مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
کمبود مهارتهای مدیریتی، موانع قانونی و اداری و عدم ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه از جمله چالشهای اصلی در مسیر تجاریسازی نوآوریها هستند. مرکز مطالعات راهبردی صنعت (شهید رضایی نژاد) خراسان شمالی با ایجاد شبکههای حمایتی، شناسایی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهای جامع، نقش مؤثری در رفع این موانع و توسعه شرکتهای دانشبنیان ایفا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :
حسن محمدی پیروز، مدیر مرکز مطالعات راهبردی صنعت (شهید رضایی نژاد) و مسئول بنیاد نخبگان دانشگاه کوثر خراسان شمالی در رابطه با تسهیلگری و حمایت از تجاریسازی، در گفتگویی با خبرگزاری علم و فناوری در مورد شرکت های استارآپی و دانش بنیان چنین گفت: بسیاری از مشکلات در راه تجاریسازی به کمبود مهارتهای مدیریتی و کارآفرینی برمیگردد. بنابراین، برای رفع این چالشها، اقداماتی همچون برگزاری دورههای آموزشی در زمینههای کسبوکار، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، و مالی برای کارآفرینان و مدیران، و همچنین ایجاد شبکههای منتورینگ که کارآفرینان را به کارشناسان و متخصصان صنعت وصل کند، بسیار مفید خواهد بود.
محمدی پیروز ادامه داد: موانع قانونی و اداری میتواند بهطور جدی فرآیند تجاریسازی را مختل کند. در این راستا، تسریع فرآیند ثبت اختراعات، پتنتها و دیگر حقوق مالکیت معنوی برای حمایت از نوآوریها و نیز کاهش پیچیدگیهای قانونی در تأسیس شرکتها، سادهسازی فرآیند ثبت شرکتها و اخذ مجوزهای لازم میتواند به کارآفرینان کمک کند تا سریعتر فعالیت تجاری خود را شروع کنند.
محمدی پیروز گفت: ایجاد ارتباطات بین استارتاپها، دانشگاهها، صنایع و دولت سبب می شود مشکلات واقعی صنایع شناسایی شده و تحقیقات علمی به نیازهای بازار و صنایع نزدیکتر میشود. توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در جامعه که از کارآفرینان حمایت کرده و به آنها انگیزه برای ریسکپذیری و نوآوری بدهد ضروری است.
او برنامه ها و اقدامات برای تسهیل روند تجاری سازی یافته های علمی را اینگونه بیان کرد: در مرکز مطالعات راهبردی صنعت (شهید رضایی نژاد) از طریق شبکه شکل گرفته در شهرستان های استان (شبکه شهرستانی)، وضعیت موجود در بخش های مختلف صنعت استان مورد شناسایی، بررسی و تحقیق قرارگرفته و این ارزیابی ها به طور مستمر در حال بروز رسانی است.
مسئول بنیاد نخبگان دانشگاه کوثر استان تصریح کرد: وجود این ساختار در استان و متمرکز کردن منابع و حمایت ها در موضوع های با اولویت بالا و همچنین ارتباط دادن نیروی انسانی متعهد و توانمند استان با این طرح ها، در کنار توانمند سازی تیم های کاری توسط ظرفیت های موجود در جوار این مرکز، همگی سبب تسهیل در روند تجاریسازی یافتههای علمی در این مرکز خواهند شد.
او مهمترین چالشهایی که محققان و شرکتهای نوپا در فرآیند تجاریسازی با آن مواجه میشوند را اینگونه تشریح کرد: از مهم ترین چالش ها را می توان عدم شناخت دقیق و صحیح از وضعیت فعلی، آینده و روند تغییرات در بازار مورد هدف، عدم شناخت دقیق از ظرفیت های موجود در کشور برای رفع نیاز مورد هدف، عدم آشنایی دقیق با قوانین و روندهای مورد نیاز و همچنین منابع حمایتی موجود برای تجاری سازی محصول مورد نظر، عدم توانایی برنامه ریزی بلند مدت برای نیروها، سازمان دهی نیروها و حفظ تداوم همکاری بین اعضای کلیدی تیم و عدم وجود توانمندی مورد نیاز برای مدیریت منابع مالی محدود و جذب سرمایه برای توسعه محصول نام برد.
محمدی پیروز همچنین از نقش مرکز مطالعات راهبردی صنعت و تاثیر آن در پیوند میان دانشگاه و صنعت گفت: این مرکز با دعوت از نخبگان دانشگاهی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان، در جلسات متعدد و با حضور مدیران و تصمیم سازان حوزه صنعت، امکان طرح مسئله و هم اندیشی در رابطه با دغدغه مشترک فعالین حوزه صنعت و دانشگاهیان را فراهم نموده است.
او ادامه داد: همچنین بر اساس نگاه مشترک و در راستای ارتباط بیشتر دانشگاهیان و صنعت گران رویدادهای استانی مختلفی نیز طراحی و برگزار شده است.
مدیر مرکز مطالعات صنعت بیان کرد: هم اکنون چند تن از اعضای هیئت علمی از دانشگاه های مختلف استان در ذیل مرکز و بر اساس نیاز صنعت شرکت های دانش بنیانی را تاسیس و با حذب دانشجویان مستعد و توانمند مشغول فعالیت هستند.
حمایت از راهاندازی شرکتهای نوآور
مرکز مطالعات راهبردی صنعت (شهید رضائی نژاد) خراسان شمالی حمایتهایی از کارآفرینان و دانشجویانی که قصد راهاندازی شرکتهای نوآور را دارند، حمایتهایی انجام می دهد که در ادامه محمدی پیروز مدیر مرکز حمایت ها را اینگونه اعلام نموده است: در حال حاضر این مرکز برای همه علاقه مندان کارآفرینی و فعالیت های دانش بنیان، امکان ارائه لیست نیازهای فناورانه استان و کشور، دوره های توانمند سازی کارگروهی و تیم سازی، مشاوره ثبت شرکت و دریافت مجوزهای کسب کار، مشاوره و ارائه سبد های حمایت مالی و ... را دارد.
او در ادامه نمونههای موفقی از شرکتهایی که با حمایت این مرکز تأسیس و به مرحله تجاریسازی رسیدهاند، ارائه داد: با توجه به سابقه سه ساله تاسیس این مرکز، در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان توسط این مرکز ایجاد و راه اندازی شده است، که در میان آنها شرکت "تجاری سازی نویافته های دانش افزار" با 20 محصول تجاری در حوزه حفاظت وسایل برقی در برابر تنش های ولتاژی، و شرکت "تکین پیشران پیروز " با چند محصول خاص و یک محصول دانش بنیان با عنوان "مکانیزم تنظیم سرعت الکترومکانیکی" پیشرو هستند.
توسعه و آیندهنگری
طبق گفته مدیر مرکز، برنامههای آینده برای گسترش حمایت از تجاریسازی و توسعه شرکتهای دانشبنیان اینچنین بیان شده است: این مرکز در تلاش است تا از طریق ارتباط با دیگر بخش های دولتی و خصوصی در این استان و سایر استان ها و همچنین با ایجاد و توسعه شبکه ملی مراکز صنعت در کل کشور، طرح های اولویت دار و موضوعات مورد نیاز را شناسایی کند، تا با هم افزایی ملی، روند تجاری سازی طرح های علمی اولویت دار در سطح استان و کشور را بهینه نماید.
محمدی پیروزگفت: سیاستهایی برای افزایش اثربخشی یافتههای علمی در صنعت بوده، افزایش اثربخشی یافتههای علمی در صنعت نیازمند ترکیبی از استراتژیها و اقدامهای چندجانبه است.
او در ادامه این سیاست ها را نام برد: تقویت همکاریهای دانشگاهی و صنعتی که هدف آن، ایجاد شرکتهای دانش بنیان مشترک بین دانشگاهها و صنایع مختلف به منظور هم افزایی در توسعه دانش و فناوری، ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک برای شناسایی چالشهای صنعتی و پیشنهاد راهحلهای علمی است.
در ادامه مدیر مرکز مطالعات صنعت گفت: توسعه برنامههای آموزشی و کارآموزی دومین سیاست اسکه هدف طراحی دورههای آموزشی که دانشجویان را با نیازهای واقعی صنعت آشنا کند، تشویق کارآموزی دانشجویان در صنایع مرتبط به تقویت مهارتهای عملی آنها می باشد.
فراهمسازی منابع مالی از دیگر سیاست ها است، محمدی پیروز گفت: ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری برای حمایت از پروژههای علمی که میتوانند به صنعت منتقل شوند، اعمال مشوقهای مالی برای شرکتهایی که از تحقیقات علمی بهرهبرداری میکنند، از دیگر سیاست هایی است که می تواند کمک به تسهیل گری و تجاری سازی شرکت ها باشد.
او در ادامه موارد دیگر را بیان کرد: ایجاد بسترهای حمایتی و زیرساختی، آموزش نیروی کار متخصص و کارآموزی در صنعت از طریق فراهم کردن برنامههای آموزشی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و حمایت از برنامههای کارآموزی در صنایع که میتواند به انتقال سریعتر فناوریها کمک کند، استفاده از تخصصهای بینالمللی که میتواند به توسعه نوآوری و تسریع تجاریسازی کمک کند، راهاندازی و تجاریسازی شرکتها که نیازمند سیاستها و استراتژیهای جامع بوده و تمامی جنبههای مالی، قانونی، آموزشی، تکنولوژیک و شبکهای را در نظر می گیرد، حمایتهای دولتی، همکاریهای دانشگاهی-صنعتی، ایجاد زیرساختهای لازم و تسهیل در فرآیندهای حقوقی و اداری، از جمله عوامل کلیدی در رفع موانع تجاریسازی و رشد شرکتهای نوپا هستند.
مدیر مرکز مطالعات صنعت خراسان شمالی از دیگر عوامل کلیدی که در رفع موانع تجاری سازی و رشد شرکت ها کمک می کند را اعلام نمود: مکانی لازم برای آزمایش و پیادهسازی یافتههای علمی، ترویج فضاهای نوآوری و شتابدهندههای کسب و کار برای استارتاپهای علمی، ترویج فرهنگ نوآوری از طریق تشویق شرکتها به پذیرش نوآوری و تحقیقات، ارائه جوایز و مشوقها برای پروژههای موفق، برگزاری رویدادها، سمینارها و کنفرانسها برای تبادل اطلاعات و بهترین شیوهها، بهبود ارتباطات و اطلاعرسانی از طریق ایجاد پلتفرمهای آنلاین برای به اشتراک گذاری نتایج تحقیقات و تجربیات صنعتی، تولید محتوای آموزشی و اطلاعرسانی برای شرکتها درباره آخرین یافتهها و نوآوریهای علمی، گنجاندن مشاورههای علمی در صنعت و استخدام مشاوران علمی در صنایع برای مشاوره در پروژههای تحقیق و توسعه، ایجاد شبکههای مشاورهای برای تسهیل دسترسی صنایع به تحقیقهای علمی از دیگر عوامل کلیدی که در رفع موانع تجاری سازی و رشد شرکت ها است که می توان در این زمینه ها فعالیت نموده و تسهیل گری در تجاری سازی را بهتر انجام داد و نتیجه مطلوبی را دریافت نمود.
محمدی پیروز تسهیلگری مرکز مطالعات صنعت بر رشد اقتصادی و اشتغالزایی را اینگونه بیان کرد: با توجه به نوپا بودن مرکز، اثرات مشهود فعالیت های مرکز در سالیان آتی قابل مشاهده خواهد بود و در روند تسهیلگری با نهادها یا ارگانهای دیگری نیز همکاری داشتند. این همکاریها به تحقق اهداف کمک میکند و سبب ایجاد هم افزایی و نزدیک شدن دیدیگاه ها در مسائل مشترک شده و روند ها را تسهیل می کند.
چالشها و راهکارها
در پایان حسن محمدی پیروز مدیر مرکز مطالعات راهبردی صنعت (شهید رضائی نژاد) خراسان شمالی برای رفع موانع موجود در مسیر تجاریسازی و راهاندازی شرکتها راهکارهایی پیشنهاد داد: در این راستا باید مجموعهای از راهکارها و سیاستها را در نظر گرفت که هم به چالشهای داخلی و هم به چالشهای بیرونی توجه داشته باشند. تجاریسازی تحقیقات و ایدههای نوآورانه نیازمند همافزایی بین دانش، سرمایه، شبکهسازی و زیرساختهای مناسب است.
محمدی پیروز در ادامه برخی راهکارها برای رفع موانع تجاریسازی ارائه داد:
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53