علمی، پژوهشی و فناوری

جهش ۱۲۷ درصدی در فرصت‌های شغلی علوم داده و هوش مصنوعی

گزارش جدید نشان می‌دهد که گروه‌های شغلی مرتبط با علوم داده و هوش مصنوعی در ایران به‌طور قابل توجهی رشد کرده‌اند. در سال گذشته، تعداد آگهی‌های شغلی در این حوزه ۱۲۷ درصد افزایش یافته که بیانگر گسترش فناوری و فعالیت‌های مرتبط با بازار کار کشور است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  گزارش وضعیت فصلی بازار کار تابستان 1403 توسط شرکت دانش‌بنیان جاب‌ویژن منتشر شده که به بررسی وضعیت بازار کار کشور در فصل تابستان سال جاری می‌پردازد.

بازار کار ایران در تابستان 1403 با رکود روبرو بوده است. براساس این گزارش، تعداد فرصت‌های شغلی این فصل نسبت به تابستان سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بازار کار در بهار امسال وضعیت باثبات‌تری را تجربه کرده بود. طبق گزارش جاب ویژن تعداد فرصت‌های شغلی در بهار نسبت به سال قبل رشد جزئی 1 درصدی داشت اما با آغاز تابستان، روند نزولی دوباره شدت گرفت.

یکی دیگر از نکات مهم این گزارش، افزایش 38 درصدی رقابت بین کارجویان است؛ به گونه‌ای که برای هر فرصت شغلی، تعداد کارجویانی که درخواست ارسال کرده‌اند 38 درصد بیشتر از تابستان سال گذشته بوده است. این افزایش رقابت، نشان‌دهنده آن است که تعداد نیروی کار جویای شغل نه تنها کاهش نیافته، بلکه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

دلایل این افزایش رقابت را می‌توان در دو عامل اصلی جستجو کرد: نخست افزایش تعداد افراد بیکار که به فرصت‌های شغلی درخواست می‌دهند و دوم افزایش تعداد افرادی که از شرایط شغلی فعلی خود ناراضی‌اند و به دنبال شغل‌هایی با شرایط بهتر هستند.

از سوی دیگر گزارش جاب ویژن نشان می‌دهد که میانگین حقوق‌ها در تابستان 1403 نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است با توجه به نرخ تورم 34 درصدی که در پایان شهریور 1403 اعلام شد این افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده و میتواند به نارضایتی کارکنان از شرایط کاری فعلی منجر شود.

یکی از نکات برجسته این گزارش، بررسی وضعیت گروه‌های شغلی مختلف است که تفاوت‌های چشمگیری در رشد یا کاهش فرصت‌های شغلی نشان می‌دهد. برای مثال گروه‌های شغلی مرتبط با علوم داده و هوش مصنوعی برخلاف روند کلی بازار رشد قابل توجهی داشته‌اند و تعداد آگهی‌های شغلی این حوزه نسبت به سال گذشته 127 درصد افزایش یافته است. این رشد چشمگیر بیانگر گسترش تکنولوژی و فعالیت‌های مرتبط با داده‌ها و فناوری‌های پیشرفته در بازار کار ایران است.

در مقابل بخش لجستیک حمل و نقل و انبارداری بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را تجربه کرده است. تعداد فرصت‌های شغلی این حوزه در تابستان 1403 نسبت به تابستان سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در گزارش فصل بهار 1403 نیز شاهد کاهش 30 درصدی در این بخش نسبت به سال گذشته بودیم این کاهش مداوم در دو فصل متوالی ممکن است نشانه‌ای از رکودی گسترده‌تر در اقتصاد کشور باشد که به کاهش نیاز به نیروی کار در این بخش حیاتی از زنجیره تأمین و توزیع کالا منجر شده است. ادامه این روند می‌تواند پیامدهای جدی برای بازار کار و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

در گزارش جاب ویژن وضعیت استان‌ها از نظر رشد یا کاهش فرصت‌های شغلی نیز بررسی شده است. در این میان استان قم برخلاف روند کلی بازار با رشد 8 درصدی در تعداد آگهی‌های شغلی نسبت به سال گذشته به یکی از پیشگامان اشتغالزایی در تابستان 1403 تبدیل شده است.

