علمی، پژوهشی و فناوری

راه‌آهن زاهدان–چابهار؛ شریان استراتژیک شرق در آستانه تکمیل

پروژه راه‌آهن زاهدان–چابهار، حلقه طلایی اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، با پیشرفت چشمگیر در بخش‌های مختلف، تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد و شرق ایران را به کریدور راهبردی شمال–جنوب پیوند می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : راه‌آهن زاهدان–چابهار؛ شریان استراتژیک شرق در آستانه تکمیل

پروژه راه‌آهن زاهدان–چابهار، حلقه طلایی اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، با پیشرفت چشمگیر در بخش‌های مختلف، تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد و شرق ایران را به کریدور راهبردی شمال–جنوب پیوند می‌دهد.

 پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، اکنون به مرحله‌ای رسیده که بسیاری آن را «موتور توسعه شرق کشور» و «شریان حیاتی اتصال ایران به قلب تجارت جهانی» می‌دانند.  

این خط ریلی به طول بیش از ۶۳۰ کیلومتر، بندر شهید بهشتی چابهار را ـ به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ـ به شبکه ریلی سراسری متصل می‌کند و امکان بهره‌برداری مؤثر از مزایای ترانزیت میان آسیای میانه و افغانستان با آب‌های آزاد را فراهم می‌آورد؛ ظرفیتی که می‌تواند سهم ایران از بازار ترانزیت جهانی را جهش دهد.

تقسیم مسیر به سه جبهه اصلی ساخت

چابهار–نیکشهر (۱۴۴ کیلومتر) با پیشرفت ۸۲ درصدی

نیکشهر–ایرانشهر (۱۸۲ کیلومتر) با پیشرفت ۶۱ درصدی

ایرانشهر–خاش (۱۵۱ کیلومتر) با پیشرفت ۸۸ درصدی  

برآورد ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار است. تأمین پایدار منابع مالی و تسریع عملیات، علاوه بر تکمیل پروژه، موجب کاهش هزینه‌های لجستیکی کشور و کاهش اتکای مسیرهای تجاری به بنادر غیرایرانی خواهد شد.نقش بی‌بدیل در امنیت و پدافند غیرعامل

با توجه به موقعیت مرزی استان، این مسیر یک بازوی راهبردی برای جابه‌جایی سریع نیرو و تجهیزات در شرایط بحرانی محسوب می‌شود. علاوه بر آن، ایجاد مسیر جایگزین برای بنادر خلیج فارس در مواقع اضطراری، انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین کشور را افزایش داده و امنیت اقتصادی و سیاسی را تقویت می‌کند.

گره‌گشایی از محدودیت‌های حمل‌ونقلی شرق کشور

محمدانور بنجارزهی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد راه‌آهن در سیستان و بلوچستان به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد. این مسیر، حلقه مفقوده حمل‌ونقل منطقه را تکمیل و امکان صادرات مستقیم از سواحل مکران به بازارهای آسیای میانه و افغانستان را فراهم می‌سازد.

پیوند با کریدور شمال–جنوب

راه‌آهن چابهار–زاهدان، بخشی کلیدی از کریدور بین‌المللی شمال–جنوب است که به‌صورت مستقیم و پایدار، کشور را در مسیر پرترافیک تجاری جهان قرار می‌دهد. اتصال این مسیر به بنادر دریای خزر، جایگاه ایران را به عنوان محور ترانزیت منطقه تثبیت و سهم بیشتری از بازار حمل‌ونقل اوراسیا را جذب می‌کند.

راه‌آهن زاهدان–چابهار؛ شریان استراتژیک شرق در آستانه تکمیل

آینده‌ای روشن در سایه مکران

بهره‌برداری کامل از این پروژه به معنای ایجاد یک شاهراه لجستیکی پایدار است که زمان جابه‌جایی کالا را از ۲۰ روز دریایی به کمتر از یک هفته کاهش می‌دهد. این تحول، جذابیت سرمایه‌گذاری در سواحل مکران را افزایش داده و صنایع جدیدی را در دل شرق ایران فعال خواهد کرد.

شمارش معکوس برای بهره‌برداری 

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تکمیل پروژه تا پایان سال جاری، نه‌تنها به توسعه متوازن کشور کمک می‌کند، بلکه ایران را به بازیگری بی‌رقیب در اتصال خلیج فارس و اقیانوس هند به اروپای شرقی بدل می‌سازد. این مسیر، برگ برنده‌ای در رقابت‌های ترانزیتی منطقه خواهد بود.

https://stnews.ir/short/NDo82
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: