هکتار به ۴۰ تن می‌رسد.

بهزادی با ابراز خرسندی از قطع وابستگی ایران به واردات این دسته از بذر‌ها بیان کرد: در سال‌های گذشته ایران به‌عنوان واردکننده بذر‌های گواهی شده بوده و تلاش می‌کنیم با این روش بتوانیم به سهم خود کشور را از واردات بذر سیب‌زمینی بی‌نیاز کنیم. امیدواریم که با همکاری و حمایت‌های جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی بتوان در سه سال آینده تولید بذر در مرحله آزمایشگاهی را به ۳ یا ۴ میلیون عدد برسانیم و حلقه‌های بعدی تولید این محصول غذایی استراتژیک را در استان و شهرستان کامل شود.

https://stnews.ir/short/enPZN
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت