دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

تولید پیاز مقاوم به آفت تریپس؛ دستاورد نوین محققان مرکزی برای افزایش بهره‌وری کشاورزی و کاهش هزینه‌ها

محققان استان مرکزی با دستاوردی شگفت‌انگیز، گونه‌ای اصلاح‌شده از پیاز بومی را معرفی کردند که می‌تواند پایانی بر خسارات سنگین آفت تریپس پیاز باشد. این گونه جدید با قدرت مقاومت بالا در برابر آفات، همراه با استفاده از فناوری نوین آبیاری تیپ، نه‌تنها بهره‌وری مزارع پیاز را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد، بلکه با کاهش مصرف سموم، گامی مؤثر در جهت حفظ محیط زیست و سلامت مصرف‌کنندگان برداشته است.

خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی گزارش می دهد:

آفت تریپس پیاز یکی از مهم‌ترین آفات مزارع پیاز در کشور است که سالانه خسارات زیادی به کشاورزان وارد می‌کند و منجر به کاهش عملکرد محصول می‌شود. در طرحی که توسط محققان  مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی اجرا شده، رقم اصلاح‌شده‌ای از پیاز که بسیار مقاوم به این آفت است، توسعه یافته است. این رقم قادر است جمعیت بالای آفت را تحمل کند بدون آن‌که دچار خسارت شود و عملکرد بالایی ارائه دهد.

در این طرح، از روش نوین آبیاری تیپ استفاده شده که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به کنترل علف‌های هرز کمک کرده و مواد غذایی مورد نیاز گیاه به‌طور بهینه منتقل می‌شود.

در حال حاضر ۹۲ طرح تحقیقاتی در این مرکز در دست اجرا است که بسیاری از آن‌ها به تولید بذرهای مقاوم و ارائه راهکارهای علمی برای کاهش هزینه‌های کشاورزان و افزایش تولیدات کشاورزی منجر خواهد شد. 

نتایج این تحقیقات به تولید پیاز با عملکرد بالا، کاهش مصرف سموم کشاورزی و افزایش سلامت مصرف‌کننده منجر خواهد شد. این پیاز بومی اصلاح‌شده که به‌طور ویژه برای شرایط اقلیمی منطقه طراحی شده است، با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود شیوه‌های کشت در استان مرکزی توسعه یافته و گامی مهم در جهت پایداری کشاورزی منطقه محسوب می‌شود.

میرزاخانی محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت : این دستاورد مهم نه‌تنها به کشاورزان محلی کمک خواهد کرد تا محصولاتی با کیفیت بالاتر و مقاوم‌تر به تولید برسانند، بلکه نقش موثری در افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های تولید در این حوزه ایفا می‌کند. این موفقیت، نتیجه تحقیقات گسترده و تلاش‌های پیوسته تیم محققان در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی بوده است .

میرزاخانی افزود: استان مرکزی دارای حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پیاز است، اما یکی از مشکلات اصلی پیازکاران این منطقه، نبود ارقام بومی سازگار با شرایط آب و هوایی است. به همین دلیل، بیشتر کشاورزان مجبور به استفاده از ارقام وارداتی هستند که این امر باعث کم‌توجهی به توسعه و بهبود ارقام بومی منطقه شده است.

وی ادامه داد :بر همین اساس، با اجرای طرح به‌نژادی پیاز قرمز و سفید که نیازمند زمان است و به مدت ۶ تا ۷ سال برای اجرای اصلاحات و با احتساب طرح‌های جانبی آن در مجموع ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برده است، موفق به دستیابی به رقمی اصلاح‌شده و سازگار با شرایط آب و هوایی استان شدیم.

محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تصریح کرد: رقم اصلاح‌شده جدید پیاز به دلیل ویژگی‌هایی مانند عملکرد بالا، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، بازارپسندی، خاصیت انبارمانی بیشتر و نیاز به مصرف کمتر سموم کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. این اصلاحات به بهبود کیفیت محصول و کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند، در نتیجه به طور کلی بهره‌وری و پایداری در بخش کشاورزی را افزایش می‌دهد.
میرزاخانی بیان کرد: رقم جدید اصلاح‌شده پیاز دارای مزایایی از جمله کاهش ضایعات، تک‌قلو بودن، زودرس بودن، گردن باریک، افزایش کیفیت محصول و کاهش وابستگی به واردات است. این ویژگی‌ها به بهبود بهره‌وری در کشاورزی و پایداری تولید محصولات بومی کمک می‌کند و موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بازارپسندی می‌شود .

https://stnews.ir/short/4Q56a
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: