علمی، پژوهشی و فناوری

دانشمندان وجود مولکول آب را در نمونه‌های سنگ ماه تایید کردند

دانشمندان پس از بررسی نمونه‌های سنگ ماه موفق به کشف نخستین مولکول آب در این نمونه‌ها شدند. نمونه‌های سنگ ماه پیش از این توسط فضاپیمای چینی به زمین آورده شده بود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : پیش از این محققان توانسته بودند مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن را به عنوان عناصر سازنده آب در مواد معدنی قمر زمین پیدا کنند. اما این نخستین بار است که مولکول آب به شکل مستقیم در این نمونه‌ها کشف شده است. پیش از این تصور می‌شد قمر زمین خشک بوده و امکان وجود آب در آن نیست. اما در سال‌های اخیر نشانه‌های غیر مستقیم مبنی بر وجود آب در ماه یافت شد و دانشمندان احتمال داده بودند مقدار کمی آب زیر سطح ما وجود دارد.

برخی دانشمندان در سال ۲۰۰۸ ادعا کرده بودند موفق به کشف آب در دانه‌های کریستالی آتشفشانی در نمونه‌های سنگ قمری مربوط به ماموریت‌های آپولو شده‌اند. با این حال آنچه که آنها در مطالعه و مطالعات پس از آن کشف کرده بودند مولکول هیدروکسیل اکسیژن و هیدروژن متصل به آن بوده که به جای مولکول آب شناسایی شده بود. همچنین داده‌های مربوط به ماهواره‌های اطراف ماه نشانه‌های وجود یخ آب در سطح قمر زمین را شناسایی کرده بودند.

اکنون محققان آکادمی علوم چین در پکن با تجزیه و تحلیل ۱۰۰۰ میکرومتر خاک قمر زمین موفق شدند از طریق پراش اشعه ایکس یک ماده معدنی ماه را تجزیه و تحلیل کرده و اعلام کردند ‌ ۴ درصد این ماده معدنی را آب تشکیل می‌دهد. دیگر عناصر کشف شده در این ماده شامل آمونیاک، منیزیم، کلر و عناصر دیگر بوده است.

این دانشمندان در مورد کشف اخیر می‌گویند: شکل جدیدی از آب ذخیره شده در ماه کشف شد. ساختار این ماده شیمیایی به شکل قابل توجهی شبیه به کانی به نام نوگربل نوویت است که بیش از این در نزدیک یک آتشفشان در روسیه و در سال ۲۰۱۹ کشف شده بود. نحوه تشکیل این ماده به گازهای داغ آتشفشانی در نزدیکی سنگ‌های بازالت بستگی داشته و ممکن است فرایند مشابهی برای این ماده معدنی در ماه نیز ایجاد شده باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که گازهای حاوی آمونیاک یا کلر در آتشفشان‌های اولیه قمری وجود داشته و باعث تشکیل این ماده معدنی شده باشد.

با وجود مقدار ناچیز این ماده معدنی در خاک ماه استخراج آب از آن نسبت به دیگر منابع بالقوه آب در قمر زمین آسان‌تر بوده است. در صورتی که بتوان ماده معدنی را در مقدار قابل توجهی در نزدیکی آتشفشان قدیمی قمری پیدا کرد می‌توان از آن به عنوان یک منبع آب برای فضانوردان آینده مورد استفاده قرار داد.

https://stnews.ir/short/VJ5M7
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: