مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
رئیس دانشگاه تهران در کنفرانس بینالمللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظامهای دانشگاهی با انتقاد از روند رشد کمی در آموزش عالی کشور، آن را عامل افت کیفیت دانست و تأکید کرد: افتخار دانشگاهها در افزایش آمار دانشجویان یا تأسیس پردیسهای متعدد نیست، بلکه باید به بهبود کیفیت آموزشی و اثرگذاری اجتماعی اندیشید.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در کنفرانس بینالمللی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی که روز سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد، دکتر سید حسین حسینی، رئیس دانشگاه تهران، با انتقاد از روند فعلی آموزش عالی در کشور گفت: لازم است نگاهی نقادانه و آسیبشناسانه به وضعیت موجود داشته باشیم. به گفته او، آموزش عالی با بحران "توسعه کمی بیرویه" روبهرو است که بر کیفیت تأثیر منفی گذاشته و حتی دانشگاههای بزرگ هم درگیر این رقابت شدهاند.
وی افزود: افتخار دانشگاه تهران این نیست که ۱۰۰ هزار دانشجو داشته باشد یا هر سال یک پردیس خودگردان راهاندازی کند؛ افتخار واقعی در ارتقای کیفیت آموزشی است.
حسینی تأکید کرد: توسعه ساختاری به تنهایی کافی نیست. لازم است ساختار دانشگاهها با نیازها متناسب شود. این همایشها باید به نقد جدی آموزش عالی بپردازند و بپرسند رؤسای دانشگاهها در طول مدیریتشان چه اقداماتی انجام دادهاند؟ آیا دانشگاهها توانستهاند تأثیر اجتماعی مؤثری در کشور داشته باشند؟
او با اشاره به اینکه دستاوردهای حوزه آموزش، فرهنگ و پژوهش ارزشمندند، گفت: اما نباید از کاستیها غافل شد. نگاه صرفاً کمی به توسعه میتواند آسیبزا باشد. تاسیس رشتههای جدید بدون رویکرد ملی یا منطقهای و صرفاً برای منافع شخصی، معضلآفرین است. همچنین جذب اعضای هیئت علمی با چالشهایی همراه است.
در پایان، رئیس دانشگاه تهران به نقش مهم انجمنهای علمی در سنجش کیفیت آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ارزیابی کیفیت، نیازمند پژوهشهای گسترده و همکاری علمی است.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53