واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری ,علمی، پژوهشی و فناوری

رونمایی از سامانه طرح رویش هسته‌های فناور/ رشد ۶۶ درصدی دانش‌بنیان‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری از رونمایی سامانه طرح رویش هسته‌های فناور دهه اول تیر خبر داد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری طی دولت سیزدهم، ۶۶ درصد افزایش یافته است.

سجاد محمدعلی‌نژاد امروز (سه شنبه) در نشست خبری به تشریح عملکرد معاونت متبوع خود در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات انجام شده در بخش دانش بنیان رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) بود که راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها یا به اختصار نان وقفه بین دانشگاه و صنعت برطرف و در ادامه توجه سیاستگذار به مقوله بازار و خرید و فروش هم توجه شد.

وی ادامه داد: سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناوری قرار گرفت. در فرایند اولیه ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت مستقر در پارک های علمی و فناوری در سامانه وارد شدند و امروز گردش اقتصادی این سامانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) است.

معاون و علوم توسعه کارگاه های ساخت سریع در پارک های علمی و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و گفت: هدف از راه اندازی آزمایشگاه های ساخت سریع ایجاد یک فرایند تسهیلگری برای ساخت سریع محصول و نهضت ساخت محصولات فناورانه بوده و ۶ فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برای ساخت محصولات فناورانه در حال راه اندازی است.

محمدعلی نژاد توضیح داد که فبلب‌ها شبکه ای از کارگاه‌های ساخت و تجهیزات مختلف در یک استان را به هم متصل می‌کند ‌و این ارتباط و شبکه در اختیار فرد قرار ندارد. البته دغدغه اصلی ما برای راه اندازی فب لب‌ها این بود که بتوانیم تعداد هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان را بیش از پیش توسعه بدهیم و یک جهشی را در توسعه این شرکت‌ها و بویژه سرعت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان نوپا رقم بزنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم این را هم گفت که مراکز مشاوره و طراحی در ۶ فبلب آغاز به کار کردند که تا پایان شهریورماه کل ۶ مجموعه برای ارائه خدمات به تمام فناوران آماده خواهد شد. این فب لب‌ها به صورت مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاونت فناوری وزارت علوم راه اندازی می شود. همچنین شرکت های جدید هدفمند در پارک های فناوری توسعه یافته و در شرکت های موجود ضریب نفوذ فناوری افزایش می یابد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گام بعدی را راه اندازی فب لب‌های تخصصی در حوزه‌های صنایع الکترونیک، صنایع غذایی و دیگر موارد عنوان کرد و گفت: به طور مثال در پارک علم و فناوری استان قزوین فبلب تخصصی مواد شوینده راه اندازی شده و به مرور فب لب‌های تخصصی در کشور توسعه خواهند یافت تا مشاوره‌ها و تجهیزات تخصصی را در اختیار هسته‌های فناور و شرکت‌های مستقر در پارک قرار دهند.

محمدعلی نژاد از رونمایی سامانه طرح رویش هسته های فناور در دهه اول تیرماه خبر داد و گفت که این فرصت فراهم شده تا از یکهزار طرحی که قابلیت‌ها و ویژگی‌های اولیه مورد نظر را دارد حمایت شود در واقع می‌خواهیم فرصتی فراهم کنیم که با این حمایت مالی راحت تر نسبت به تولید محصول خود اقدام کنند. همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معرفی شد.

رشد ۶۶ درصدی شرکت های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری

وی گفت: پارک‌های علم فناوری از ابتدای دولت سیزدهم از ۴۸ پارک علم و فناوری به ۵۶ افزایش یافت. رشد ۶۶ درصدی شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.

https://stnews.ir/short/VJ67V
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت