مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
مراسم افتتاحیه «دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی» و «اولین دوره جایزه مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی (OPEM Award) 19 دی ماه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : مراسم افتتاحیه «دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی» و «اولین دوره جایزه مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی (OPEM Award) 19 دی ماه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
در این مراسم دکتر محمد مهدی سپهری رییس کنفرانس در سخنانی با موضوع ' فرهنگ فرایند گرا، بنیانی برای ایران شکوفاتر' اظهار داشت: فرایند هایی که در نظام خلقت وجود دارد و فرایندهایی که انسان ها به وجود می آورند، دو گروه فرایند را تشکیل می دهند . اگر به نظام خلقت توجه کنیم، فرایندهای زیبایی می بینیم که در محیط زیست و طبیعت دیده می شود. فرایندهایی که انسان ها به وجود می آورند نیز در صنایع بزرگ و کوچک و اداره اقتصاد خانواده تاثیر خواهد داشت.
وی افزود: در هر فرایندی بحث زمان، اساسی ترین نقش را دارد و باید به این منبع مهم واساسی توجه جدی داشته باشیم.
دکتر سپهری با اشاره به جنبه های فرهنگی اصلی یک جامعه فرایندگرا خاطر نشان ساخت: در یک جامعه فرایندگرا ، جنبه های فرهنگی نقش محوری در شکل دادن به رفتارها، ارزش ها و تعاملات بین افراد و جامعه ایفا می کند.
این جنبه ها به جای صرفا بروندادهای آن فرایندها، بر پویایی تمامی فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارند.
رییس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها تصریح کرد: اگر فرایند را در جامعه ای رعایت کنیم ، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرایند یعنی فرهنگ راستین ارزش آفرینی، یگانگی و نوآوری دائمی تصریح کرد: اگر بتوانیم جامعه فرایندگرا داشته باشیم ، جامعه ای رو به تعالی و رشد هستیم و می توانیم بهترین های نظام خلقت و ارزش های خدادادی را غنیمت بدانیم و به بهترین نحو استفاده کنیم.
در ادامه دکتر بختیار استادی دبیر علمی کنفرانس در سخنانی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در برگزاری این کنفرانس ارائه کرد.
وی افزود: در این کنفرانس ، بهبود مستمر فرایندها ، تحول دیجیتال و هم افزایی در سازمان ها و نهادها، تعامل میان صنعت و دانشگاه، چگونگی پاسخ دهی به چالش ها و شناسایی دانش مرتبط با آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ' جاری سازی مدل های مهندسی و مدیریت فرایتندهای سازمانی بر بستر تحول دیجیتال : چالش ها، فناوری ها و راهکارها ' را به عنوان شعار دومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرآیندهای سازمانی عنوان کرد.
دکتر استادی با اشاره به تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه کنفرانس یادآور شد: 62 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از یان تعداد، 38 مقاله پذیرفته شد که 18 مقاله به صورت شفاهی و 20 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
دبیر علمی کنفرانس در ادامه در خصوص محورهای سخنرانی های کلیدی، محورهای تخصصی کنفرانس و چاپ مقالات برتر کنفرانس در نشریات منتخب مطالبی را عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: 6 نشست با توجه به شعار امسال کنفرانس در خصوص ارتقای بهره وری و کاهش هزینه، راه حل فرایند سازمانی ، نوآوری فرایندهای سازمانی، سرمایه انسانی و نقش استانداردها و مقررات و ساختار برگزار می شود.
وی از رونمایی مدل مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی و تندیس نشان فرایندگرایی در این کنفرانس خبر داد و گفت: در این کنفرانس ما به عنوان دانشگاه و جامعه علمی، مدلی را معرفی می کنیم تا سازمان ها بتوانند از آن استفاده کنند و خود را مورد ارزیابی قرار دهند و به عنوان بازوی علمی و اجرایی در سازمان ها مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه مراسم مهندس حمید فتاحی قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تحول دیجیتال و نقش آن در بهبود فرایندهای سازمان از نظریه تا عمل سخنرانی کرد.
وی اظهار داشت: انقلاب صنعتی در حوزه فرایندها بیشترین تاثیر را داشت و تغییراتی که انقلاب های صنعتی به وجود آوردند بسیار حائز اهمیت بوده است.
وی افزود: امروز در انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال ، رگه هایی از انقلاب صنعتی پنجم نیز خودنمایی می کند. در گذشته سال های زیادی وقت داشتیم که خودمان را با فناوری های جدید همگام کنیم اما امروزه این فرصت بسیار کوتاه است و اگر با فناوری های نوین اطلاعاتی دنیا همگام نشویم به صورت تصاعدی عقب می افتیم .
مهندس فتاحی در ادامه بر اهمیت همگام شدن و شناخت پدیده های جدید در حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد.
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان داشت: عقب افتادگی در حوزه زیرساخت دانش، ما را به یک بهره بردار صرف تبدیل می کند . با ورود هوش مصنوعی همه چیز به سرعت تغییر خواهد کرد و هوش مصنوعی بی شک راه حل برون رفت از بسیاری از مشکلات است . در کنار هوش مصنوعی ، موضوع فرایند وجود دارد که حذف شدنی نیست و با دگرگونی و تحول روبرو خواهد شد . ما باید از ابزار هوش مصنوعی و تحول دیجیتال برای چابک سازی فرایندها استفاده کنیم و فرایندها هم باید به گونه ای طراحی شوند که امکان استفاده بهینه از فناوری های نوین را در اختیار ما قرار دهند.
وی تصریح کرد: حکمرانی خوب و تعاملی منجر به استفاده از تمامی ظرفیت های فناوری خواهد شد و زیر ساخت درست و حکمرانی خوب، منجر به ورود بخش خصوصی در این زمینه و تولید محصول مناسب خواهد شد .
وی با تاکید بر نگاه عمیق تر و هوشمندانه تر در استفاده از فناوری های جدید خاطر نشان کرد: هر چه قدر از ابزار فناورانه در باز طراحی فرایندها و به روز رسانی و چابک سازی فرایندها استفاده کنیم به همان میزان، خروجی های مناسبی را دریافت خواهیم کرد .
در بخش دیگری از این مراسم دکتر علی کرمپور معاون راهبردی عمومی-اجتماعی سازمان ملی بهره وری ایران به ایراد سخنرانی با موضوع 'مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی و بهره وری سازمانی' پرداخت. وی با بیان اینکه 'مدیریت فرایندهای سازمانی' و 'بهره وری 'دو مقوله مرتبط به هم هستند در خصوص مفهوم بهره وری گفت: بهره وری برایند اثربخشی و کارایی است. اثربخشی یا همان کار درست و کارایی یا همان درست کارکردن، منجر به بهره وری می شود اما تحقق بهره وری در عمل کار ساده ای نیست.
وی با اشاره به اینکه پایدارترین رشد، رشد مبتنی بر بهره وری است، افزود: در مقوله رشد سازمان ما با مؤلفه هایی مانند رشد نیروی انسانی، رشد سرمایه یا رشد تکنولوژی مواجه هستیم اما لزوما رشد این مؤلفه ها منجر به رشد سازمان نخواهد شد. رشد بهره وری یا همان رشد از محل استفاده درست از منابع موجود، پایدارترین رشد است.
دکتر کرمپور اضافه کرد: رشد اقتصادی نیز از محل بهره وری به خصوص در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد. مطابق نظر قانون گذار در برنامه هفتم توسعه باید یک سوم رشد اقتصادی کشور از محل بهره وری حاصل شود.
معاون سازمان ملی بهره وری ایران در خصوص وضعیت بهره وری در کشور اذعان داشت: بررسی 10 ساله اقتصاد کلان و همچنین اقتصاد بدون نفت نشان می دهد که ما، هم در بهره وری و هم در رشد اقتصادی درجا زده ایم. بهره وری نیروی کار در بخش های مختلف اقتصادی ناچیز است. در استفاده از انرژی نیز وضعیت خوب نیست. ما در نسبت استفاده از انرژی به خلق ارزش افزوده، در رتبه آخر هستیم. بهره وری در سرمایه نیز در درازمدت منفی بوده است.
وی در تشریح اهیمت فرایندگرایی خاطر نشان کرد: 80 درصد عدم تحقق ها ناشی از اجرای غلط کار است و اینجاست که اهمیت فرایند دیده می شود. مدیریت فرایندها در سازمان های دولتی و بنگاه های خرد برای بالارفتن بهره وری بسیار ضروری است. سنجش و ارتقاء بهره وری را باید از اصلاح و مدیریت فرایندها شروع کنیم. فرایندگرایی دید و نگاه شفافی از سازمان به ما می دهد و مهم ترین نتیجه فرایندگرایی حرکت به سمت افزایش کارایی، اثربخشی و رشد عملکرد است.
دکتر کرمپور ادامه داد: در دو سال اخیر روند توجه به بهبود و مدیریت فرایند در سازمان ها رشد کرده است. 29 درصد سازمان ها محرک های صرفه جویی در هزینه ها، افزایش کارایی و سرمایه گذاری روی مدیریت فرایندهای خود را افزایش داده اند. اما در حوزه مدیریت فرایند ها نیز با چالش هایی مانند عدم وجود منابع کافی، توانایی کم نیروی انسانی، بی انگیزه بودن کارکنان و مدیران، تمرکز مدیران بر حوزه های دیگر و... روبه رو هستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که 'چه باید کرد؟' گفت: آگاهی بخشی عمومی، ایجاد عزم ملی برای ارتقاء بهره وری و مدیریت کسب و کار، آگاه سازی مدیران ارشد سازمان ها، اصلاح سازوکارهای همسو با تحول دیجیتال، استفاده از فناوری های نوظهور و هوش مصنوعی و در بخش دولتی به روز رسانی زیرساخت ها از جمله فعالیت هایی است که باید در این راستا انجام داد. در حال حاضر هم فرصت برای جبران عقب ماندگی وجود دارد و هم این تهدید که وضعیت قابل جبران نخواهد بود اگر بیش از این عقب بمانیم و اقدامی نکنیم.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53