در مقابل استان‌های البرز و تهران بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را در مقایسه با فصل بهار امسال تجربه کرده‌اند تهران به عنوان پایتخت و یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی کشور همچنان بیشترین تعداد آگهی‌های شغلی را دارد اما رشد فرصت‌های شغلی در این استان کمتر از میانگین کشوری بوده و نسبت به فصل بهار استان تهران پس از البرز با 13 درصد کاهش در فرصت‌های شغلی در صدر فهرست کاهش‌ها قرار دارد این کاهش نیز بر افزایش رقابت برای فرصتهای شغلی تأثیر چشمگیری گذاشته است.

گزارش وضعیت فصلی بازار کار تابستان 1403

گزارش وضعیت فصلی بازار کار تابستان 1403 با تحلیل 5 میلیون موقعیت شغلی و 50 میلیون درخواست کاری تهیه شده است و با بررسی سه مولفه اصلی بازار کار در فصل تابستان، شامل تعداد فرصت‌های شغلی میانگین حقوق آگهی شده برای فرصت‌های شغلی و شدت رقابت کارجویان برای هر موقعیت شغلی به بررسی تغییرات بازار کار در این فصل می پردازد. در این گزارش وضعیت بازار کار گروه‌هایشغلی و استان‌های مختلف تشریح شده است.

مهم‌ترین یافته‌های گزارش به شرح ذیل است:

تعداد فرصت‌های شغلی در فصل تابستان 1403 در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش 8 درصدی و نسبت به فصل گذشته 11 درصد کاهش یافته است.
میانگین حقوق‌ها در فصل تابستان 1403 نسبت به تابستان سال گذشته رشد 33 درصدی و نسبت به فصل گذشته 6 درصد رشد کرده است.
شدت رقابت کارجویان در فصل تابستان 1403 نسبت به تابستان سال گذشته رشد 38 درصدی و نسبت به فصل گذشته رشد 1 درصدی داشته است.
سایر یافته های گزارش

گروه‌های شغلی با بیشترین رشد فصلی موقعیت‌های شغلی:

علوم داده و هوش مصنوعی
خدمات و پشتیبانی مشتریان
مدیر محصول و مالک محصول
گروه‌های شغلی با بیشترین کاهش فصلی موقعیت‌های شغلی

لجستیک، حمل و نقل و انبارداری
مالی و حسابداری
طراحی گرافیک و انیمیشن
گروه های شغلی با بیشترین رشد فصلی حقوق

علوم داده و هوش مصنوعی
کارگر
مالی و حسابداری
گروه های شغلی با کمترین رشد فصلی حقوق

ترجمه تولید محتوا و نویسندگی
مدیریت داخلی
لجستیک حمل و نقل و انبارداری
گروه های شغلی با بیشترین رشد فصلی رقابت کارجویان

علوم داده و هوش مصنوعی
ترجمه تولید محتوا و نویسندگی
بازرگانی و تجارت
گروه های شغلی با بیشترین کاهش فصلی رقابت کارجویان

مدیر محصول و مالک محصول
لجستیک، حمل و نقل و انبارداری
طراحی گرافیک و انیمیشن
استانهای با کمترین افت فصلی فرصت های شغلی

قم
فارس
استان‌های با بیشترین کاهش فصلی فرصت‌های شغلی

البرز
تهران
استانهای با بیشترین رشد فصلی حقوق

تهران
اصفهان
استانهای با کمترین رشد فصلی حقوق

آذربایجان شرقی
فارس
استانهای با بیشترین رشد فصلی رقابت کارجویان

خراسان رضوی
فارس
استانهای با بیشترین کاهش فصلی رقابت کارجویان

البرز
آذربایجان شرقی

https://stnews.ir/short/Vm5kB
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: