دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

دو طرح درس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در "طرح تدوین سرفصل‌های هوش مصنوعی" برگزیده شد

طرح تدوین سرفصل‌های درس‌ «هوش مصنوعی پیشران فیزیک بنیادی» و درس «هوش مصنوعی در علم مواد»، در جمع ۵۰ برگزیده فراخوان ملی «تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی» قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان :  به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر حامد بخشیان، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک درباره این فراخوان اظهار داشت: ایده اصلی برای سرفصل‌های یک درس سه واحدی با عنوان هوش مصنوعی پیشران فیزیک بنیادی در رشته فیزیک و گرایش ذرات بنیادی باهدف ارتقای دانش و مهارت دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است.

وی افزود: تحولات سریعی در زمینه هوش مصنوعی در دنیا اتفاق افتاده است که فرصت خوبی برای ایده‌پردازی جامعه دانشگاهیان برای استفاده از ظرفیت‌ها و قدم برداشتن در این عرصه است. 

عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک بیان کرد: استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز داده‌ها در آزمایشگاه بین‌المللی سرن، نگاه محققین را به داده‌های فیزیکی با دقت بالا تغییر داده است. 

بخشیان مطرح کرد: این درس با همکاری دکتر عبیده جعفری، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک و محمدمهدی حاجی مقصود، دانشجوی دکتری دانشکده فیزیک تدوین و تنظیم شده است. 

سیدجواد هاشمی‌فر، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک و برگزیده طرح درس هوش مصنوعی در علم مواد نیز با بیان اینکه تنها دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه فیزیک در این فراخوان برگزیده داشتند، گفت: تدریس کاربردهای هوش مصنوعی در رشته فیزیک ضرورت دارد؛ زیرا کمک می‌کند که بر پیچیدگی‌های مسائل فیزیکی غلبه کنیم. 

وی ادامه داد: در بین رشته‌های تخصصی و دانشگاهی دنیا توسعه هوش مصنوعی موردتوجه قرار گرفته است. در گرایش ماده چگال رشته فیزیک به علت روش‌های پیچیده و پر هزینه شبیه‌سازی از هوش مصنوعی به‌عنوان روش جایگزین ارزان و دقیق حل چالش‌ها استفاده می‌شود.

هاشمی فر اظهار داشت: برای مشاهده بهتر مسائل فیزیک می‌توان با تشکیل گروه پژوهشی در زمینه هوش مصنوعی، آموزش این درس را توسعه داد. 

وی افزود: در تدوین این طرح، حسن گشتمرد و سعید عابدی و سمیرا بنی نجاریان از دانشجویان دکتری دانشکده فیزیک نیز شرکت داشته‌اند.

گفتنی است؛ این برنامه به همت ستاد توسعه فناوری‌های خوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری و اقتصاددانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در تعامل با بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان جهت توسعه آموزش‌های کاربردی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی برگزار شده است.

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/4a5Zd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: